Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Körmy Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 1867 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 02.01.2008 16:16 Viestin aihe: Haulikolle uusi ilme, Baikal IJ-27 |
|
|
Nyt kun on alkanut tuon rihlakon saada kuntoon niin kädet syyhyää seuraavaa projektia. Asekaapissa on turhaa lojunut otsikon mukainen ase joka on hieman huonossa kunnossa puuosiltaan. Nytpä siis laitetaan haulikko uuteen uskoon niin menee illat rattoisasti ja voi hymyssä suin sitä tulevaisuudessa vaikka kiekkoradalla tai metsällä kannella.
Tässä alkutilanteesta kuvia:
Ai tässäkö tukit huonossa kunnossa? Kyllä vaan.. seuraavat kuvat paljastaa totuuden.
Ikäviä halkeamia ja lohkeamia vähän siellä sun täällä. Nuo paikat on laitettava kuntoon ja jotain muutakin aseeseen on keksittävä.
Puhutaanpa ensin puuosista. Ensinnäkin on tarkoitus korjata nuo kaikki halkiot ja lisätä puuta lohjenneisiin kohtiin. Lisäksi teen perään pidennyksen koska se nykyisellään on arviolta 3-4cm liian lyhyt minulle. Joudun siis tekemään myös uuden perälevyn itse. Mielessä on myös käynyt miten tukkia saisi hieman modernisoitua? Sitten kun olen saatut "pohjat" valmiiksi on tarkoitus pintakäsitellä tukki jotenkin normaalista poikkealla tavalla. Jonkinlainen maalaus on pyörinyt mielessä mutta en ole vielä osannut päättää minkälaisen siihen toteuttaisi. Kenties tyylikäs musta tai enemmän metsästyshenkinen camo maalaus? Jokatapauksessa puupinnalle en aio tuota vehjettä jättää.
Entäs sitten raudat? Mielessä on pyörinyt 3 eri vaihtoehtoa oikeastaan ja ne ovat semmoset että jätän raudat entiselleen, joku mattamusta pintakäsittely tai sitten piiput jätän entiselleen mutta muut metalliosat vaihdan metallin väriseksi. Piippuihin tulee vain senverta muutosta että jonkinlaisen valokuitu tähtäimen aion tuohon nokalle asentaa.
Nyt siis kaipaisinkin laidasta laitaan hyviä neuvoja miten askarteluni toteutan. Oikein mukavia olisivat myös ehdotukset noihin pintamateriaaleihin ja muihin ulkonäöllisiin ratkaisuihin.
Aion käsitellä noita muutoksen vaiheita eri viesteissä joten ei tässä tämän enempää. Homma on alkanut! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Körmy Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 1867 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 02.01.2008 16:35 Viestin aihe: |
|
|
Ensimmäisessä vaiheessa aion hyökätä perän kimppuun.
1. Perään pidennystä 3-4cm. Suunnitelmissa on että teen koivusta noin 3cm paksun palan jonka ruuveilla ja liimalla kiinnitän kiinteästi tuohon aiempaan perään. Perälevyksi hommaan sentin paksuista muovia josta hion sitten perälevyn. Toteutukseltaan tuon pitäisi olla kohtuullisen helppo kun on aiemmin tullut tehtyä hieman samanlainen pidennys.
Miten luulette käyvän jos koivupalan liimaa niin että syyt ovat poikittain aseen alkuperäisen tukin syihin nähden? Elääkö puu niin paljon eri tavalla että se korkkaa halkion lopulliseen maalipintaan? Epäilisin kyllä vahvasti että ei.
2. Pistoolikahvan halkiot tulee korjata ettei niiden kanssa tule myöhemmin ongelmia. Suunnitelmissa olisi että raotan varovasti halkioita ja pursotan injektioruiskulla liimaa niihin jonka jälkeen laitan kohdan kevyeen puristukseen. Tarvinneeko lisävahvistuksena esimerkiksi puuhun poikittain reiän johon liimaa puutapin?
3. Tälle halkiolle myös sama käsittely kuin ensimmäiselle eli varovainen raotus jolloin pursottaa halkion liimaa täyteen ja lopuksi puristukseen että asettuu kohdalleen. Tähän varmasti käy sama liima kuin tuohon 2. vaiheeseen.
4. Puusta puuttuu pieni pala joten täytyy lienee tasoitella lohkeaman kohta ja liimata koivusta pieni pala jonka jälkeen muotoilee toisen puolen mukaan tuon alkuperäiseen muotoonsa. Tarvinneeko jotain erityistä vahvistusta vai tuleeko kestämään pelkästään liimalla niin ettei varmasti lohkea pois?
