OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvimerkki
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 20, 21, 22  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
karju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 711
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 06.08.2007 18:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä:jokainen on tietenkin uskossaan autuas,minun kokemukset
11.7 ja 13 g "hammereista" tehdaslatauksinakin ovat erittäin
tarkkoja patruunoja,olen penkistä ampunut "Tarketilla" kolmen
laukauksen kasoja samaanreikään 100:ta metriltä,joten kyllä
"Hammerissa"tarkkuus riittää hirvestykseen,minun lataus into ei ole
riittänyt hirvipatruunojen lataukseen,niitä menee metsästyskaudessa
niin vähän, että kyllä ne voipi ostaakkin,eipä silti yhtään ratakilpailua
en ole ampunut tehdaslatauksilla,mutta se onkin jo toinen juttu, niin
jäi se tärkein sanomatta olen n.40 vuotta Hirvestänyt "Hammereilla"
ja taidampa metsästää loppuun asti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 06.08.2007 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä 308 riittää hirven kaatoon, ei siinä ole mitään. Onpahan 7,62*39 räkäpäällä (puuluotisella) kuollut varusmieskin kun sysäri oli unohtunut, olisiko ollut vuonna 1985 ja aseena kvkk. Mutta jotkut vaan tykkäävät käyttää metsästyksessä vähän isompaa ja se on heidän oma asiansa.

Olen huomannut että näitä isoreikäisempiä (väljyydet 338, 9.3, 375, 416, 458,...) on etenkin Etelä-Suomen pienten ja rikkonaisten metsästysalueiden metsästäjillä, ilmeisesti tällä on yritetty varmistaa ettei elukka pakenisi kovin kauas vaikka luoti raapaisisi vähän risua ja osuisi pikkuisen huonommin. 6,5*55 SE taas näyttäisi olevan suhteellisen yleinen Pohjanmaan rannikolla, liekö sitten johtunut sinne aikanaan aseapuna tuoduista Ruotsinmausereista.

Ei tuo "kaksi hirviasetta" ole mitenkään mahdoton juttu vaikkei mikään isorikas olisikaan, ajatellaanpa vaikka isää ja aikamiespoikaa jotka kumpikin metsästävät. Isällä on aseena vanha Ukkopekka M39 ja 243 lintukivääri, pojalla 308 Tikka. Eräänä aamuna isä ei tulekaan sovitusti käymään ja pojan käydessä isänsä talolla isä löytyy kuolleena. Poika perii myös isänsä aseet. Tämän jälkeen pojalla on kaksi hirvilaillista asetta ja lisäksi yksi ase jota voi käyttää kauriinpyyntiin. Jos tämä metsästäjä osaa ampua ampumakokeen menestyksekkäästi tuolla 308 Tikalla, niin mitä järkeä olisi laittaa hänet paukuttamaan se myös muilla aseilla vanhojen muistojen verestömiseksi tai ihan sen teoreettisen mahdollisuuden varalta jos linnunpyynnin yhteydessä tulisi hyvä tilaisuus kaataa metsäkauris?

