Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 23.01.2007 20:00 Viestin aihe: |
|
|
baikal ij-27 kirjoitti: | Rastinsahi kirjoitti: | Lainaus: | no jos ei miehellä ole aivan peukalo keskellä kämmentä niin 2 renkaan vaihosshan ei menis kun 10 min metsä tien alussa jos pitää päästä ja raskii ostaa piikki renkaat niin niillä kyllä pääsee... |
Mielestäni kyllä huomattavan paljon helpompi on heittää alle lumiketjut. Auttavat lumessa enemmän kuin piikkirenkaat. Jos alla on sitten kova kohva tai polanne, niin sitten piikkikin pitää ihan hyvin. |
oletko tarkemmin ajatellut piikki renkaita ??
niissä on jo niin karkea kuvio ilman piikkejä kun piikit kasvattaa "nappulaa vielä noin 8mm. niin siitä syntyy sellainen kitka että...
ja ei ole lumiketjujen laitto oikeen nopeampi... |
Piikkirenkaita on tullut testattua penskana melkoisen paljon kun jäärataa jyrättiin. Jäällä ne on hyvät pelit, mutta kun penkka pöllähti, niin... enpä tiedä, en menisi kehumaan. Mutta toki ne tavalliset nastarenkaat hakkaavat.
Toisekseen kaksikin piikkirengasta on kohtalaisen tilaavievä ratkaisu verrattuna ketjuihin. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
baikal ij-27 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Syy 2004 Viestejä: 299 Paikkakunta: kajaani
|
Lähetetty: 23.01.2007 20:04 Viestin aihe: |
|
|
on on tilaavievenpi mutta autosta kun on puhe niin sillä ei pääse hangessa jos renkaat ei "kosketa" kovaa alustaa ennenku on "mahasta" kiinni ja piikki rengas on tällöin minusta kova peli...
piikki ketjut voisivat kanssa olla kova...
vai väitätkö että jollakin renkaalla saataisiin ilman kovaa pohjaa semmoinen pito että mentäisiin tuskin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 23.01.2007 20:22 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: |
vai väitätkö että jollakin renkaalla saataisiin ilman kovaa pohjaa semmoinen pito että mentäisiin tuskin Very Happy |
Ei rengas kulje läheskään aina pohjia myöten vaan useinkin "kahlaa" hangessa. Kahlaava ketjutettu rengas ei myöskään jauha itseään niin helposti syvälle kuin kiinteä nasta/piikki. Se etu mikä ketjulla on renkaaseen verrattuna, on ettei se mene lumessa tukkoon ja ottaa pitoa jo lumesta, toisin kuin tukkeutuva pintakuvio.
Jossain oli joku vertailukin siitä minkä verran ketju tuo lisäpitoa. Ero oli suurimmillaan muistaakseni yli 80%.
Mutta auttavat toki molemmat. Kokeilemallahan se selviää... _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dxman ***
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7527
|
Lähetetty: 23.01.2007 20:38 Viestin aihe: |
|
|
Jahtiauton tärkein ominaisuus on mielestäni korkea maavara ja sen jälkeen tilat ja 4-veto kolmantena.
Pelkästään jo korkea maavara antaa etua jahtioloissa normaalimaavaraisiin verrattuna. Tilanteet jossa henkilöauton nelivedolla pääsee etenemään, mutta kaksivetoisilla ei, on todella vähissä. Sen sijaan korkealla maavaralla, vaikkapa normaali pickupilla saattaa ajella kymmeniä kilometrejä uraa pitkin kun normaali maavaraisella jää ensimmäiseen pahaan paikkaan.
Tilat taas käytön mukaan. Pickup menettelee jos mukana vain yksi kaveri ja tavaraa mahtuu mukaan vaikka puolijoukkueelle.
Oma valinta oli Kingcap nelikkona. Ainoa huono puoli on juuri tuo kolmannen kaverin kuljettamisen lähes mahdottomuus.
Auton pitää olla myös sellaisessa kuosissa, että sillä uskaltaa vetäistä siitä pahasta paikasta läpi eli ei saa viduttaa yhtään vaikka männystä jäisi kaarnat koko kupeen matkalle. Metsäkoneurakoitsijoilta löytyy valmiiksi puitten väliin soviteltuja vehkeitä.
Jos taas henkilönkuljetustilaa on pakko olla, niin sitten se kyllä menee maasturipuolelle. Esim Daihatsu Rocky oli itsellä pitkään mielessä, mutta jäi ostamatta. Tosin keväällä oli tarjolla offroad hommiin aiottu Patrol johon oli jo pohjapanssari laitettu, mutta nuo keskeneräiset projektit on aina arveluttavia. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 23.01.2007 20:44 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Jahtiauton tärkein ominaisuus on mielestäni korkea maavara ja sen jälkeen tilat ja 4-veto kolmantena. |
Erittäin paljon samaa mieltä. Käytännössä maavara on se eniten tarvittu ominaisuus. Jahtiautolla kun harvoin kuitenkaan aivan offroadia ajetaan.
