Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 8106
|
Lähetetty: 25.06.2025 17:48 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Aikanaan katselin Dusteria ihan vakavissani, mutta päädyin sitten Vitaraan, joka oli käytännössä tuolloin saman hintainen.
|
Jotain insinööriainesta pukkaa lahtisestaki ulos. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Leafs Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2006 Viestejä: 2138
|
Lähetetty: 25.06.2025 18:17 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | 80-luvun Tercelillä kiskottiin uskomattoman isoja botskeja jyrkästä luiskasta ku muut saatavilla olevat ei kyenneet. Pidosta ja kytkimestä se on kiinni. Autoloodalla ei toki kytkimestä tarvi niin murheissaan olla.
|
Harmittaa kun heitin terselin kans hanskat tiskiin pikkuvikojen(kärjet, puslat yms.) kanssa, missähän lie menee tätänykyä.
Van, tiedän tapauksen kun luiskassa eemelimersu käsijarru päällä ja koukussa normi rattispurkkia isompi bååtti - yhdistelmä nousi mitään kyselemättä manuaaliforesterilla ylös. Nelikkocaddy manuaalina joutuu jo tyhjää traikkua nostaessa luistattamaan kytkytintä, pelottaa ihan ajatella josko paksumpaa nostoa olisi luvassa. _________________ Blithering idiot |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21766 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 26.06.2025 01:15 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Lahtinen kirjoitti: | Aikanaan katselin Dusteria ihan vakavissani, mutta päädyin sitten Vitaraan, joka oli käytännössä tuolloin saman hintainen.
|
Jotain insinööriainesta pukkaa lahtisestaki ulos. |
Dacian nelivetojen kanssahan on helppo ottaa vaikkapa laatuinsinöörimäinen lähestyminen. Jos haluaa tehdä esimerkiksi FMEA:ta, niin veikkaan että jo tältäkin foorumilta saa suksenmittaisen listan, mitä kaikkea voi mennä Dacian kanssa vikaan ja hajota.
Toki, se täytyy pitää mielessä, että kymmenisen vuotta sitten uuden Dusterin ja uuden Vitaran sai käytännössä samaan hintaan.
Jos nyt katsoo vaikkapa Bigsteriä ja Suzukin Vitarasta seuraavaa Acrossia, niin Dacian ja Suzukin hintaeroa taitaa olla yli kakskytätonnia. Se on melkoinen määrä hassuttelurahaa.
Ei taida mikään Bigsterin kokoinen uusi neliveto olla likikään samoilla hintasegmenteillä.
Joskushan tehtiin tutkimusta Dusterien vaiko Dacioiden omistajista. Olivat tyytyväisempiä kuin muut. Ajattelin, että ovatkohan vaan ”keskimääräistä tyhmempiä”. Sitten mietin, että sekin voi tehdä tyytyväiseksi, jos ne on ostaneet sillä autokaupoista säästyneellä rahalla mönkijän ja kesämökin… |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21766 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 26.06.2025 01:30 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Bigsterin oon käynyt koeistumassa sisätiloissa. Tilat oli hyvät ja muutenkin päällepäin kaikki ok.
Suurin vika on kun puuttuu voima, automaatti ja neliveto samasta paketista.
Yhden puutteen vielä kärsisi, mutta Bigsteristä kun puuttuu aina vähintään kaksi.
Tuon jälkeen suurin miinus oli penkki, josta jäi sellainen tunne, että vaatii äkkiä jotain Biltema viritystä.
|
Itellä on se etu, että otan mieluummin manuaaliaskin kuin automaatin. Ja aika harvassa on manuaaleja enää edes tarjolla. Toinen tekijä sekin, että opetin emäntää joku aika takaisin ajamaan automaatilla. Yllättäen ei lämmennyt automaatille, toki varmasti tottumiskysymys. Meillä kun ajellaan ristiin perheen autoilla, niin äkkiä naisväen kanssa että molemmat pitäis melkein olla manuaaleja tai sitten automaatteja.
Ja jos ihan rehellinen on, niin kyllä itellä on penkissä ”ergonomiarintaman biltemaviritystä” Vitarassakin. Ja onhan tossa Suitsassakin se ajomelukin melko infernaalinen.