Sitäpaitsi vaatimus kokeen suorittamisesta jokaisella patruunalla on aika mahdoton: Jos itselataat muuten täsmälleen samanlaisia latauksia mutta osassa sulla on Remingtonin, osassa Sakon, osassa Norman ja osassa Lapuan hylsyt, niin pitäisikö asianomaisen paukuttaa koe läpi kaikilla näillä? Tai jos lataat muuten samanlaisia mutta eri lataussyvyydellä tai eri ruutiannostuksela, pitäisikö taas paukuttaa koe läpi jokaisella kombinaatiolla? Kyllä menisi todella hankalaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 06.08.2007 23:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän tuollainen asiallinen ampumanäyttötaito pitäisi riittää? (niinkuin vanha hirvikoe oli) Siinä kuitenkin punnittiin ne tärkeimmät asiat: Aseen osumat paikallaan olevaan vapaalta kädeltä ja myöskin taito ampua liikkuvaan eläimeen, vaikka senkin oppi periaatteessa fuskaamaan kun riittävän monta kertaa harjoitteli liikkuvia ampumaan. Mutta tällöinhän tuli niitä harjoituskertoja. Tämä nykyinen on kyllä syvältä kotoisin: Minä esim. en ollut ampunut laukaustakaan kolmeen vuoteen 308:lla enkä tarkistanut kiikarin asetuksia yhtä pitkään aikaan ja laakista läpi ja merkki aseeseen! Twisted Evil Ketä tämän tyyppinen koe todella palvelee?
Jos mun pitäis ampua hirvi tai kauris liikkeeseen, niin varmasti tulis haavakkoja! Sen takia mä käytän harkintaa ja ammun vain tilanteessa jossa olen täysin varma osumasta! Enkä muuten taatusti ammu liikkuvaa eläintä!! Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hylsysoppa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Huh 2006
Viestejä: 2927
Paikkakunta: suomi

LähetäLähetetty: 07.08.2007 08:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Minä esim. en ollut ampunut laukaustakaan kolmeen vuoteen 308:lla enkä tarkistanut kiikarin asetuksia yhtä pitkään aikaan ja laakista läpi ja merkki aseeseen!


Hienoa, hienoa! Siinä hieno esimerkki tietyntyyppisistä vastuuttomista metsästäjistä. Ei harjoittelua ja ollaan niin varmoja ruostumattomista ampuma taidoistaan. Sitte metsällä ihmetellään kun ei osu ja oho kiikarin säädöt on muuttuneet yms. ja haavakoita kirmaa pitkin metsiä.
Harjoittelu tekee mestarin eikös se jo koulussa opetettu...tiedä sitte kiertokoulun käyneistä? Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 07.08.2007 09:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hylsysoppa kirjoitti:

Sitte metsällä ihmetellään kun ei osu ja oho kiikarin säädöt on muuttuneet yms. ja haavakoita kirmaa pitkin metsiä.


Siis Vilperi kertoi just että pääsi laakista läpi => ei ne tähtäimen säädöt kovin pahasti ole muuttuneet.

Sitäpaitsi kaverihan sanoi että hän ampuu paikallaanolevaa otusta joten kyse oli hänen omasta valinnastaan. Hän ehkä menettää jonkun ampumistilanteen mutta mitäs sitten, ampumatonta laukausta katuu harvoin kovian pitkään. Paljon parempi että suorittaa harkintaa ampumatilanteessa ja mitoittaa oma ampumiskynnys sen mukaisesti kuin se että yrittäisi väkisin ampua liikkuvaa eläintä. jos Vilperin käyttämää filosofiaa noudatettaisiin yleisemminkin, niin haavakoitten määrä putoaisi varmasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 711
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 07.08.2007 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä: Onhan se tietenkin jos kaveri pelkää liikkuvan Hirven ammuntaa
eikä luota itseensä,on se silloin parempi jättää ampumatta,mutta
ainakin meillä tulee sellaisella kaverilla ongelmia joka jättää
tuhannen "taalan"paikalta kovin monta kertaa liikkuvaa Hirveä
ampumatta,olisikohan silloin parempi siirtyä jonkun muun harrastuksen
pariin,eli kyllä Hirvestäjän kuulu ehdottomasti hallita liikkuvan
perusampumataito,meilläpäin kukaan ei aseta asiaa kyseenalaiseksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16741

LähetäLähetetty: 07.08.2007 10:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

karju kirjoitti:
Niinpä: Onhan se tietenkin jos kaveri pelkää liikkuvan Hirven ammuntaa
eikä luota itseensä,on se silloin parempi jättää ampumatta,mutta
ainakin meillä tulee sellaisella kaverilla ongelmia joka jättää
tuhannen "taalan"paikalta kovin monta kertaa liikkuvaa Hirveä
ampumatta,olisikohan silloin parempi siirtyä jonkun muun harrastuksen
pariin,eli kyllä Hirvestäjän kuulu ehdottomasti hallita liikkuvan
perusampumataito,meilläpäin kukaan ei aseta asiaa kyseenalaiseksi.