Siksi tuossa pihalla onkin tuo nelivetoinen pakuksi rekisteröity Caravelle. Sinne mahtuu juoppoja kavereitakin melko pino konttiin... _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Viimeinen muokkaaja, Rastinsahi pvm 23.01.2007 20:52, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
baikal ij-27 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Syy 2004 Viestejä: 299 Paikkakunta: kajaani
|
Lähetetty: 23.01.2007 20:49 Viestin aihe: |
|
|
korkea maavara on ehdotun ja mahdollisimman isot renkaat...
4-veto ei mitään tavallista 4 vetoo lukkoperä ainakin siihen...
ja hyvät maasto renkaat ja sen pitää todellakin olla semmonein että voi vähän nojailla mäntyihin.
vinssi on kans kova. ja vielä kun patentoi taaksekkin niin ai ai. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hector Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Syy 2004 Viestejä: 777
|
Lähetetty: 23.01.2007 21:04 Viestin aihe: |
|
|
Luulin jo että offipalstalle menin kun näitä juttuja lukee . Henkilöautoahan tässä haettiin . Ei pahalla, itsellä kolme landcruiseria . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Loikka ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 948 Paikkakunta: Kotimaa
|
Lähetetty: 23.01.2007 23:06 Viestin aihe: |
|
|
Heh.. Vaikka itse pidänkin VAG-peleistä niin pakko tuohon torsen keskusteluun laittaa taas näitä videoita...
xDrive vs. Audi Quatro
http://video.google.com/videoplay?docid=9072883197544018466&q=xdrive+audi
Lähtee se Audi sitten kun työntää... Huomioitavaa, että "huhujen mukaan" molemmista autoista on luistonesto (ESP) pois päältä...
Selityksenä on kuultu että Torsen on voimaton silloin jos jomman kumman akselin pyörät on totaalisesti ilman pitoa ja ei ESP tule apuihin... Audi olisi tuosta lähtenyt liikenteeseen jos jarrua olisi painassut tai vettänyt hieman käsijarrua että olisi lähtenyt voima virtaamaan myös eteen...
Minä mitään nelivedoista tiedä, mutta mutta... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hlohi Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Huh 2004 Viestejä: 651 Paikkakunta: Haukipudas
|
Lähetetty: 23.01.2007 23:07 Viestin aihe: |
|
|
Fishåhunt kirjoitti: | Koeajoin ennen vuodenvaihdetta tuon SX4:n. Jäi ihan positiivinen kuva, mutta pieni tavaratila jäi mietityttämään. Pitää käydä vielä uudestaan kattomassa, mutta uuden saaminen hieman yli 20 000 € todellakin houkuttelisi. Sisätiloiltaan yllättävänkin tilava. Tilauskantaa taitaa jo olla kun menee kuulemma toimitukset jo toukokuulle.
Mitenkähän noi Suzukit yleensä kestää? Kaipa se tuokin tehdään jossain itä-Euroopassa eikä Japaniassa. |
Tuo Suzukihan tehdään Unkarissa. Sisarmalli on Fiat Sedici. Saksasta näitä molempia sais Dieselinä. Harmi ettei Suomen maahantuoja ole älynnyt.
Pieniruokainen, pienehköt verot, henkilöautomainen, silti 19 cm maavara ja jonniinlainen neliveto ja kaikki. Minusta se olis aika fiksu peli.
Kokemuksia kotopuolesta Sj410:sta ja Vitarasta. Eipä ole kestossa ollut moittimista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 23.01.2007 23:29 Viestin aihe: |
|
|
Loikka kirjoitti: | xDrive vs. Audi Quatro
http://video.google.com/videoplay?docid=9072883197544018466&q=xdrive+audi
Lähtee se Audi sitten kun työntää... Huomioitavaa, että "huhujen mukaan" molemmista autoista on luistonesto (ESP) pois päältä...
Selityksenä on kuultu että Torsen on voimaton silloin jos jomman kumman akselin pyörät on totaalisesti ilman pitoa ja ei ESP tule apuihin... Audi olisi tuosta lähtenyt liikenteeseen jos jarrua olisi painassut tai vettänyt hieman käsijarrua että olisi lähtenyt voima virtaamaan myös eteen...
Minä mitään nelivedoista tiedä, mutta mutta... |
Torsenin akilleen kantapää...
Subaru olis tosta lähtenyt kuin tyhjää vaan. _________________ I'm back! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 24.01.2007 08:56 Viestin aihe: |
|
|
Ehdotukseksi on tullut piikkipyöriä ja offroadia, ehkä nuo kuitenkin omaan käyttöön olisivat hieman overkilliä, kun nyt on kuitenkin pärjätty -92 Vectralla.
