| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Lyijyn käyttö syötävän nelijalkaisen riistan metsästyksessä |
| Käytän ainoastaan lyijyä sisältäviä luoteja |
|
21% |
[ 15 ] |
| Käytän ainoastaan lyijyttömiä luoteja |
|
25% |
[ 18 ] |
| Olen sujuvasti sekakäyttäjä |
|
53% |
[ 38 ] |
|
| Ääniä yhteensä : 71 |
|
| Kirjoittaja |
Viesti |
Over&Under ***
|
Lähetetty: 08.04.2026 04:35 Viestin aihe: |
|
|
| Heero kirjoitti: | Nyt on kyse metsästäjän päätöksestä käyttää vain lyijyä, vain lyijytöntä tai olla sekakäyttäjä. Nyt ei puhuta lyijyn käytön kieltämisestä.
Ihan selvästi tuolla puhutaan haulien lisäksi haaskoista ja lyijyluotien sirpaleista. Samoin yllättävää ei liene se, että eniten merikotkia on löydetty alueelta, jossa merikotkakanta on tihein. |
Jos menee lukemaan koko tuon tutkimusartikkelin, niin varsinainen merikotka-case liittyy vain hauleihin (mm. Ahvenanmaa-> lyijyhaulit sallittu vesilinnustuksessa jne.) ja luotiviittaukset ovat viittauksia muihin tutkimuksiin.
Ampukoon itse kukin millä huvittaa, mutta vielä kommentti siihen, että mitä haittaa on jne. Jokainen metsästäjä, joka päättää "ei koske minua, haluan ampua kuparia" siirtyy omalla flegmaattisella tavallaan oppositioon, kun isoissa pöydissä päätetään valikoitujen tutkimustulosten takia kieltämään KAIKKI varmuuden vuoksi.
Tarvitaan tyyliin sota, että järki voittaa esim. tässä luotiasiassa. Ainakin hetkeksi.
Päätän omalta osaltani tämän tutkimusmatkani tähän. _________________ jepjep... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
M3 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.04.2026 04:40 Viestin aihe: |
|
|
| Over&Under kirjoitti: |
Kyllä suomalaiset metsästäjä-sopulit varsinkin aikuisiällä harrastuksensa aloittaneet moraali-markukset saavat meikäläisen sapen kiehumaan. Menkää leikkimään mieluiten muovista tehdyillä keinuhevosilla. Ne on teille sopivaa hommaa.
Ampukoon itse kukin millä huvittaa, mutta vielä kommentti siihen, että mitä haittaa on jne. Jokainen metsästäjä, joka päättää "ei koske minua, haluan ampua kuparia" siirtyy omalla flegmaattisella tavallaan oppositioon, kun isoissa pöydissä päätetään valikoitujen tutkimustulosten takia kieltämään KAIKKI varmuuden vuoksi.
|
hyvät kommentit  _________________ Kirjoitusteni lukuohje. Eivät sisällä faktaa ja jos pipo kiristää niin älä lue ollenkaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.04.2026 04:42 Viestin aihe: |
|
|
Minä sanoisin, että vaikka nyt näyttääkin, että tästä selvittin ja lyijyä ei kielletä muuttuneesta turvallisuustilanteesta (tai heräämisestä todellisuuteen) johtuen, niin metsästyksessä lyijyn käyttö tulee hiljalleen vähentymään. Nyt tilanne on vain se, että muutos on orgaaninen, ei pakotettu.
Se, että joku tai jokin ajaisi uudelleen tätä lyijyn kieltämistä, on mielestäni epätodennäköistä, mikäli nyt tosiaan käy niin, että tämä kieltohanke kaatuu. Eli nyt on niin isosta pakituksesta kyse, että tämä lyö todella pahasti kynsille EU-tason kieltopyrkimyksiä. Kansallisia sitten tulee varmasti ja on tulossakin. Eli ne sitten vaikuttavat siihen, että lyijyttömiä kehitetään edelleen ja se mitä kehitetään, sitä pyritään myös myymään. Ja se myynti tapahtuu kaikkialle, ei ainostaan niille markkinoille, joilla muuta vaihtoehtoa ei ole. _________________ .30-06 4ever! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.04.2026 05:28 Viestin aihe: |
|
|
| Over&Under kirjoitti: |
|
Minusta tuo on valitettavan suppea näkemys. Gallupissa oli rajauksia, lisäksi metsästystä on muunkinlaista.