Semmonen askarruttaa että mitä liimaa noihin liimauksiin kannattaa käyttää? Riittääkö tavallinen puuliima vai pitääkö olla jotain muuta?
Toisena asiana myös se kun tukin pinnassa on kohtuullisen syviäkin naarmuja niin olisiko ne hyvä täyttää liima/hiontapöly seoksella vai jollain kitillä niin että saa maalipinnasta tasaisen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
korvestaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Syy 2007 Viestejä: 1145 Paikkakunta: Marttila
|
Lähetetty: 02.01.2008 17:14 Viestin aihe: |
|
|
Hienon alustavan suunnitelman olet tehnyt. Tuosta liimasta sen verran että kaksi komponentti liima kestää ymmärtääkseni paremmin rasistusta kuin pelkkä tavallinen puuliima, itse olen liimannut sillä vaappuja ja hyvin tuntuu kestävän. Ja noista naarmuista vielä, että on olemassa sellaista puusta valmistettua spakkelia/kittiä joka sopii juuri tuollaisiin puupintojen korjauksiin, mutta siitä en ole varma tarttuuko maali siihen pakkeloituun kohtaan kunnolla. Sen olem havainnut, että petsi ei imeydy pakkelin päälle ja siihen jää sellainen ikävän näkyinen läiskä. Ennen pakkeloimista sekin kannattaa varmasti testata.
Toivottavasti näistä on apua, ja onnea projektiin _________________ -Kertalaakiyhdistys- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ilekka Filemon Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Jou 2007 Viestejä: 485
|
Lähetetty: 02.01.2008 19:31 Viestin aihe: |
|
|
Ei varmaan ainakaan puuliimaa. Se on yhtä tyhjän kanssa. Raossa voi olla aseöljyä. Epoksia tai parempaa. Mulla oli juuri tuossa kunnossa oleva balalaikka. Tungin sinne jotain liimaa, siitä on 25 vuotta, en muista mitä. Mutta ei onnistunut. Jonkin ajan kuluttua tukki hajosi lopullisesti korjauskelvottomaksi. Satuin löytämään asesepältä ehjän tukin, joka oli aivan eri värinen kuin etutukki. Hioin molemmat hyväksi, petsasin tummaksi ja tukkiöljykäsittely. Tul muute hiano! Samalla mekanismin täyshuolto. Ja se tukki ol myös mulle lyhyt, siihen laitettiin n. 3 cm jatko ihan puusta (ennen sitä hiontaa tietenkin) joka ol myös kulmassa, enpä muista kumpaan suuntaan. Sitte mä möin koko pskan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Körmy Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 1867 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 02.01.2008 22:00 Viestin aihe: |
|
|
Kiitoksia vastauksista.
Mietin semmostakin että entäpä jos halkion kohdalle sahaa uran jonka jälkeen olisi helppo pursottaa kunnolla liimaa siihen. Sitten perään työntäisi viilun ettei jää mahdottoman paksu liimasauma. Saisi ehkä ainakin kunnon tartuntapinnat?
Pintakäsittelyn osalta myös mietityttää tukkiöljy ja muut ainekset mitä muussa lienee on. Toki aion nuo pinnat hioa mutta riittääkö se kun ainetta on lienee imeytynyt syvemmälle. Vaikuttaakohan tuo maalipinnan kestävyyteen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 02.01.2008 22:34 Viestin aihe: |
|
|
Halkeama kannattaa huuhdella huolellisesti asetonilla moneen kertaan ja antaa sitten kunnolla haihtua (muutama tunti) ennen kuin alkaa liimauspuuhiin. Suosittelen hidasta epoksia ja pitkää kuivumisaikaa. Kannattaa myös varata työhon kunnon puristimet että saa puristetuksi halkeaman kiinni. Siinä olet kyllä Körmy oikeassa että ohut liimasauma on aina parempi kuin paksu.
