| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 23884 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 13.05.2026 09:58 Viestin aihe: |
|
|
| Peto kirjoitti: | | Ammutko kyyhkyset ja metsotkin samalla haulipaukulla? |
En. Eikä asiassa ole mitään vertailukelpoista. Ei siis yhtään mitään.
Metso ei kuole perus kyyhkypaukulla tyypilliseen haulikkoholliin. Hirvi kuolee täysin puhtaasti tyypilliseen holliin nollakasilla.
Se juokseeko hirvi 60m vai 40m keskimäärin osuman jälkeen on minulle täysin yhdentekevä asia. Se että millainen ase on ampua on valtavan suuri asia.
Montako kaatoa olisin elämässäni saanut enempi käyttämällä vaikka 458 win magia niin en usko että yhtäkään. Voin kuvitella 2-4 tapausta missä olisi saattanut olla ratkaisevaa. Mutta toisaalta montako olisin menettänyt sillä että käytän asetta mitä en käytä muualla ja missä on kova rekyyli jne. Olisiko voimani loppuneet kesken raskaan aseen kanssa jollain reissulla ja siksi tullut huono laukaus. En tiedä. Olen aika varma että olisin tappiolla tässä vertailussa. Olen monesti arvioinut pelkkää kaliberin vaikutusta hirvijahdissa 0-5% nollakasi vs maksimaalisen tehokas tasolle. Eikä se siitä kauas kyllä heitä.
Mutta jos arvioin vaikutusta sille että käytät samaa kivääriä radalla ja joka jahdissa niin vaikutus saattaa olla aivan sama. Tai enempi. Helppo ammuttavuus nyt ainakin on iso tekijä. Todnäk isompi mitä kaliberi.
Mykkänen saa olla mitä mieltä vain. Hänen mielestä luodin pitää olla yli 9mm ja mahdollisimman hidas. En allekirjoita tietenkään tätä. Optimaalinen kaliberi on sellainen millä vertailuryhmä tekee eniten lihaa.
En tunne Adamia mutta 500 kaatoa on paljon. Mutta toki sellaisissa puitteissa missä saat omaan tahtiin tykittää koirille hirviä on aivan mahdollinen. Äkkiä niitä sen 30 syksyyn laittaa kumolleen nollakasillakin jos tuollainen mahis on. Minunkin, tällaisen perheellisen osa aika pyytäjän koirille on ammuttu se 400 hirveä. Mutta en minä itse ole ampunut edes sataa täyteen. Mutta kyllä minä useammalla kaadolla olen käynyt ampujalta kaatotilanteen kysymässä kuin tuon 400 kertaa. 6,5x55-458winmag välillä on olleet kaliberit millä on hirviä ammuttu koirilleni. Kaikkein murhaavimmat passimiehet ovat ampuneet 30 kaliberisilla. Murhaavudella tarkotan sitä että kun seuraat koiran ja hirven menoa kohti passia niin mitä murhaavampi ukko niin sen varmempaa on että hirven matka pättyy siihen eikä jatka enää. En ole koskaan huomannut eroa siinä että mikä kaliberi siellä passissa on _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
piippurihla Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.05.2026 15:34 Viestin aihe: |
|
|
| Lahtinen kirjoitti: | No ite olen nähnyt raatokuvat kinnerissä, träkkerikaappaukset mistä on koiran kanssa menty ja mistä vedetty.
Mutta kyllä netistä aina löytyy "tietäjä", että kyllä jää keuhkolaakista aina satasen etäisyydelle  |
Olen liki 30v aikana nähnyt aika monta omaa ja vielä enemmän muiden kaatoja. Yleensä ne ovat olleet alle 100m päässä. Minua ei kiinnosta mistä koira on mennyt vaan mistä hirvi menee. Varmaan tiedätkin koiran voivan mennä eri reittiä kuin hirvi. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.05.2026 15:49 Viestin aihe: |
|
|
Pätkän luin tuota hirvitykki sepostusta, olihan siellä monenlaista kuvittelua, siksi en viittiny lukea edes kokonaan.