Puhut valikoiduista tutkimuksista, vaikka Nimrod mainitsi haaskat olleen esillä Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Tuo ei jostain syystä aiheuttanut samanlaista reaktiota kuin linkittämäni tiedot. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 24271 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 08.04.2026 05:45 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän oma porukka on sitä ”late adopter” väkeä. Mutta todella moni ampuu jo lyijyttömällä. Siirtymä on tapahtunut vaivihkaa ja itsestään. Siihen vaikuttaa kyllä paljon, mitä Motonet myy ja mitä Sako tarjoaa. Ja toinen suuri vaikutus on se, ettei tahdo oikein olla niitä ”halpoja vaihtoehtoja”.
Kun se kolmenollakasin hirvipaukku maksaa mielisairaasti kolmen euron kahtapuolta, niin siinä on ilmeisesti suht sama, otaakko hammerhiittiä vai pladea. Tai ehkä enempi kyse on siitä, että pyydetään Sakolaista ja myyjä antaa Bladea, kun siinä on parempi kate. Ei kaikki taida edes tietää ampuvansa kuparilla. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.04.2026 06:11 Viestin aihe: |
|
|
Metsästäjien heikko osaaminen luoti/patruunavalinnoissa nostetaan usein esiin. Luodit voidaan ehkä pudottaa pois, lataajilla lienee käsitys asiasta. Puhutaan siis tehdaspatruunoiden käyttäjistä. En kiistä, varmasti osaamattomuutta esiintyy. Oikeastaan kahta kautta. Osa ei välitä, kunhan pesään sopiva patruuna löytyy ja liipasimen vedon jälkeen kuuluu pamahdus. Sitten on porukka, joka tekee harkittuja valintoja, mutta ns. tiedot patruunoista ei perustu todellisuuteen. En viitsi antaa esimerkkiä tuoreimmasta tapauksesta, johon törmäsin. Mutta eihän mainoksen uhriksi joutuminen ole uusi ilmiö millään alalla.
Veikkaan kuitenkin, että eniten myyntiin vaikuttava porukka on aktiivista ja sillä tietotaso valinnoissa lienee keskimäärin hiukan parempi kuin em. ryhmissä. Jos siis myyntimääriä peilataan, eiköhän patruunavalinnat valtaosin hiukan fiksummin hoidu kuin Lahtisen näkemyksessä. Tässäkin tapauksessa siis ostajien määrä on eri asia kuin ostettujen patruunoiden määrä. Nimrod varmaan voi vahvistaa, päteekö 20/80-sääntö tässäkin eli käyttääkö 20% metsästäjistä 80% myydyistä patruunoista. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 08.04.2026 06:29 Viestin aihe: |
|
|
Tässä kun asiaa pohtii, niin vahva epäilys, ettei sorkkahommissa (hirvi/peura) omassa porukassa ammu kukaan muu itseladatuilla.
Ja väitän, että jos katsotaan mitä porukalla on lippaassa, niin ainakin 90% on ihan mainstreamia; Sako Hammerhead tai Blade. Lähimotonetissa Norma Oryxin saatavuus huononi ja joskus 70-luvulla jollain oli Rhyn radalla katkennut Norman hylsy pesään, niin Norma on vähentynyt jahdissa. Lapuan Megaa voi olla jollain.
Tällä foorumilla oleva luotihifistely on valovuoden päässä jahdin viikonloppurealismista. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.04.2026 06:29 Viestin aihe: |
|
|
| Heero kirjoitti: | Metsästäjien heikko osaaminen luoti/patruunavalinnoissa nostetaan usein esiin. Luodit voidaan ehkä pudottaa pois, lataajilla lienee käsitys asiasta. Puhutaan siis tehdaspatruunoiden käyttäjistä. En kiistä, varmasti osaamattomuutta esiintyy. Oikeastaan kahta kautta. Osa ei välitä, kunhan pesään sopiva patruuna löytyy ja liipasimen vedon jälkeen kuuluu pamahdus. Sitten on porukka, joka tekee harkittuja valintoja, mutta ns. tiedot patruunoista ei perustu todellisuuteen. En viitsi antaa esimerkkiä tuoreimmasta tapauksesta, johon törmäsin. Mutta eihän mainoksen uhriksi joutuminen ole uusi ilmiö millään alalla.