Eli itehän vertaan Bigsteriä omaan nykykalustoon, en siihen mikä on markkinoiden tämän hetken "Premiumia". |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10722 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 26.06.2025 01:32 Viestin aihe: |
|
|
Sen verran pitää olla kyllä realismia, että Duster ja Vitara ovat jotenkin verrannollisia malleja,
mutta Bigster ja Across ei oikein miltään osin. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 16484
|
Lähetetty: 26.06.2025 01:45 Viestin aihe: |
|
|
Käytiin eilen vaimon kanssa maakuntalenkki Dusterilla. Vaimo ajoi, ei tykkää körötellä jonoissa, kyllä Dusterilla ohi pääsee vaikka on laiska diesel, kylläkin manuaalina. Vaimolla on työautona neliveto diesel Kodiaq automaatilla, tuumasi että jos Bigster olisi ollut vaihtoehtona niin olisi ehkä päätynyt tuohon, ja manuaalina. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6875 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 26.06.2025 01:47 Viestin aihe: |
|
|
Horst kirjoitti: |
Kunpa ne aina hajoaisivatkin takuuaikana, mutta eihän se aina niin mene. Jos sitä autoa pitää vain takuuajan, niin tuskin noilla asioilla on merkitystä, mutta jos on tarkoitus ajaa pitempäänkin, niin voi joillekin ollakin. | '
Tämä sama asia pätee yhtä lailla siihen Dacian alitehoiseen ja alikokoiseen moottoriin, joka tuskin kestää takuuaikaansa pidemmälle. Tai jos kestääkin, kuka uskaltaisi moisen enää yli 100 tkm ajettuna ostaa, kun takuukin on mennyt.
Itse en uskaltaisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21766 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 26.06.2025 01:48 Viestin aihe: |
|
|
Eikös tuo Bigster nimestään huolimatta mene kumminkin kitumaastureiden C-segmenttiin ”kooltaan”. Ainakin jossain noissa ennakkoartikkeleissa.
Eli käytännössä tuohon Skoda Karoq, Toyota RAV4, Huyndai Tucson, Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan porukkaan.
Vai onko toi Bigsteri kumminkin "kopaltaan" suurempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6875 Paikkakunta: 06/09
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10722 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 26.06.2025 01:53 Viestin aihe: |
|
|
On tuollainen käytetty plugari Sorento kyllä monessa mielessä suurempi riski kuin uusi Bigsteri.
Tuossakin Sorennossa on auton kokoon nähden pikkuinen ja korkeaviritteinen kone, jolle ei kannata mahdotonta elinkaarta odottaa.
Sen lisäksi vielä ajoakku, joka pelottelujen mukaan tulee tiensä päähän juuri 100-200 tkm välillä.
Tämän lisäksi edelliseen omistajaan liittyvät väärinkäytön riskit.
Vieläköhän nuo Sorennot muuttuu järkiään nelivedosta etuvetoiseksi kun boorit korkkaa laatikon sisältä?
Näitähän on pilvin pimein markkinoilla, jotka kesäkelissä myydään nelivetona, mutta ensimmäisillä liukkailla selviää,
että nelivedon kytkeminen maksaisi 5-8 k€..  _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 16484
|
Lähetetty: 26.06.2025 01:58 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | Horst kirjoitti: |
Kunpa ne aina hajoaisivatkin takuuaikana, mutta eihän se aina niin mene. Jos sitä autoa pitää vain takuuajan, niin tuskin noilla asioilla on merkitystä, mutta jos on tarkoitus ajaa pitempäänkin, niin voi joillekin ollakin. | '
Tämä sama asia pätee yhtä lailla siihen Dacian alitehoiseen ja alikokoiseen moottoriin, joka tuskin kestää takuuaikaansa pidemmälle. Tai jos kestääkin, kuka uskaltaisi moisen enää yli 100 tkm ajettuna ostaa, kun takuukin on mennyt.
Itse en uskaltaisi. | Meillä on lähes 200 tkm ajettu diesel-Dacia, eikä vaimo ole tosiaan mikään kevytkenkäinen, ei ole ajettu pintakaasulla, itse en uskaltaisi myydä kun tuskin parempaa löytäisi tilalle. Alitehoisuus on lähinnä lukuihin tuijottamista, toki tuo pitää ottaa käytännön tilanteissa huomioon mutta juurikin eilen oli juttua ettei vaimo ole tuota pitänyt ongelmana, enkä minäkään. Toinen arkiauto meillä on se jeesuksen vanha V70, se lähtee kun polkaisee mutta harvoin tuota ominaisuutta tulee käytettyä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10722 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 26.06.2025 02:00 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Eikös tuo Bigster nimestään huolimatta mene kumminkin kitumaastureiden C-segmenttiin ”kooltaan”. Ainakin jossain noissa ennakkoartikkeleissa.