Luodeissa on toki eroja mutta koko ketju alkaa huvittaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
grizzly77 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.05.2026 15:59 Viestin aihe: |
|
|
Tähän asti olen ampunut kaikki sorkka eläimet 08:lla, ja kaikki ovat jääneet. Pikkupoikana oli Lapuan Mega, ja Sakon Hammerheadilla. Sitten kokeilin Naturalis, mutta ei tuntunut hyvältä. Siirryin Powerhead Bladeen, 10,5, ja taivas aukeni. Hyvin on kaikki jäänyt.
Mieli halkaisija siirtyä kevyempään, TRX ja Bladen kevyemmät seurasta alaspäin. Ja ensi syksynä tulee 9,2x62 hirvitussariksi, katsotaan kaatuuko hirvet nätimmin sillä. Kokemusta nollakasista on vuodesta -90, ja sorkkäeläinkaatoja noin 200.
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, tekeekö isompi ja hitaampi jotain paremmin, kuin nollakasi?
Ja 9,3:a oli tosiaan kanssa tarkoitus aloittaa Bladella, ensin tehdaspaukulla. Ja sit jos näyttää toimivan, niin tehdään itse. Ihan vaan harrastuksen takia. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.05.2026 16:49 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä isompi tappaa paremmin. Ja on risuvarmempi. Ei sitä tosiseikkaa kukaan voi kiistää. Lisäksi koiramiehen on helpompi saada todella tappavia mutta hyvin elukkaan jääviä latauksia.
Mutta miten suurista eroista puhutaan? Meneekö ne nollakasin etujen edelle on sinänsä mielenkiintoinen kysymys. Tässähän vaikuttaa perän takana oleva mieskin paljon jos yksilökohtaisesti aletaan verrata.
Se on sama haulikoissa että jos katsotaan vain kaliberia niin kymppi on paras. Toiseksi paras on 12. Ja 12 kaliberisista paras on mossberg. Millään muulla 12 kaliberisella haulikolla et saa samaa tehoa mitä mossella. Se on matemaattinen fakta mistä ei voi edes väitellä. Mutta isossa kuvassa ei välttämättä kuitenkaan ole paras kaikille ja voi olla parempiakin vaihtoehtoja _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 11366 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 13.05.2026 18:23 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | | Peto kirjoitti: | | Ammutko kyyhkyset ja metsotkin samalla haulipaukulla? |
En. Eikä asiassa ole mitään vertailukelpoista. Ei siis yhtään mitään. |
Täysin vertailukelpoinen homma. Kyyhkylle on kyyhkypaukku, metolle mettopaukku, peuralle peurapaukku ja hirvelle hirvipaukku.
Sinun sorkkapyynti on ollut sillä tasolla, että ammutaan mettopaukulla kyyhkyä, todetaan että tämmöstä.
Mitään ei ole tehtävissä, kaikki on vaan huonoa tuuria.
| tuhola kirjoitti: | | Se juokseeko hirvi 60m vai 40m keskimäärin osuman jälkeen on minulle täysin yhdentekevä asia. |
Kukaan ei ole puhunut tuollaisesta erosta mitään.
| tuhola kirjoitti: | | Montako kaatoa olisin elämässäni saanut enempi käyttämällä vaikka 458 win magia niin en usko että yhtäkään |
Et yhtään. Tuo on helvetin heikko olkiukko tähän keskusteluun, kun ei kukaan ole mitään .458 win maggia suositellut,
varsinkaan tuollaiselle kukkakepille, joka lähtisi rekyylistä kiertoradalle. Vähintään henkisesti.
| tuhola kirjoitti: |
Mutta jos arvioin vaikutusta sille että käytät samaa kivääriä radalla ja joka jahdissa niin vaikutus saattaa olla aivan sama. Tai enempi. Helppo ammuttavuus nyt ainakin on iso tekijä. Todnäk isompi mitä kaliberi. |
Mikä laki sanoo, että suurriista kiväärin pitäisi olla huonompi tai vaikeampi ampua kuin minkään muunkaan? Tai ettei sillä saisi harjoitella?
Mykkänen saa olla mitä mieltä vain. Hänen mielestä luodin pitää olla yli 9mm ja mahdollisimman hidas. En allekirjoita tietenkään tätä. Optimaalinen kaliberi on sellainen millä vertailuryhmä tekee eniten lihaa. |
Mitä helvettiä selität? Jotain omia hallusinaatioita?