Veikkaan kuitenkin, että eniten myyntiin vaikuttava porukka on aktiivista ja sillä tietotaso valinnoissa lienee keskimäärin hiukan parempi kuin em. ryhmissä. Jos siis myyntimääriä peilataan, eiköhän patruunavalinnat valtaosin hiukan fiksummin hoidu kuin Lahtisen näkemyksessä. Tässäkin tapauksessa siis ostajien määrä on eri asia kuin ostettujen patruunoiden määrä. Nimrod varmaan voi vahvistaa, päteekö 20/80-sääntö tässäkin eli käyttääkö 20% metsästäjistä 80% myydyistä patruunoista. |
Karkeasti homma menee todellakin niin, että pieni osa metsästäjiä ampuu suurimman osan patruunoista, mutta riistalaukauksissa aktiivisuus vaihtelee 10-40% välillä. Eli riippuu alueesta ja metsästystavoista, mutta karkeasti metsästäjien aktiivinen osa on pieni. _________________ .30-06 4ever! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 08.04.2026 08:05 Viestin aihe: |
|
|
Itse en esimerkiksi usko, että metsästyspatruunansa itselataava käytää lyijyluoteja ”muutosvastarinnan takia”.
Ja käyttääkö valmiita patruunoita ostavakaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.04.2026 08:44 Viestin aihe: |
|
|
Viittaatko muutosvastarinnalla ensimmäisen sivun kommenttiini? Ei ehkä oikea termi, mutta jos on kokemusta toimivasta luodista + latauksesta ja kun on vuosikausia lyijyllä ampunut, ei ehkä motivoidu kokeilemaan lyijyttömiä. Ei varsinkaan, kun on kuullut tarinoita toimimattomista kupariluodeista.
Itse aloitin metsästyksen lyijyttömien kaudella, enkä ole yhtään laajenevaa lyijyluotia ostanut. Lähtökohta on aivan toinen.
Mutta tässäkin asiassa yleistykset on vaarallisia. 300 000 metsästäjän joukkoon mahtuu monenlaista ajatusta. Alkaen Motonetin asiakkaasta, joka ostaa sitä, mitä kauppias tarjoaa ja päätyen erällenetin luotihifistelyyn. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 08.04.2026 09:10 Viestin aihe: |
|
|
Itse kyllä näen asian niin, että se itselataava luotihifistelijä nimenomaan kokeilee vähän kaikenmoisia potentiaalisia kuulia ja pystyy myös jonkinmoisia oikeansuuntaisia johtopäätöksiä tekemään.
Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko lyijyttömien kokeiluintoon on vaikuttanut se, että lyijykielto luotipuolelle on roikkunut ilmassa jo pidempään ja moni on ollut pro-aktiivinen.
Jos nyt hakataan kiveen se, ettei lyijykieltoa tulekaan luotipuolelle. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.04.2026 09:40 Viestin aihe: |
|
|
| Varmasti lataaja on keskimäärin avoimempi kokeilemaan uutta kuin tehdaspatruunoiden käyttäjä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
PVM Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 08.04.2026 13:39 Viestin aihe: |
|
|
Itse en ole ollenkaan lyijyluotien kieltämisen kannalla, päinvastoin. Omasta mielestäni on kuitenkin tyhmää pistää suuhunsa jotain mikä myrkylliseksi tiedetään, kuten lyijyä, sillä perusteella että ”ei se varmaan meidän ruoansulatusjärjestelmässä sula”. Ainakin minä noukin lyijyllä ammutusta pienriistastakin haulin pois ennen syömistä, jos sen huomaan. Jostain syystä lyijyluotien käyttäjätkin tykkäävät että luoti pysyy kasassa (tai ainakin tiedostavat käyttäjät). Ei kukaan tykkää siitä että hammerhiitti on räjähtänyt ja sitä sirpaletta on joka puolella.
Varsinainen ongelma tulee siinä, että porukka ei raaski heittää lihaa hukkaan: jauhelihapyttyyn menee osumakohdasta kaikki muu paitsi reikä. Joo, voihan ne kotona perata mutta siinä kohtaa on hankala sanoa, mistä kohtaa hirveä se 2x5cm lihasoiro on rykäisty.
