OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mikä henkilöauto jahtikulkupeliksi?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17, 18, 19  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 23.01.2007 20:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

baikal ij-27 kirjoitti:
Rastinsahi kirjoitti:
Lainaus:
no jos ei miehellä ole aivan peukalo keskellä kämmentä niin 2 renkaan vaihosshan ei menis kun 10 min metsä tien alussa jos pitää päästä ja raskii ostaa piikki renkaat niin niillä kyllä pääsee...


Mielestäni kyllä huomattavan paljon helpompi on heittää alle lumiketjut. Auttavat lumessa enemmän kuin piikkirenkaat. Jos alla on sitten kova kohva tai polanne, niin sitten piikkikin pitää ihan hyvin.


oletko tarkemmin ajatellut piikki renkaita ??

niissä on jo niin karkea kuvio ilman piikkejä kun piikit kasvattaa "nappulaa vielä noin 8mm. niin siitä syntyy sellainen kitka että...

ja ei ole lumiketjujen laitto oikeen nopeampi...


Piikkirenkaita on tullut testattua penskana melkoisen paljon kun jäärataa jyrättiin. Jäällä ne on hyvät pelit, mutta kun penkka pöllähti, niin... enpä tiedä, en menisi kehumaan. Mutta toki ne tavalliset nastarenkaat hakkaavat.

Toisekseen kaksikin piikkirengasta on kohtalaisen tilaavievä ratkaisu verrattuna ketjuihin.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
baikal ij-27
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2004
Viestejä: 299
Paikkakunta: kajaani

LähetäLähetetty: 23.01.2007 20:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

on on tilaavievenpi mutta autosta kun on puhe niin sillä ei pääse hangessa jos renkaat ei "kosketa" kovaa alustaa ennenku on "mahasta" kiinni ja piikki rengas on tällöin minusta kova peli...

piikki ketjut voisivat kanssa olla kova...


vai väitätkö että jollakin renkaalla saataisiin ilman kovaa pohjaa semmoinen pito että mentäisiin tuskin Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 23.01.2007 20:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:

vai väitätkö että jollakin renkaalla saataisiin ilman kovaa pohjaa semmoinen pito että mentäisiin tuskin Very Happy


Ei rengas kulje läheskään aina pohjia myöten vaan useinkin "kahlaa" hangessa. Kahlaava ketjutettu rengas ei myöskään jauha itseään niin helposti syvälle kuin kiinteä nasta/piikki. Se etu mikä ketjulla on renkaaseen verrattuna, on ettei se mene lumessa tukkoon ja ottaa pitoa jo lumesta, toisin kuin tukkeutuva pintakuvio.

Jossain oli joku vertailukin siitä minkä verran ketju tuo lisäpitoa. Ero oli suurimmillaan muistaakseni yli 80%.

Mutta auttavat toki molemmat. Kokeilemallahan se selviää...
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7479

LähetäLähetetty: 23.01.2007 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahtiauton tärkein ominaisuus on mielestäni korkea maavara ja sen jälkeen tilat ja 4-veto kolmantena.

Pelkästään jo korkea maavara antaa etua jahtioloissa normaalimaavaraisiin verrattuna. Tilanteet jossa henkilöauton nelivedolla pääsee etenemään, mutta kaksivetoisilla ei, on todella vähissä. Sen sijaan korkealla maavaralla, vaikkapa normaali pickupilla saattaa ajella kymmeniä kilometrejä uraa pitkin kun normaali maavaraisella jää ensimmäiseen pahaan paikkaan.

Tilat taas käytön mukaan. Pickup menettelee jos mukana vain yksi kaveri ja tavaraa mahtuu mukaan vaikka puolijoukkueelle.
Oma valinta oli Kingcap nelikkona. Ainoa huono puoli on juuri tuo kolmannen kaverin kuljettamisen lähes mahdottomuus.

Auton pitää olla myös sellaisessa kuosissa, että sillä uskaltaa vetäistä siitä pahasta paikasta läpi eli ei saa viduttaa yhtään vaikka männystä jäisi kaarnat koko kupeen matkalle. Metsäkoneurakoitsijoilta löytyy valmiiksi puitten väliin soviteltuja vehkeitä.

Jos taas henkilönkuljetustilaa on pakko olla, niin sitten se kyllä menee maasturipuolelle. Esim Daihatsu Rocky oli itsellä pitkään mielessä, mutta jäi ostamatta. Tosin keväällä oli tarjolla offroad hommiin aiottu Patrol johon oli jo pohjapanssari laitettu, mutta nuo keskeneräiset projektit on aina arveluttavia.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 23.01.2007 20:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Jahtiauton tärkein ominaisuus on mielestäni korkea maavara ja sen jälkeen tilat ja 4-veto kolmantena.