Meidän seurueessa kun jokainen arvioi itse sen, että onko se tilanne tuhannen taalan paikka vai ei ja sitä ratkaisua ei sitten arvostele muut. Päinvastoin, eli on annettu kehuja siitä, että jos on ampujan mielestä osuminen on epävarmaa, niin on pystynyt malttamaan mielensä. Meillä ei sitten myöskään tarvitse alkaa etsimään uutta harrastusta sen takia, ettei ampunut. Tuollainen asenne, että tulee ongelmia ampumatta jättämisestä ja pitäisi alkaa etsiä uutta harrastusta, niin on kyllä sieltä itsestään. Onneksi meidän seurueessa ei ole karjulan setiä.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 711
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 07.08.2007 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
karju kirjoitti:
Niinpä: Onhan se tietenkin jos kaveri pelkää liikkuvan Hirven ammuntaa
eikä luota itseensä,on se silloin parempi jättää ampumatta,mutta
ainakin meillä tulee sellaisella kaverilla ongelmia joka jättää
tuhannen "taalan"paikalta kovin monta kertaa liikkuvaa Hirveä
ampumatta,olisikohan silloin parempi siirtyä jonkun muun harrastuksen
pariin,eli kyllä Hirvestäjän kuulu ehdottomasti hallita liikkuvan
perusampumataito,meilläpäin kukaan ei aseta asiaa kyseenalaiseksi.


Meidän seurueessa kun jokainen arvioi itse sen, että onko se tilanne tuhannen taalan paikka vai ei ja sitä ratkaisua ei sitten arvostele muut. Päinvastoin, eli on annettu kehuja siitä, että jos on ampujan mielestä osuminen on epävarmaa, niin on pystynyt malttamaan mielensä. Meillä ei sitten myöskään tarvitse alkaa etsimään uutta harrastusta sen takia, ettei ampunut. Tuollainen asenne, että tulee ongelmia ampumatta jättämisestä ja pitäisi alkaa etsiä uutta harrastusta, niin on kyllä sieltä itsestään. Onneksi meidän seurueessa ei ole karjulan setiä.


Kiersit tyylikkäästi kirjoituksestani ne oleelliset asiat, meillä
harrastetaan erinäisistä syistä vieä ajometsästysä,ajossa saattaapi olla
20 miestä ja passissa saman verran, ja jos saman kaverin kohdalla
sattuupi useamman kerran hirvi tulee 40m kohdalta avoimelle
jängälle eikä kaveri tohdi ampua,vaikka kuinka"viheltäis" , ei se hirvi
tahdo pysähtyä,eikö sillon voisi harkita harrastuksen vaihtoa,tämä
tilanne voipi tulla eteen etelän peltoaukeillakin,eli porukan jahdin
suunnittelu ja puolen päivän työ voipi mennä hukkaan se takia,ettei
tohdita ampua liikkuvaa,onneksi meillä vielä tänä päivänä hallitaan
myös liikkuvankin ammunta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 9057

LähetäLähetetty: 07.08.2007 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Tämä nykyinen on kyllä syvältä kotoisin: Minä esim. en ollut ampunut laukaustakaan kolmeen vuoteen 308:lla enkä tarkistanut kiikarin asetuksia yhtä pitkään aikaan ja laakista läpi ja merkki aseeseen! Twisted Evil Ketä tämän tyyppinen koe todella palvelee?
Jos mun pitäis ampua hirvi tai kauris liikkeeseen, niin varmasti tulis haavakkoja! Sen takia mä käytän harkintaa ja ammun vain tilanteessa jossa olen täysin varma osumasta! Enkä muuten taatusti ammu liikkuvaa eläintä!! Wink


Ei se vanhakaan koe antanut mitään takuuta siitä, että liikkuvaan maaliin osuu joka kerta. Laughing

Mutta nuo Vilperin pari viimeistä lausetta ovat täyttä asiaa. Taitaa tämä nykyinen koe sittenkin ajaa asiansa. Ammutaan taitojen mukaan ja liikkuvaan hirveen ei ole mitään pakkoa ampua.