En tunne Adamia mutta 500 kaatoa on paljon. |
Otin tän esimerkin, kun ei kuulemma todelliset hirvenampujat ole kiiinnostuneita muuta kun kolminollakasista...
Mulle on ihan sama, jos joku ampuu vaan yhdellä perintökiväärillä kaiken riistan, eikä hifistele sen enempää.
Oikeastaan nostan hattua. Komea asenne.
Vaan voi !&%¤#"!, että sylettää kun joku yhden teinvuosina ostetun kolminollakasin perusteella jaksaa selittää,
miten se on paras pyssy joka paikkaan. Tuolla tasolla oli jutut leikkikoulussa.
Ei olla jumalauta kunnon pyssyä edes käsissä pidetty, saati että olisi kerran elämässä kokeiltu jotain riistalle sopivaa paukkua.
Silti tiedetään, ettei mitään muuta ole, tää sattu vaan kerralla maailman paras, eikä optimointiin vaikuta ainakaan kustannukset.
Over and out. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.05.2026 00:25 Viestin aihe: |
|
|
Älä nyt. Kerroin vaan että se on todnäk keskimääräisesti paras kaliberi. Olenhan joka viestissäni tuonut esille esim sen että se häviää aina jossain jollekkin mutta on riittävän hyvä kaikilta osin. Nollakasi on suurempi kuin ominaisuuksiensa summa, koska sillä ei ole varsinaisia heikkouksia. 😀
Ei minulla ole mitään periaatetta ettenkö voisi ampua isommalla tai pienemmällä tai jollain muulla kaliberilla hirviä. Tottakai voisin. Mutta en ole koskaan ajatellut asiaa sen enempi. Minulla on ollut suurempia ongelmia ratkottavana metsästyksen parissa. Ei ole koskaan riittänyt aikaa kiinnostua kalibereista tai aseista ylipäänsä ihan kauheasti. Tiedän riittävät perusteet. Osaan purkaa, koota ja korjata oman kalustoni enkä tarvitse asesepän palveluita siinä. Mutta miksi en tätä harrasta niin yksinkertaiseksi siksi että ei tämmösen sahaduunarin palkalla sellaista tehdä. Tai ainakin asiat harkitaan tarkoin. Olen ollut nuorempana moneen kertaan ostamassa milloin 9,3 ja milloin nelivitosta ihan vaan mielenkiinnosta. Mutta kykyni harkita asiaa jahtikokemusten kautta kaksi kertaa on säästänyt minut näiltä ostoilta. En ole nähnyt rahalle vastinetta. Varmaankin jos en kävisi sahalla töissä ja saisin kulkea sydämmeni kyllyydestä pyynnissä ja rahaa olis sillai ettei tarttis laskea, niin kokeilisin kaikkea mahdollista, en minä sitä kiistä. Ja tuollaisissa olosuhteissa se saattaisi olla ihan kivaa. Mutta puutun näihin keskusteluihin siksi että porukka tulee kertomaan tänne meleko lennokkaita tarinoit jotka tiedän pystyväni näyttää virheelliseksi aivan varmasti. Tiedän koska vaikka kokemusta kaliberikikkailusta oma ammuttuna ei ole niin kokemusta metsästä ja kymmenien muiden pyytäjien aseista on paljon. Ja erityisesti kokemusta on nollakasista. Tiedän tasan miten se tappaa tai on tappamatta. Jos sanoo että nollakasilla on vaikea tappaa hirvi niin ongelma on muualla kuin kaliberissa tai kiväärissä. Tätä ongelmaa täytyy lähteä ratkomaan joko ampumaradalle tai psykiatrille. Jommalle kummalle. Se ei parane asetta vaihtamalla _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.05.2026 01:51 Viestin aihe: |
|
|
Tässä ketjussa on ensisijaisesti kyse luodeista, ei kivääristä. Saatan muistaa väärin, mutta mielestäni täälläkin on ollut ihan sellaisiakin näkemyksiä, että nollakasissa luotivalinta ei juurikaan vaikuttaisi... Eli itse näen asian siten, että luodilla tehdään isoin muutos, mutta moni ei tätä usko. Eli nollakasi vs. nollakasi voi sekin olla joillekin täysin mahdoton hahmotettava. _________________ .30-06 4ever! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.05.2026 01:54 Viestin aihe: |
|
|
