OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Dacia Bigster: SuloVilen-kategorian iso ”maasturi”
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 21766
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 25.06.2025 08:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
Tumpeelo kirjoitti:
..., mutta liisarina menee täysin.

tuo vaihtoehto on se mikä houkuttaisi...


Tuo on yksi homma, mikä itelläkin on yhtenä vaihtoehtona. Tuolla pystyisi ulkoistamaan tiettyjä luotettavuusriskejä melkoisen paljon.

Mutta olisi tuo Bigster "ostoautonakin" melko kiinnostava ja taitaa tohon saada kahen vuoden lisätakuunkin jotenkin järkevällä hintaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 21766
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 25.06.2025 08:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:

Vertailuna, samalla rahalla saa takuunalaisen Sorennon, jossa on 265hp ja varmasti parempi laatu, ajettavuus ja varustelu.

https://www.nettiauto.com/kia/sorento/15062754


Jos nyt vielä käyttää tuota esimerkkinä, niin tuostahan on tainnut sulaa muutamassa vuodessa 100 000km ajolla ostohintaan peilaten noin 30 000e pois. Jos siis puhutaan uuden auton hommaamisesta.

Veikkaan ettei tommonen arvon sulaminen ole Bigsterillä edes mahollista, ellei vermeessä ole ihan totaalisen fataalia tyyppivikaa. Mutta ainahan uusissa malleissa voi semmosiakin olla. Onhan ilmeisesti joidenkin merkkien DSG versiot olleet semmoisia, ettei oma merkkiliikekään ota vaihdossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 6875
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 25.06.2025 09:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:

Veikkaan ettei tommonen arvon sulaminen ole Bigsterillä edes mahollista, ellei vermeessä ole ihan totaalisen fataalia tyyppivikaa.


Nykyautoissa kaikki on mahdollista varsinkin kun kyseessä on pikkumoottorit ja vielä hybridimoottorit. Kysy vaikka Kokkolan autohuollolta Laughing


Tuttu juuri tappeli Vehon tytäryrityksen kanssa, kun Enyaqin akuista olikin vaan 70% jäljellä. Mittarissa reilu satku ja vuosimalli 2023. Ei pärjännyt tappelussa, ja joutui ostamaan samasta putkasta kalliimman tilalle, että pääsi tuosta eroon.

Kyseessä vanha taksi, jota ei tietenkään myydessä kerrottu. Liike toki myy sitä taas, niin kuin ei mitään vikaa olisikaan.

https://www.vaihtoplus.fi/auto/skoda-enyaq-sahko-2023-239617/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 21766
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 25.06.2025 09:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole siltikään vakuuttunut, että tuolla olisi joku vaikutus siihen, että Bigster on lähtökohtaisesti ihan pska Smile

Käsittääkseni neliveto-bigsterissä on tuollainen "leikkiakku", joka on avustavinaan liikkeellelähdöissä. Kyseessä ei ole sähköauto, eikä edes plug-in hybridi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 6875
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 25.06.2025 09:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
En ole siltikään vakuuttunut, että tuolla olisi joku vaikutus siihen, että Bigster on lähtökohtaisesti ihan pska Smile

Käsittääkseni neliveto-bigsterissä on tuollainen "leikkiakku", joka on avustavinaan liikkeellelähdöissä.


En sanonutkaan että Bigster olsi passka, vaan että nykyautoissa on niitä ongelmia yllättävissä paikoissa..

Ja ne leikkiakut nimenomaan on se Akilleen kantapää. Kokkolan autohuolto jossain videolla totesi että plugari on kallein auto mitä voi omistaa, koska on kahden moottorin viat korjattavana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5720
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 25.06.2025 10:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:
En ole siltikään vakuuttunut, että tuolla olisi joku vaikutus siihen, että Bigster on lähtökohtaisesti ihan pska Smile

Käsittääkseni neliveto-bigsterissä on tuollainen "leikkiakku", joka on avustavinaan liikkeellelähdöissä.