Nykyisessä käytännössä on delegoitu vastuuta ja seurojen asia on pitää ampumataito yllä ja vaatia riittävästi rataharjoittelua liikkuviinkin maaleihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 07.08.2007 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokainen meistä tietää että riistaeläimen liikkuminen ei ole pelkkää on/off eli paikallaan tai täydellä vauhdilla. Riistaeläin voi liikkua myös rauhallisesti ja varmasti suuri osa liikkeeseen ammutuista eläimistä ammutaan juuri johonkin rauhalliseen käyntiin.

Harrastaessasi metsästystä joudut väistämättä punnitsemaan aika ajoin että "onko tämä sellainen tilanne jossa kannattaa ampua". Tuohon päätökseen vaikuttaa aina riistaeläin, sen vauhti, näkyvyys, käytössä oleva ase/patruuna, turvallisuusasiat, se onko eläintä haavoitettu aiemmin ja luonnollisesti oman ampumataidon pitää vaikuttaa tähän. Ja tätä joudut punnitsemaan vaikka olisit kuinka hyvä ampuja, vaikka ampuisit kiekkoradoilla ihan vakiosti 25/25 ja hirviammunnoissa niin liikkuvisa kuin seisovissa täysiä pisteitä. Ainakin oman mielipiteeni mukaan ampumiskynnyksen variksella pitäisi olla merkittävästi aiempana kuin metson ampumiskynnyksen, näin jo ihan siitä syystä koska metso on selvästi harvinaisempi riistaeläin. Terveen eläimen ampumiskynnyksen tulee olla selvästi alempi kuin sairaan, vammautuneen tai jo haavoitetun eläimen ampumiskynnyksen, tämä taas ihan eläinsuojelullisista ja humaaniussyistä.

En ole erikoinen haulikkoampuja, siksi vältänkin metsäkanalintujen ampumista lentoon ja myönnetään, ei ole vieläkään tullut pudotettua yhtään metsoa, teertä tai riekkoa. Itse pidän tätä harkitsevuutta parempana kuin varomatonta paukuttelua ja haavakoiden kylvämistä maastoon.

Minulle jäi Vilperin kirjoituksesta sellainen kuva että hän tiedostaa omat kykynsä ja toimii niiden mukaan, jonkun mielestä joskus ehkä ylivarovaisestikin mutta hyvä niin. Ottaakseni analogian hieman toiselle alueelle, jos me kaikki toimisimme samoin vaikkapa tieliikenteessä, liikenneonnettomuuksien määrä putoaisi selvästi ja etenkin kuolemantapaukset vähenisivät liikenteessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 07.08.2007 13:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokainen hirvestäjä joka saalislaukauksen ampuu tai -jättää ampumatta vastaa itse ampumisistaan tai ampumatta jättämisistä.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 711
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 07.08.2007 13:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Eiköhän tuollainen asiallinen ampumanäyttötaito pitäisi riittää? (niinkuin vanha hirvikoe oli) Siinä kuitenkin punnittiin ne tärkeimmät asiat: Aseen osumat paikallaan olevaan vapaalta kädeltä ja myöskin taito ampua liikkuvaan eläimeen, vaikka senkin oppi periaatteessa fuskaamaan kun riittävän monta kertaa harjoitteli liikkuvia ampumaan. Mutta tällöinhän tuli niitä harjoituskertoja. Tämä nykyinen on kyllä syvältä kotoisin: Minä esim. en ollut ampunut laukaustakaan kolmeen vuoteen 308:lla enkä tarkistanut kiikarin asetuksia yhtä pitkään aikaan ja laakista läpi ja merkki aseeseen! Twisted Evil Ketä tämän tyyppinen koe todella palvelee?
Jos mun pitäis ampua hirvi tai kauris liikkeeseen, niin varmasti tulis haavakkoja! Sen takia mä käytän harkintaa ja ammun vain tilanteessa jossa olen täysin varma osumasta! Enkä muuten taatusti ammu liikkuvaa eläintä!! Wink


