Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
kuuhullu Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Jou 2006 Viestejä: 199 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 12.03.2007 21:58 Viestin aihe: Piipun lämpökäsittely |
|
|
Olen ajatellut käsitellä aseiden piipuja eri nitrausmenetelmillä,mutta
arveluttaa menetelmissä käytettävä lämpötila 350-600 astetta/10-60h
Aiheutaako esim.Plasox käsittely piipulle mitään.
http://www.bodycote.fi/fi/Frameset_Menetelm%E4t.htm |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jälittäjä Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 16 Tam 2007 Viestejä: 85
|
Lähetetty: 12.03.2007 22:08 Viestin aihe: |
|
|
ainakaan vanhoja haulikoita ei kannata. nissä saattaa irrota tinaus jo kuumasinistyksessäkin nykyaikaisista aseista en osaa sanoa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 12.03.2007 22:48 Viestin aihe: |
|
|
Juttele Heleniuksen kanssa asiasta. On kuulemma typpimustauttanut aseiden osia ko. firmassa. Juottamalla kiinnitetyt osat eivät varmaan tykkää hyvää moisesta lämpökäsittelystä mutta muuten ei mitään esteitä löytyne.
Itselläkin on käynyt mielessä tuo typpimustaus jos joskus alkaa laatia "työkalu-asetta" koviin olosuhteisiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kuuhullu Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Jou 2006 Viestejä: 199 Paikkakunta: Vantaa
|
Lähetetty: 13.03.2007 01:08 Viestin aihe: |
|
|
Joo uusien aseiden piipuista on kyse.
Edes lukkorunkoja ei kannata tolla käsitellä,koska metallit päästyvät noissa lämmöissä.Tietääkseni Jalonen tekee runkoihinsa lämpökäsittelyt,jolloin ne kestävät kulutusta ihan eri tavalla.
Mutta nyt olisi kyse pelkästään piipuista.Rosteriin kun en tiedä että muuten
saataisiin väriä.Piippuni joka on kyseessä on rosteria ja se ei sellaisenaan
oikeen kiinnosta vaan kaipaisiin sinertävää sinistystä tai ruskeata piippua.
Huoli on jos metallien ominaisuudet muuttuvat ja piipuista tulee liian "pehmeitä".Pitäneen tehdä soittokierros sepille Helenius & "kumppanit" mitä näitänyt onkaan.
Jos homma toimii uskoisin että nitrattupiippu voisi olla jopa parempi kuin
perinteisesti sinistetty.
Koska mainostavat että esim.pintojen kulutuskestävyys paranisi ja korroosionkesto olisi hyvä.Meinaan sinistää myös "mustaarautaa"
Projektina on Jalosen runkoon vaihtopiiput ja näihin pintakäsittelyt:rosteri ja "musta" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vt ***
Liittynyt: 22 Syy 2005 Viestejä: 333
|
Lähetetty: 15.03.2007 23:52 Viestin aihe: |
|
|
Noita käsittelyjähän on monenlaisia, kuten esim. tuolta Bodycoten sivuilta näkee. Saattavat siellä itsekin osata arvioida, mikä käsittely sopii aseiden osille. Ainakin erään asesepän mukaan ovat tehneet aseiden osien lämpökäsittelyjä aika paljonkin alihankintatöinä.
Joka tapauksessa minulla on kaksi kivääriä, joissa piippu ja kehys (ja pikkuosia) on mustanitrattu ja hyvin ovat toimineet. Lukkoa ei pidä mennä mustanitraamaan, koska sulkuolkien lämpökäsittely saattaa tosiaan muuttua.
Siis minun mielestäni piiput ja kehykset voi huoletta mustanitrauttaa. Jos siihen päätyy, niin kannattaa miettiä, miten pohjat tehdään. Kiiltävä vai mattapinta. Kiiltävistä olen joskus nähnyt tulevan vähän laikukkaita. Omissa aseissa ainakin nuo tehdyt mattapinnat miellyttävät silmää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hande Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 2030 Paikkakunta: Gunbarrel, CO
|
Lähetetty: 16.03.2007 01:14 Viestin aihe: |
|
|
Onko kukaan nähnyt titaaninitrattua kiväärinpiippua ? Ainakin lyhyen aseen piipussa edut on aika selkeät, mutta toisaalta kiväärinpiipun vaatimukset on myös hiukan erilaiset...
Värillä ei ole minulle väliä jos vaan toimii hyvin, mutta onhan titaaninitrattu piippu kyllä, hmm, "mielenkiintoisen" värinen
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
BaikalIJ54 Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Kes 2005 Viestejä: 23921
|
Lähetetty: 16.03.2007 11:56 Viestin aihe: |
|
|
Väri on mielenkiintoinen, mutta TiN on pinnoite, kuten kovakromauskin. Sinällään se ei ole teknisesti mahdoton myös pitkälle reiälle. Olihan Baikaleissa haulikonpiiput kovakromattuja jo 1970-luvulla ja ensimmäisiä "silattuja" haulikkoja sai ostella jo 1930-luvulla. Kromaus ei tuolloin pitänyt, väittäisin syyn olleen vetykaasun muodostuksessa teräksen ja kromin väliin. Vastaavia ongelmia on ollut ja on joskus edelleen TiN-pinnoitteen muodostamisessa pitkään reikään. Vähentää tuo kitkaa, kyllä. Pinnoite kuitenkin kuluu pois ja onnistuneen TiN-pinnoitteen kuluminen on kuin hionnan jäljiltä, se ei lähde lehtimäisenä kerroksena irti, kuten 1960-luvun polkupyöräin pinnojen niklaukselle kävi. Nythän ovat pp:n pinnat ruostumatonta terästä. Kysymyksessä on siten pinnoite, ei mikään Fe-Ti-N-faasin syntyminen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|