Erittäin paljon samaa mieltä. Käytännössä maavara on se eniten tarvittu ominaisuus. Jahtiautolla kun harvoin kuitenkaan aivan offroadia ajetaan.

Siksi tuossa pihalla onkin tuo nelivetoinen pakuksi rekisteröity Caravelle. Sinne mahtuu juoppoja kavereitakin melko pino konttiin... Very Happy
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com


Viimeinen muokkaaja, Rastinsahi pvm 23.01.2007 20:52, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
baikal ij-27
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2004
Viestejä: 299
Paikkakunta: kajaani

LähetäLähetetty: 23.01.2007 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

korkea maavara on ehdotun ja mahdollisimman isot renkaat...

4-veto ei mitään tavallista 4 vetoo lukkoperä ainakin siihen...

ja hyvät maasto renkaat ja sen pitää todellakin olla semmonein että voi vähän nojailla mäntyihin.

vinssi on kans kova. ja vielä kun patentoi taaksekkin niin ai ai.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Hector
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2004
Viestejä: 777

LähetäLähetetty: 23.01.2007 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luulin jo että offipalstalle menin kun näitä juttuja lukee Smile . Henkilöautoahan tässä haettiin Wink . Ei pahalla, itsellä kolme landcruiseria Razz .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Loikka
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 948
Paikkakunta: Kotimaa

LähetäLähetetty: 23.01.2007 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

noniin kirjoitti:
Ja vielä näistä HAldexeista, VAG-peleistä kaikissa missä moottori on poikittain on Haldex ja ne mallit joissa pitkittäin on Torsen ( siis nelikoista). Ja tuossa vielä linkki videoon, yllättäen Subaru puuttui Laughing

http://video.google.com/videoplay?docid=9171485126892796503&q=audi+quattro


Heh.. Vaikka itse pidänkin VAG-peleistä niin pakko tuohon torsen keskusteluun laittaa taas näitä videoita...

xDrive vs. Audi Quatro

http://video.google.com/videoplay?docid=9072883197544018466&q=xdrive+audi

Lähtee se Audi sitten kun työntää... Huomioitavaa, että "huhujen mukaan" molemmista autoista on luistonesto (ESP) pois päältä...

Selityksenä on kuultu että Torsen on voimaton silloin jos jomman kumman akselin pyörät on totaalisesti ilman pitoa ja ei ESP tule apuihin... Audi olisi tuosta lähtenyt liikenteeseen jos jarrua olisi painassut tai vettänyt hieman käsijarrua että olisi lähtenyt voima virtaamaan myös eteen...

Minä mitään nelivedoista tiedä, mutta mutta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
hlohi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 651
Paikkakunta: Haukipudas

LähetäLähetetty: 23.01.2007 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fishåhunt kirjoitti:
Koeajoin ennen vuodenvaihdetta tuon SX4:n. Jäi ihan positiivinen kuva, mutta pieni tavaratila jäi mietityttämään. Pitää käydä vielä uudestaan kattomassa, mutta uuden saaminen hieman yli 20 000 € todellakin houkuttelisi. Sisätiloiltaan yllättävänkin tilava. Tilauskantaa taitaa jo olla kun menee kuulemma toimitukset jo toukokuulle.

Mitenkähän noi Suzukit yleensä kestää? Kaipa se tuokin tehdään jossain itä-Euroopassa eikä Japaniassa.


Tuo Suzukihan tehdään Unkarissa. Sisarmalli on Fiat Sedici. Saksasta näitä molempia sais Dieselinä. Harmi ettei Suomen maahantuoja ole älynnyt.

Pieniruokainen, pienehköt verot, henkilöautomainen, silti 19 cm maavara ja jonniinlainen neliveto ja kaikki. Minusta se olis aika fiksu peli.

Kokemuksia kotopuolesta Sj410:sta ja Vitarasta. Eipä ole kestossa ollut moittimista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 23.01.2007 23:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Loikka kirjoitti:
xDrive vs. Audi Quatro

http://video.google.com/videoplay?docid=9072883197544018466&q=xdrive+audi

Lähtee se Audi sitten kun työntää... Huomioitavaa, että "huhujen mukaan" molemmista autoista on luistonesto (ESP) pois päältä...

Selityksenä on kuultu että Torsen on voimaton silloin jos jomman kumman akselin pyörät on totaalisesti ilman pitoa ja ei ESP tule apuihin... Audi olisi tuosta lähtenyt liikenteeseen jos jarrua olisi painassut tai vettänyt hieman käsijarrua että olisi lähtenyt voima virtaamaan myös eteen...

Minä mitään nelivedoista tiedä, mutta mutta...

Laughing Laughing Laughing

Torsenin akilleen kantapää...