Eli käytännössä tuohon Skoda Karoq, Toyota RAV4, Huyndai Tucson, Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan porukkaan.
Vai onko toi Bigsteri kumminkin "kopaltaan" suurempi. |
Bigsteri on kun ois Dusteriin painettu painetta sisälle, että se vähän pullistuu isommaksi...
Sitten taas Rav4, Tiguan ym. edustaa muutenkin vähän häävimpien merkkien sitä highendiä, kaikilta osin.
Joku Acrosskin menee noihin Suzukin omavalmistamiin kinnereihin verrattuna ihan eri tasolle.
En siis näe mitenkään älyllisenä vertailla näitä keskenään. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6875 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 26.06.2025 02:15 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: |
Vieläköhän nuo Sorennot muuttuu järkiään nelivedosta etuvetoiseksi kun boorit korkkaa laatikon sisältä?
Näitähän on pilvin pimein markkinoilla, jotka kesäkelissä myydään nelivetona, mutta ensimmäisillä liukkailla selviää,
että nelivedon kytkeminen maksaisi 5-8 k€..  |
On joo, vuosimalleissa 2015-2020. Sitä enne oli vielä huonompi, se "avustava" neliveto.
Uudemmissa on Terrain Mode AWD joka on Huihain ja Kian oma kehittämä. On tähän saakka olleista paras nelivedon versio. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17545 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 26.06.2025 02:17 Viestin aihe: |
|
|
Minulla on kyllä vahva olo siitä ettei lahtisesta tule daciamiestä.
-olen seurannut aika paljon työpaikalla esimerkiksi autokantaa ja ostajatyyppien käyttäytymistä ja hankkii olla niin että se tietty "linja" pysyy kun uusia autoja hankitaan.
-muutama esimerkki näistä....
-ford-linja(periyttää yli sukupolvien)
-saksalais-linja(vilkut ei kulu)
-toyota-linja(1 rivi lottoa ja keitinperunaa)
-sainhalvallatonnin-linja(nuoret)
-kunhan on uusi-linja(eläkettä lähenee)
-kalliimpikuinmuilla-linja(johto)
Harkita voi kuka mitäkin mutta loppuseltaan mihin se koira karvoistaan pääsee. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21766 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 26.06.2025 02:24 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Lahtinen kirjoitti: | Eikös tuo Bigster nimestään huolimatta mene kumminkin kitumaastureiden C-segmenttiin ”kooltaan”. Ainakin jossain noissa ennakkoartikkeleissa.
Eli käytännössä tuohon Skoda Karoq, Toyota RAV4, Huyndai Tucson, Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan porukkaan.
Vai onko toi Bigsteri kumminkin "kopaltaan" suurempi. |
Bigsteri on kun ois Dusteriin painettu painetta sisälle, että se vähän pullistuu isommaksi...
Sitten taas Rav4, Tiguan ym. edustaa muutenkin vähän häävimpien merkkien sitä highendiä, kaikilta osin.
Joku Acrosskin menee noihin Suzukin omavalmistamiin kinnereihin verrattuna ihan eri tasolle.
En siis näe mitenkään älyllisenä vertailla näitä keskenään. |
Kyllä ainakin ite voin sanoa, että harvemmin ite olen kipuillut ”liian vähäisten tingeltangelien ja puuttuvan haitekin kanssa”, tai ettei Vitura kulje tarpeeksi kovaa, tai liian huonojen maasto-ominaisuuksien jne kanssa.
Kyllä itellä selvästi yleisimmin eteen tuleva händikäppi on ollut nykynelivedossa tuo kirpunsilmänkokoinen tavaratila ja sen aiheuttama tuskailu.
Tohon Bigsteri voisi olla ratkaisu.
Eihän sitä voi mitenkään jättää huomiotta, että Bigsterin kohdalla suurin kysymysmerkki on luotettavuus; Kone, sähköinen käsijarru, muut sähköhärpäkkeet jne.
Dusterissahan on paljon hylsyjä katsastuksissa. Tosin, isot pojat on kertoneet että aika moni noista on ollut ”halpoja mekaanisten osien remppoja”. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|