Tuo maavara tuntuu olevan yksi aika merkityksellinen tekijä tosiaan omilla käyttöalueilla. Tiet joilla ajellaan on kuitenkin "kohtuukunnossa" ja jos tilanne pahenee, niin seuruejahdissa on yleensä aina niitä, joilla on myös kunnollisemmat nelivedot. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hlohi Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Huh 2004 Viestejä: 651 Paikkakunta: Haukipudas
|
Lähetetty: 24.01.2007 09:23 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Ehdotukseksi on tullut piikkipyöriä ja offroadia, ehkä nuo kuitenkin omaan käyttöön olisivat hieman overkilliä, kun nyt on kuitenkin pärjätty -92 Vectralla.
Tuo maavara tuntuu olevan yksi aika merkityksellinen tekijä tosiaan omilla käyttöalueilla. Tiet joilla ajellaan on kuitenkin "kohtuukunnossa" ja jos tilanne pahenee, niin seuruejahdissa on yleensä aina niitä, joilla on myös kunnollisemmat nelivedot. |
Ostin vuonna 2000 diesel farkun. Mittailin samalla maavarat. Eli v.2000 mittasin seuraavat:
12 cm:
----------
WV Golf
13 cm:
---------
Opel Astra
Skoda Octavia
Renault Megane
14 cm:
---------
Peugeot 306
16 cm:
---------
Ford Focus |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 24.01.2007 09:30 Viestin aihe: |
|
|
Jos henkilöautoista puhutaan, niin Sitikan Xantia 2-tai 1,8 litraisena saa varsin edullisesti. Täälläpäin oli vasta myynnissä yksi farmari vm 97 2.0i 16-v ajettu 180 tkm hintaan 6800 €. Farmariin mahtuu tavaraa piisalle asti ja sedaniinkin, kun ottaa hattuhyllyn pois. Maavaraa löytyy tarvittaessa pahaan paikkaan sen minkä Rastinsahin Caravellestä.
Tien päällä mahdottoman hyvä ajaa. Liukkaalla ohjaus ehkä turhan tunnoton, tuntuu kuin leijuisi, riippuu myös renkaista ja paineista.
Maavaran säätö on mainio keksimys. Tuollaisessa 20 cm lumessa voi ajaa maavara keskiasennossa 10-20 km/t . Korkeitten pickuppien ja maasturien jäljiltä raideleveys ei tuota ongelmaa eikä raiteiden väliin noussut - monesti kovakin -lumivalli vie keulan muka-spoileria auton alle ja katalysaattoria särkemään, kuten tässä yhdelle tutulle kävi Ooppelin
kanssa. Ja katu-uskottavuuttakin vielä henkilöautomuodossa on.
Minulla on tuollainen vm-97, ajettu 225tkm, puolet soralla ja kärryteillä.
Yhdet takapään jousipallot vaihdettu, tuli vedetyksi liian etupainoista kärryä kovalla pakkasella. Otapa ajatus! _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 24.01.2007 09:48 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Maavaraa löytyy tarvittaessa pahaan paikkaan sen minkä Rastinsahin Caravellestä. |
Tuo säädettävä maavara on Xantiassa fiksu homma. Taisi vaan unohtua se yksi huono puoli... Kymppikilsan kun alusta ylhäällä huonompaa tietä ajat, niin etumatolta saa kerätä hampaista pudonneita paikkoja...
Tottapuhuen loppupään xantiat on olleet farkkuvaihtoehtona mielessä ittellänikin. Semmonen voisi olla lahtisellekin mainio kampe. Viimeisimmät mallit ovat kestäviä ja vähävikaisia kamppeita ja suuresta osasta löytyy ilmastointikin. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mky Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Tam 2005 Viestejä: 724
|
Lähetetty: 24.01.2007 09:56 Viestin aihe: |
|
|
Katoppas asekaappiisi, ja valitse autosi sen mukaan:
Baikkalimiehelle Lada, yhdistelmäasemiehelle katumaasturi (drillinkiä varten BMW X5 tai Mese ML), Valmettihemmolle Saappi, 308:a varten Korolla (30-06 Korolla turbo), Marlinmiehelle Hummeri tai T-72, Maknumin omistajat ajaa metsälle M3-5 Bemarilla (varustettu tuunatulla isolla pakoputkella) jne, jne
Kaliberikeskusteluissakin olet varmaan havainnut sen että yhtä oikeaa ratkaisua ei ole, joten osta kaikki vaihtoehdot (ja vielä vene sorsastukseen ja mönkkäri, moottorikelkka......).
Täysi asekaappi tietysti tulee kalliiksi, mutta elämä on... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|