Maalin pysyminen oljytyssä tukissa voi olla vähän niin ja näin vaikka sen kuinka hioisi ja liuottimella putsaisi. Pakko sanoa että vähän ihmettelen mieltymystäsi tuohon maaliin kun puusi ovat noinkin hyvän näköiset. Sääliksi käy fiksua haulikkoa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Körmy Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 1867 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 03.01.2008 12:27 Viestin aihe: |
|
|
igorrock kirjoitti: | Maalin pysyminen oljytyssä tukissa voi olla vähän niin ja näin vaikka sen kuinka hioisi ja liuottimella putsaisi. Pakko sanoa että vähän ihmettelen mieltymystäsi tuohon maaliin kun puusi ovat noinkin hyvän näköiset. Sääliksi käy fiksua haulikkoa |
Itsekin enemmän puupinnasta tykkäisin mutta millä saan sitten kunnon lopputuloksen kun nuo halkiot jää näkyviin varmasti vaikka ne liimaa. Samoin näkyviin jää tuo kohta mihin lohjenneen tilalle pitäisi uusi pala liimata sekä perän jatko. Ajattelin että tässä tilanteessa on oikeastaan pakko maalata? Kariutuuko koko maali homma sitten siihen että se ei tartu tuohon pintaan kun se on huolestuttanut? Uuden tukin tekeminen myös voisi olla vaihtoehto mutta en tiedä taipuisko semmoinen omissa käsissä. Nuo sovitukset kun varsinkin pitäisi olla just eikä melkein ettei halkeile se uusikin tukki. Eniten nuo sovitukset kyseisessä hommassa pelottaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pse Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Tou 2007 Viestejä: 1200 Paikkakunta: Halikko
|
Lähetetty: 03.01.2008 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Minä tein vähän vastaavat jutut Jappiin ja maalasin tukin mattamustaksi...tuli jopa aika tyylikkään näköinen.Aika sitten näyttää kuinka maalaus kestää.Hioin ja putsasin tukin kunnolla jonka jälkeen pari kerrosta pohjamaalia.Päälle muutama kerros mattamustaa ja lopuksi muutama lakkakerros. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 03.01.2008 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Korjaa halkeamat ja lohkeamat mahdollisimman siististi. Hanki jatkopalaa varten pala pähkinäpuuta ja sävytä se petsillä sopivaksi. Sama juttu korjauspaloille. Sitten kun homma on kasassa niin ei kun 10-15 kerrosta mahdollisimman tummaa tukkiöljyä pintaan niin loputkin värierot häviävät. Tuollainen jatkopala ei haittaa mitään jos se on sovitettu siististi paikoilleen ja sävytetty vastaamaan tukin väriä. Tee samalla perälevykin puusta niin lopputulos näyttää vielä paremmalta.
ONNEA PROJEKTIIN ! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Körmy Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 1867 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 03.01.2008 13:43 Viestin aihe: |
|
|
Tuo vaihtoehto on käynyt mielessä mutta jotenkin vierastan kuitenkin ajatusta. Ei ne puun syyt kohtaa ja niinpä väkisin sauma jää näkyviin. Saisihan tuolla tapaa semmosen että kauempaa ei mitään huomaa mutta se ei olisi sitten viimesen päälle kun läheltä katsoo. Kyllähän se menee metsästyshommissa työkaluna mutta ajatus olisi että lopputuloksesta saisi mahdollisimman täydellisen. Mulla omassa haulikossa onkin perässä tuommonen jatko ja ei se siinä varsinaisesti mitään haittaa. Nyt tekisi mieli vaan näprätä tuosta toisesta balalaikasta semmonen vimosen päälle oleva ja erikoinen mitä ei kenelläkään muulla olis.
Täytyis lienee paikallisissa maalifirmoissa käydä kysymässä tuota mitä mieltä ovat maalien kestävyydestä tuommosella pinnalla. Luulisi että vielä jotain puun syitä on auki tuossa kun karkean hionnan tekee. Niihin sitten hyvin imeytyvä pohjamaali ensin. Lopputuloksena kiinnostaisi esimerkiks tuommonen mattamusta vähän synteettisen tukin näkönen pinta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17066 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 03.01.2008 14:02 Viestin aihe: |
|
|
tuli tuossa mieleen kun puhelit metalliosien käsittelystä, miten olisi sähkösinkki huolella kiillottettuihin metalliosiin. jos nyt olen oikein oivaltanut niin sinkkikalvo on pirun ohut eikä prosessissa käytetä lämpöä ollenkaan. korjatkaa jos olen hakoteillä vallan. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Körmy Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 1867 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 03.01.2008 15:15 Viestin aihe: |
|
|
"Sähkösinkitys tarkoittaa metallisen kappaleen päällystämistä sinkkikerroksella, jonka vahvuus on tavallisesti 10...15 my. Äärivahvuudet ovat 5 - 40 my. Päällystäminen tapahtuu elektrolyysialtaassa useiden puhdistus- ym. vaiheiden jälkeen. Muodostuva pinta on tasainen ja kiiltävä. Sen korroosiokestävyys on erinomainen."