Subaru olis tosta lähtenyt kuin tyhjää vaan.
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20222
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 24.01.2007 08:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehdotukseksi on tullut piikkipyöriä ja offroadia, ehkä nuo kuitenkin omaan käyttöön olisivat hieman overkilliä, kun nyt on kuitenkin pärjätty -92 Vectralla.

Tuo maavara tuntuu olevan yksi aika merkityksellinen tekijä tosiaan omilla käyttöalueilla. Tiet joilla ajellaan on kuitenkin "kohtuukunnossa" ja jos tilanne pahenee, niin seuruejahdissa on yleensä aina niitä, joilla on myös kunnollisemmat nelivedot.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hlohi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 651
Paikkakunta: Haukipudas

LähetäLähetetty: 24.01.2007 09:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Ehdotukseksi on tullut piikkipyöriä ja offroadia, ehkä nuo kuitenkin omaan käyttöön olisivat hieman overkilliä, kun nyt on kuitenkin pärjätty -92 Vectralla.

Tuo maavara tuntuu olevan yksi aika merkityksellinen tekijä tosiaan omilla käyttöalueilla. Tiet joilla ajellaan on kuitenkin "kohtuukunnossa" ja jos tilanne pahenee, niin seuruejahdissa on yleensä aina niitä, joilla on myös kunnollisemmat nelivedot.


Ostin vuonna 2000 diesel farkun. Mittailin samalla maavarat. Eli v.2000 mittasin seuraavat:

12 cm:
----------
WV Golf

13 cm:
---------
Opel Astra
Skoda Octavia
Renault Megane

14 cm:
---------
Peugeot 306

16 cm:
---------
Ford Focus
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 24.01.2007 09:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos henkilöautoista puhutaan, niin Sitikan Xantia 2-tai 1,8 litraisena saa varsin edullisesti. Täälläpäin oli vasta myynnissä yksi farmari vm 97 2.0i 16-v ajettu 180 tkm hintaan 6800 €. Farmariin mahtuu tavaraa piisalle asti ja sedaniinkin, kun ottaa hattuhyllyn pois. Maavaraa löytyy tarvittaessa pahaan paikkaan sen minkä Rastinsahin Caravellestä.
Tien päällä mahdottoman hyvä ajaa. Liukkaalla ohjaus ehkä turhan tunnoton, tuntuu kuin leijuisi, riippuu myös renkaista ja paineista.
Maavaran säätö on mainio keksimys. Tuollaisessa 20 cm lumessa voi ajaa maavara keskiasennossa 10-20 km/t . Korkeitten pickuppien ja maasturien jäljiltä raideleveys ei tuota ongelmaa eikä raiteiden väliin noussut - monesti kovakin -lumivalli vie keulan muka-spoileria auton alle ja katalysaattoria särkemään, kuten tässä yhdelle tutulle kävi Ooppelin
kanssa. Ja katu-uskottavuuttakin vielä henkilöautomuodossa on.
Minulla on tuollainen vm-97, ajettu 225tkm, puolet soralla ja kärryteillä.
Yhdet takapään jousipallot vaihdettu, tuli vedetyksi liian etupainoista kärryä kovalla pakkasella. Otapa ajatus!
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 24.01.2007 09:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Maavaraa löytyy tarvittaessa pahaan paikkaan sen minkä Rastinsahin Caravellestä.


Tuo säädettävä maavara on Xantiassa fiksu homma. Taisi vaan unohtua se yksi huono puoli... Kymppikilsan kun alusta ylhäällä huonompaa tietä ajat, niin etumatolta saa kerätä hampaista pudonneita paikkoja... Very Happy

Tottapuhuen loppupään xantiat on olleet farkkuvaihtoehtona mielessä ittellänikin. Semmonen voisi olla lahtisellekin mainio kampe. Viimeisimmät mallit ovat kestäviä ja vähävikaisia kamppeita ja suuresta osasta löytyy ilmastointikin.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 24.01.2007 09:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Katoppas asekaappiisi, ja valitse autosi sen mukaan:

Baikkalimiehelle Lada, yhdistelmäasemiehelle katumaasturi (drillinkiä varten BMW X5 tai Mese ML), Valmettihemmolle Saappi, 308:a varten Korolla (30-06 Korolla turbo), Marlinmiehelle Hummeri tai T-72, Maknumin omistajat ajaa metsälle M3-5 Bemarilla (varustettu tuunatulla isolla pakoputkella) jne, jne

Kaliberikeskusteluissakin olet varmaan havainnut sen että yhtä oikeaa ratkaisua ei ole, joten osta kaikki vaihtoehdot (ja vielä vene sorsastukseen ja mönkkäri, moottorikelkka......).

Täysi asekaappi tietysti tulee kalliiksi, mutta elämä on...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17, 18, 19  Seuraava
Sivu 5 Yht. 19

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com