"Vilperi" On tehnyt henkilökohtaisen ratkaisun,ei taatusti ammu
liikkuvaa eläintä,hänellä on ollut tämä ratkaisu voimassa jo vanhankin
kokeen aikana,sitä ratkaisua täytyy tietenkin kunnioittaa,mutta kun
niitä on henkilöitä jotka taatusti ampuvat liikkuvaa,niitä oli vanhan
kokeen aikana ja niitä on taatusti tämän uuden ns.kokeen aikana,
vaikka taidot ei riitä.
Kiva "pointti" oli kukaan ei tulkinnut "Vilperin"kirjoituksen alkuosaa
jossa oli ne tärkeimmät asiat.
Olen nyt noin vuoden ajan kirjoitellut kahdella Foorumilla kyseisestä
aiheestan,kirjoitusten rivien välistä voipi lukea ketkä ovat
vain"tukiampujia",ja ketkä pitävät ampumataitoaan yllä ja
harjoittelevat säännöllisesti niin pysty ammuntaa kuin liikkuvaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 711
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 07.08.2007 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

karju kirjoitti:
Vilperi kirjoitti:
Eiköhän tuollainen asiallinen ampumanäyttötaito pitäisi riittää? (niinkuin vanha hirvikoe oli) Siinä kuitenkin punnittiin ne tärkeimmät asiat: Aseen osumat paikallaan olevaan vapaalta kädeltä ja myöskin taito ampua liikkuvaan eläimeen, vaikka senkin oppi periaatteessa fuskaamaan kun riittävän monta kertaa harjoitteli liikkuvia ampumaan. Mutta tällöinhän tuli niitä harjoituskertoja. Tämä nykyinen on kyllä syvältä kotoisin: Minä esim. en ollut ampunut laukaustakaan kolmeen vuoteen 308:lla enkä tarkistanut kiikarin asetuksia yhtä pitkään aikaan ja laakista läpi ja merkki aseeseen! Twisted Evil Ketä tämän tyyppinen koe todella palvelee?
Jos mun pitäis ampua hirvi tai kauris liikkeeseen, niin varmasti tulis haavakkoja! Sen takia mä käytän harkintaa ja ammun vain tilanteessa jossa olen täysin varma osumasta! Enkä muuten taatusti ammu liikkuvaa eläintä!! Wink


"Vilperi" On tehnyt henkilökohtaisen ratkaisun,ei taatusti ammu
liikkuvaa eläintä,hänellä on ollut tämä ratkaisu voimassa jo vanhankin
kokeen aikana,sitä ratkaisua täytyy tietenkin kunnioittaa,mutta kun
niitä on henkilöitä jotka taatusti ampuvat liikkuvaa,niitä oli vanhan
kokeen aikana ja niitä on taatusti tämän uuden ns.kokeen aikana,
vaikka taidot ei riitä.
Kiva "pointti" oli kukaan ei tulkinnut "Vilperin"kirjoituksen alkuosaa
jossa oli ne tärkeimmät asiat.
Olen nyt noin vuoden ajan kirjoitellut kahdella Foorumilla kyseisestä
aiheesta,kirjoitusten rivien välistä voipi lukea ketkä ovat
vain"tukiampujia",ja ketkä pitävät ampumataitoaan yllä ja
harjoittelevat säännöllisesti niin pysty ammuntaa kuin liikkuvaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Taiga
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Syy 2005
Viestejä: 134
Paikkakunta: Vakka-Suomi