En sanonutkaan että Bigster olsi passka, vaan että nykyautoissa on niitä ongelmia yllättävissä paikoissa..

Ja ne leikkiakut nimenomaan on se Akilleen kantapää. Kokkolan autohuolto jossain videolla totesi että plugari on kallein auto mitä voi omistaa, koska on kahden moottorin viat korjattavana.

Elä sotke plugareita puhtaisiin hännättömiin hybrideihin.

Toyotalla nuo on parhaasta päästä autoja ja nykyisin lähes kaikissa uusissa autoissa on tuollainen "mild-hybridi-tekniikka".

Ja Bigster ei ole mikään ISO auto vaan sopivan kokoinen auto.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 15357

LähetäLähetetty: 25.06.2025 10:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tosi kauanhan noita perusplugareita on ollut. Käsittääkseni on myös niin, että nämä edullisemmat merkit tykkäävät käyttää mahdollisimman yksinkertaista ja pitkään valmistuksessa ollutta tekniikkaa, jossa ei ole ns. edelläkävijöiden lastentauteja. Eli vaikka tuo mosa saattaa tuntua pieneltä, niin se ei välttämättä nykyään ole enää mikään ongelma. Eli voisi kuvitella, että aika varmoja koneita ne näihin laittaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5720
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 25.06.2025 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Tosi kauanhan noita perusplugareita on ollut.

Edelleen Bigsterillä ei ole mitään tekemistä millään "perusplugarilla". Se ei ole ladattava ajoneuvo.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10723
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 25.06.2025 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Bigsterin oon käynyt koeistumassa sisätiloissa. Tilat oli hyvät ja muutenkin päällepäin kaikki ok.
Suurin vika on kun puuttuu voima, automaatti ja neliveto samasta paketista.
Yhden puutteen vielä kärsisi, mutta Bigsteristä kun puuttuu aina vähintään kaksi.
Tuon jälkeen suurin miinus oli penkki, josta jäi sellainen tunne, että vaatii äkkiä jotain Biltema viritystä.
Ainakin jos aikoo maitokauppaa pisemmälle ajella.

Jos asuisin alle sadan kilometrin päässä jahtimaista, eikä tarvisi töissä ajella kymmeniä tuhansia vuoteen, niin voisin ostaa.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 15357

LähetäLähetetty: 25.06.2025 11:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Tosi kauanhan noita perusplugareita on ollut.

Edelleen Bigsterillä ei ole mitään tekemistä millään "perusplugarilla". Se ei ole ladattava ajoneuvo.


Pahoittelen virheellistä termiä, aivopieru. Tarkoitin perushybridiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 8106

LähetäLähetetty: 25.06.2025 14:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin nelivetoversiossa:
- Kevythybridibensakone
- 1.2 litrainen turboahdettu ”kolmesylinterinen isolohko Smile
- 130 heppaa ja 230Nm vääntöä
- 0....100km/h mukamas vain karvan päälle 11s
- 6 pykäläinen manuaali
- Sähköpuoli 48V/0,839kWh avustaa liikkeellelähdöissä ja kuskin kiihtymisessä
- Yhdistetty kulutus 6,2 liitraa
- Omamassa 1428…1515kg
- Jarruton perävaunumassa 750kg
- Kuormaamaton maavara 22cm, kuormattuna 19cm
- Akseliväli 2702mm, eli noin 20cm enemmän kuin Vitarassa
- Tavaratila 556 litraa, istuimet taitettuna 1856 (Vitara 375/1120 litraa)

Omaan silmään speksit vaikuttaa kohtuu hyviltä, koska ”oikeilla kuskeilla on manuaalivaihteisto”. Konehan nyt on tuommoinen ompelukone ja jotkut ”veneennostot” askarruttaa. Sikäli kiinnostaa, että onko kuuslovisen laatikon ykkönen tehty niin lyhyeksi, että on eräänlainen ”maastovaihde”.