Suomessahan on aika tiukatkin Elintarvikeviraston syöntisuositukset, mistä on haittaa ja mistä ei. Kuka uskoo, ja noudattaa, kuka ei. Riistalihalle ei kumminkaan sellaisia ole asetettu, koska ”riistaa pääasiallisesti käyttävien kotitalouksien määrä on niin pieni”. No, itse täytän parin vuoden päästä 30, ja ostin aika tarkkaan vuosi sitten ekaa kertaa naudan jauhelihaa. Enkä ole ollut äitimuorin lihapatojen vieressä, omalla pakastimella on joutunut käymään.
Ruotsissa taas on syöntisuositukset, siellä on varmaan järkeilty että ei ne hirvet ja villisiat kuoppaan mene. Raskaana olettaville, imettäville ja alle 6v lapsille ei suositella ollenkaan lyijyluodilla ammuttua riistalihaa jota ei ole perattu niin että osumakohdasta poistetaan myös x määrä tervettä lihaa. En tuota x määrää muista, sen voi jokainen ihan itse tarkistaa. Mutta ainakin meidän porukassa jo 1cm olisi edistystä, siksi suosin itse kupariluotia.
Ja niin, mitä siitä on haittaa: ovat siellä Ruotsinmaalla tutkineet että lyijystä on haittaa sikiön ja lapsen aivojen kehitykselle, ts. se tyhmentää. Tämä on Suomessakin tutkittu juttu. Mitään turvallisen kulutuksen raja-arvoa lyijylle ei ole annettu, koska sille ei sellaista ole. Pieni määrä tyhmentää vähän ja iso määrä paljon. _________________ ent. PieniValkoinenMetsästäjä |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.04.2026 01:51 Viestin aihe: |
|
|
Minä olen aina kyseenalaistanut vahvasti sen, että minkä verran sitä lyijyä päätyy lautaselle. Tämän perustan siihen, että lyijyjäämä lihaksessa aiheuttaa poikkeuksetta vertymää ja vertymä taas pilaa lihan maun. Eli kyllä ne leikataan pois, ainakin meillä. Sitten taas en ihmettelisi, jos joka paikassa näin ei toimita, onhan meillä muutenkin aika isoja eroja koko lihankäsittelyketjussakin. Eli puhun omasta näkökulmasta nyt puhtaasti.
Ehkäpä suurin syy mikä meillä on nyt ohjannut kupariluoteihin hirvijahdissa liittyy juuri vertymään ja tähän sirpaleiden vähäisyyteen. Eli leikkuussa kupariluoti on simppelimpi, kun siitä lähtee vähemmän sirpaleita ja vertymää tulee vähemmän lihaksen sisälle. Toki sama asia pitää paikkansa myös koossa pysyviin lyijyä sisältäviin luoteihin, mutta niistä ei ole samansuuruista kokemusta, kun eivät ole olleet niin isossa roolissa hirvenkaatoja, vaan kaadot ovat painoittuneet yleisimpiin luoteihin, mitä kaupasta ostetaan. _________________ .30-06 4ever! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
|
Lähetetty: 13.04.2026 02:24 Viestin aihe: |
|
|
| Nimrod kirjoitti: | Minä olen aina kyseenalaistanut vahvasti sen, että minkä verran sitä lyijyä päätyy lautaselle. Tämän perustan siihen, että lyijyjäämä lihaksessa aiheuttaa poikkeuksetta vertymää ja vertymä taas pilaa lihan maun. Eli kyllä ne leikataan pois, ainakin meillä. Sitten taas en ihmettelisi, jos joka paikassa näin ei toimita, onhan meillä muutenkin aika isoja eroja koko lihankäsittelyketjussakin. Eli puhun omasta näkökulmasta nyt puhtaasti.
|
On tuossa isoja eroja, minkämoista tavaraa eri liharyhmissä menee jauhelihaan.
Aika hyvä mittari tuossa on, kun itse käsittelee vaikka lavoille ammuttua peuraa omaan käyttöön. Minkämoisia "ribsejä" otat ihmisravinnoksi. Eli kuinka laajalla pensselillä vetää hylkyyn. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|