LähetäLähetetty: 07.08.2007 15:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Vilperi"] Minä esim. en ollut ampunut laukaustakaan kolmeen vuoteen 308:lla enkä tarkistanut kiikarin asetuksia yhtä pitkään aikaan ja laakista läpi ja merkki aseeseen! Twisted Evil quote]

Ihan mielenkiinnosta kysyn Vilperiltä, notta minkämoinen merkki?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16741

LähetäLähetetty: 07.08.2007 15:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

karju kirjoitti:
9.3x622 kirjoitti:
karju kirjoitti:
Niinpä: Onhan se tietenkin jos kaveri pelkää liikkuvan Hirven ammuntaa
eikä luota itseensä,on se silloin parempi jättää ampumatta,mutta
ainakin meillä tulee sellaisella kaverilla ongelmia joka jättää
tuhannen "taalan"paikalta kovin monta kertaa liikkuvaa Hirveä
ampumatta,olisikohan silloin parempi siirtyä jonkun muun harrastuksen
pariin,eli kyllä Hirvestäjän kuulu ehdottomasti hallita liikkuvan
perusampumataito,meilläpäin kukaan ei aseta asiaa kyseenalaiseksi.


Meidän seurueessa kun jokainen arvioi itse sen, että onko se tilanne tuhannen taalan paikka vai ei ja sitä ratkaisua ei sitten arvostele muut. Päinvastoin, eli on annettu kehuja siitä, että jos on ampujan mielestä osuminen on epävarmaa, niin on pystynyt malttamaan mielensä. Meillä ei sitten myöskään tarvitse alkaa etsimään uutta harrastusta sen takia, ettei ampunut. Tuollainen asenne, että tulee ongelmia ampumatta jättämisestä ja pitäisi alkaa etsiä uutta harrastusta, niin on kyllä sieltä itsestään. Onneksi meidän seurueessa ei ole karjulan setiä.


Kiersit tyylikkäästi kirjoituksestani ne oleelliset asiat, meillä
harrastetaan erinäisistä syistä vieä ajometsästysä,ajossa saattaapi olla
20 miestä ja passissa saman verran, ja jos saman kaverin kohdalla
sattuupi useamman kerran hirvi tulee 40m kohdalta avoimelle
jängälle eikä kaveri tohdi ampua,vaikka kuinka"viheltäis" , ei se hirvi
tahdo pysähtyä,eikö sillon voisi harkita harrastuksen vaihtoa,tämä
tilanne voipi tulla eteen etelän peltoaukeillakin,eli porukan jahdin
suunnittelu ja puolen päivän työ voipi mennä hukkaan se takia,ettei
tohdita ampua liikkuvaa,onneksi meillä vielä tänä päivänä hallitaan
myös liikkuvankin ammunta.


Kyllä ne tulee meilläkin hirvet passiin juoksulla ja niitä siihen juoksuun myös kaadetaankin. Ei meilläkään hirvi ole paikallaan kuin joku patsas. Myös meillä hallitaan liikkuviin ampuminen ja myös minä hallitsen sen, ainakin sillä perusteella, että kuolleena ovat hirvet löytyneet, laaki per vainaa periaatteella. Onneksi voin tehdä ratkaisuni ampumisesta ilman, että minun tarvitsee miettiä harrastuksen vaihtoa. Itse lähden siitä, että jokainen tekee ne ratkaisut siellä passissa omien havaintojen pohjalta ja minä en ainakaan lähde paineita lisäämässä kenellekään tekemistään ratkaisuista. Ehkä meillä on rento meininki. Wink
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 20, 21, 22  Seuraava
Sivu 10 Yht. 22

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com