Matkustamomelua ei ole mainittu.

Oikeilla maasturikuskeilla on automaattivaihteisto. OffRoadit on sitte manuaaleja (miksi wanhat ranget oli etoja normimaastossa ? riittävästi bensahevosia ja autolooda, no lisäksi jonkulainen jousitus).

Joskus aikanaan olin julkisesti sitä mieltä että tulevaisuuden auton moottori on pieni turbobensa. Sitte ku siihen tulee ongelmia, sen pitää olla vaihdettavissa parin-kolmen tonnin kustannuksella ja parissa tunnissa. Järkeä koska kone toimii todnäk koko elämänsä parhaalla suorituskykyalueellansa eikä ole lämmittäny ilmastoa kovinkaan pahasti, ja jos vaihto riittävän halpaa niin se on ehkä halvempaa ku oikean isolohkon kaikki huoltokustannukset.

Mazda nyt on erimieltä moottorin koosta.

Kyllä se vene nousee luiskalta pikkulohkollaki jos kytkin kestää. 80-luvun Tercelillä kiskottiin uskomattoman isoja botskeja jyrkästä luiskasta ku muut saatavilla olevat ei kyenneet. Pidosta ja kytkimestä se on kiinni. Autoloodalla ei toki kytkimestä tarvi niin murheissaan olla.

Mutta en ostais koska tuosta ei ole yleisautoksi, kiitos ajo-ominaisuudet ja sisämelu. Veneen ylösnostoon löytyy parempiakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 21766
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 25.06.2025 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikanaan katselin Dusteria ihan vakavissani, mutta päädyin sitten Vitaraan, joka oli käytännössä tuolloin saman hintainen.

Uskoisin, että Bigsterin kohdallakin toteutuu tuolloin Dusterin kohdalla ollut ilmiö.

Jos kilkottimessa on jotain ongelmia, niin nettipalstat kyllä täyttyy nopeasti informaatiosta. Johtuuko Dacia-allergiasta vai mistä, mutta uskoisin että sama ilmiö toistuu.

Ja tulihan se Duster aika keskeneräisenä aikanaan markkinoille. Todennäköisesti jotain samaa settiä voi olla Bigsterin kohdalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Horst
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Lok 2009
Viestejä: 365

LähetäLähetetty: 25.06.2025 16:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselataavia hybridejä uskaltaa kyllä yleensä ostaa huoletta toisin kuin plug in malleja. Lieneekö Toyota ainoa joka on osannut tehdä molempia siten, että kestää. Lähestulkoon jokaisella autonvalmistajalla on noissa plug in malleissa melko pahojakin ongelmia suhteellisen vähäisillä kilometrimäärillä. Veikkaan ettei sata tonnia ajetulla plug in Kialla enää kovin kauan ajella ilman kalliita remontteja. Bigsteristä on tulossa myös 1.8 koneella oleva hybrid, jos pienemmissä ei kulku riitä. Houkutteleva autohan tuollainen olisi. Millä muulla valmistajalla on enää saatavilla nelivetoa, hyvää maavaraa ja tavaratilaa samassa paketissa eikä maksa älyttömiä. Luulisi kauppa käyvän
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 6875
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 25.06.2025 16:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvähän se olisi jos Kian akku hajoaisi alle 150 tkm ja 7 vuotta vanhana.. Sen kun saisi takuuseen silloin uuden.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Horst
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Lok 2009
Viestejä: 365

LähetäLähetetty: 25.06.2025 17:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
Hyvähän se olisi jos Kian akku hajoaisi alle 150 tkm ja 7 vuotta vanhana.. Sen kun saisi takuuseen silloin uuden.


Kunpa ne aina hajoaisivatkin takuuaikana, mutta eihän se aina niin mene. Jos sitä autoa pitää vain takuuajan, niin tuskin noilla asioilla on merkitystä, mutta jos on tarkoitus ajaa pitempäänkin, niin voi joillekin ollakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT - 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 2 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com