| Tuhola, nyt on hieman oikaistava.... olet valittanu aseen toimintaa etkä saa sitä korjattua vaikka se on korjattavissa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.05.2026 02:05 Viestin aihe: |
|
|
| Pohjola kirjoitti: | | Tuhola, nyt on hieman oikaistava.... olet valittanu aseen toimintaa etkä saa sitä korjattua vaikka se on korjattavissa. |
Voi jeesus. Ihan kaikki on korjattavissa. Kokeilin kerran pelkällä teräsvillalla ja sillä se ei korjaannu. Ja jos et ymmärrä sitä niin se on sinun ymmärtämättömyyttä. Ei minun. Seuraava kokeilu olisi tietysti hioa pesää vielä voimallisemmin. En vaan tiedä auttaako se enää kun ongelma on nimenomaan siinä että lötköt hylsyt pääsee laajenemaan pesässä niin ettei ne tule sieltä pihalle. En ole kokeillut. Miksi ihmeessä perheellinen ja kiireellinen mies tuollaiseen asiaan käyttäisi vähää aikaansa kun ase kerran toimii ihan täysin. Se että en voi ampua sakolaisia ei minun maailmaa kaada _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.05.2026 02:10 Viestin aihe: |
|
|
| Nimrod kirjoitti: | | Tässä ketjussa on ensisijaisesti kyse luodeista, ei kivääristä. Saatan muistaa väärin, mutta mielestäni täälläkin on ollut ihan sellaisiakin näkemyksiä, että nollakasissa luotivalinta ei juurikaan vaikuttaisi... Eli itse näen asian siten, että luodilla tehdään isoin muutos, mutta moni ei tätä usko. Eli nollakasi vs. nollakasi voi sekin olla joillekin täysin mahdoton hahmotettava. |
En ole nähnyt yhtäkään kommenttia missä sanottaisiin että luoti ei vaikuta.
Mutta siinä kohtaa kun aletaan väittää että tosi elämässä huomaa vaikka megan tai bladen erot hirven tapossa minkäänlaisessa merkittävyydessä niin ollaan vesillä missä tällaisia väitteitä viljelevä henkilö ei tiedä mistä puhuu. Yksikään teistä ei maastossa erota juoksumatkasta tai hirvestä löytyvistä vaurioista kummalla ammuttu. Vaikka luodit ovat hyvin erilaiset. Sama jos vertaamme oryxiä tai megaa. Siis on luodeilla eroja ja tottakai näitä eroja voi kaupan riskillä arvioida mutta mitään todellista merkitystä niillä ei hirvijahdissa ole _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.05.2026 02:17 Viestin aihe: |
|
|
| tuhola kirjoitti: | | Nimrod kirjoitti: | | Tässä ketjussa on ensisijaisesti kyse luodeista, ei kivääristä. Saatan muistaa väärin, mutta mielestäni täälläkin on ollut ihan sellaisiakin näkemyksiä, että nollakasissa luotivalinta ei juurikaan vaikuttaisi... Eli itse näen asian siten, että luodilla tehdään isoin muutos, mutta moni ei tätä usko. Eli nollakasi vs. nollakasi voi sekin olla joillekin täysin mahdoton hahmotettava. |
En ole nähnyt yhtäkään kommenttia missä sanottaisiin että luoti ei vaikuta.
Mutta siinä kohtaa kun aletaan väittää että tosi elämässä huomaa vaikka megan tai bladen erot hirven tapossa minkäänlaisessa merkittävyydessä niin ollaan vesillä missä tällaisia väitteitä viljelevä henkilö ei tiedä mistä puhuu. Yksikään teistä ei maastossa erota juoksumatkasta tai hirvestä löytyvistä vaurioista kummalla ammuttu. Vaikka luodit ovat hyvin erilaiset. Sama jos vertaamme oryxiä tai megaa. Siis on luodeilla eroja ja tottakai näitä eroja voi kaupan riskillä arvioida mutta mitään todellista merkitystä niillä ei hirvijahdissa ole |
Hirviluotien vertaaminen horviluoteihin on kuin vertaisi 1,6 litran sataheppaisia bensakoneita toisiinsa. Vaikeaa on. Tämä keskustelu ei kuitenkaan koske vain hirviä, vaan tässä on mukana myös peura. Peura on vähän kuin kettu, eli jos se tekee kuolinjuoksun, niin se on hieman sellaisella skaalalla. Jos luoti on taas valittu oikein, niin se ei tee lainkaan kuolinjuoksua.
Ja on niissä hirviluodeissakin eroa. Jos otetaan esimerkiksi ysikolmonen ja siihen 18,6 g Partition, niin pakomatkat ovat äärimmäisen lyhyitä. _________________ .30-06 4ever! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.05.2026 02:19 Viestin aihe: |
|
|
Onko kaupasta saatavilla patruunaa nollakasiin millä peura ei juokse?
Vai onko nämä näitä salaisia latauksia mitä ei kaupasta saa eikä niitä maastossa näe koskaan mutta netistä saa lukea tarinaa?
Minä en siis väitä peuran osalta yhtä kiivaasti kuin hirven osalta. Koska ei ole kokemusta siinä määrin. Mutta on kokemusta elämästä. Ja siinä kohtaa jos on keksitty mullistava asia niin mullistava asia yleensä yleistyy. Tässä tapauksessa yleisyyttä ei ole. Kaikki ampuu samalla lailla peuransa luodeilla millä peurat juoksee 0-70m keuhkolaakista. Siis ainakin kaikki mitä minä tunnen sillai että saan tietoa heidän saaliistaan. Ja tunnen minäkin porukkaa aika paljon. Toki suurin osa ampui kaupan panoksilla. Mutta ihmettelen miksi sellaisia peurapanoksia ei sitten saa kaupasta millä peura kippaa heti. Se olis kyllä varmaan suosittu pikkusorkkajahdis ympäri maailman _________________ Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.05.2026 02:40 Viestin aihe: |
|
|
Peurapatruunoita, siis ihan tehtaanlaisia, on olemassa. Näiden markkina Suomessa on kuitenkin pieni, sillä peura on maantieteellisesti mitättömässä roolissa ja toisaalta se on hirveen verrattuna nuori riistaeläinlaji Suomessa ja täten se on aina kaupallisten tuotteiden osalta hirven varjossa. Suomessa peurat ammutaan siis varsin suurelta osin hirviluodeilla. Moni ei edes tiedä paremmasta, ja monelle on vaikea ymmärtää sitä, että miksi se peura menee sillä hirviluodillakin niin pitkään...
Piti aivan tarkistaa, niin esimerkiksi Hjorthin valikoimissa on vain Hornadyltä pari latausta ns peuraluodilla eli 150 gr SST:llä nollakasiin. En saa selvää, että onko toinen näistä Superformance... Pääasiassa ovat painottuneet joka tapauksessa hirvelle latingit ko. kaliiperissa. _________________ .30-06 4ever! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.05.2026 02:51 Viestin aihe: |
|
|
Itse käyn peuran ajojahdeissa ja niissä pakomatkan pituudella on suuri merkitys. Tämä johtuu siitä, että jos ammut elukan ja se menee näkymättömiin, niin sen jälkeen se passi ja ajo menee tarkkaillessa tapahtumia. Eli vain yksi raanakko/epäselvä tapaus per passi.
Minulla oli tässä yhtä testiluotia kerran, jota ammuin ja joita annoin Pedolle. Itse mammuin näillä puolenkymmentä peuraa ja Peto vielä omansa, en tiedä kuinka monta. Se luoti oli aivan kammottavan huono peuralle. Siis yksikään tapaus ei ollut edes sitä normaalia, vaan kyseisessä halkaisijassa luoti alisuoriutui merkittävästi. Vietin monta passia odottelemassa jälkikoiria, jotka sitten löysivät peurat. Oli tosi kiva seuraavassa passissa aina miettiä, että mitenköhän kävi...
Olen sitä mieltä, että peuran kohdalla kolme kaatoa per yhdistelmä kertoo jo paljon ja tästä eteenpäin tulokset yleensä vain vahvistavat johtopäätöksiä. _________________ .30-06 4ever! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|