Tuommoista sattui googlella eteen. Tuo kirkaspassivointi voisi olla ihan jees. Mikä käsittely muuten tehdään aseisiin jos ei tuota sinistystä? Metalliahan ei oikeastaan paljaaltaan voi jättää kun ruostuu erittäin helposti. Tuo lukon kehys voisi olla ihan mukavan näköinen kirkkaana. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
9.3x622 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Huh 2004 Viestejä: 16755
|
Lähetetty: 03.01.2008 16:05 Viestin aihe: |
|
|
Älä laita maalia. _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
leverman Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Syy 2005 Viestejä: 1359
|
Lähetetty: 03.01.2008 16:58 Viestin aihe: |
|
|
Hyvistä kuvistasi päätellen tukkipuu on alunperin aika hyvännäköistä pähkinää, itse en tuota maalaamalla tärväisi mistään hinnasta...Halkeamat saa häviämään käytännössä näkymättömiin, kunhan vain toimit rauhallisesti ja hättäilemättä. Itse tekisin seuraavasti (on tullut muutama tukki laitettua, ja HUOMATTAVASTI pahemman näköisistäkin on tullut aikas hyviä, vaikka itse sanonkin...):
1) ota entinen pintakäsittely pois (Nitromorse/hiominen/siklaaminen, varo rikkomasta karhennuksia.
2) putsaa puun pinta ohuehkolla hiomapaperilla
3) raota halkeamia, huuhdo asetonilla mahd. puhtaiksi. Siloittele lohkeama niin, että siihen voi tiiviisti liimata paikkopalan.
4)liimaa halkeamat ja paikkopala lohjenneeseen kohtaan. Älä käytä koivua, vaan etsi jostain pieni pala suunnilleen samanväristä pähkinää, katso syiden suunta samanlaiseksi mahd. tarkkaan. Hitaat kaksikomponenttiliimat ovat ok, mutta myös ammattilaisten puuliimat, esim. Puuliima B3 ovat VAHVOJA ja kestävät taatusti, jos liimaustyö on tehty huolella.
5)kun liimaukset ovat kuivuneet, hio pinnat syitten suuntaisesti ja muotoile paikkopala sopivaksi. Jatka hiomista paperia ohentaen, kunnes pinnat ovat "peilisileät" - itse olen tehnyt viimeiset pintahionnat M2000-hiomakankaalla, mutta M800-1000-paperikin antaa jo sileän pinnan. Jos puissa on kolhuja, niitä voi koettaa nostattaa höyryttämällä.
6)jos haluat puun sävyä tummemmaksi, petsaa tukki ja hio uudestaan sileäksi. Sitten pintaan öljykerros (esim. birchwood) sormella hiertäen. Kun öljy on kuivunut, ota 000-teräsvillaa ja kastele sitä öljyssä ja hio öljyisellä villatupolla vielä pari kerrosta öljyä tukkiin syitten suuntaan. Pinnan kuivuttua sen voi vielä hangata kiiltäväksi esim. karhealla pellavakankaalla. lopputlos näyttää taatusti paremmalta kuin millään maalilla peitetty eloisa puupinta. Perään en laittaisi jatkopalaa puusta, vaan esim. pari senttiä paksun mustan kumiperälaatan, esim. Pachmayrin.Tämä nyt oli vaan minun ehdotukseni.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 03.01.2008 17:07 Viestin aihe: |
|
|
leverman kirjoitti: | Perään en laittaisi jatkopalaa puusta, vaan esim. pari senttiä paksun mustan kumiperälaatan, esim. Pachmayrin.Tämä nyt oli vaan minun ehdotukseni.... |
Itse en laittaisi mihinkään haulikkoon kumiperää, ja niistäkin joissa se on ollut olen sen poistanut.
Takertelee nimittäin nostossa vaatteisiin aivan hirveästi.
Tämän varmaankin allekirjoittaa moni tälläkin palstalla.
Ainoa mikä puoltaa kumilutkua on rekyylikammo.
Koska joudut jatkamaan perää joka tapauksessa kalikalla, voit hioa kalikan nätiksi jolloin se ei tarvitse mitään perälappua.
Tai tehdä/teettää nätit urat tai muut kuviot suoraan siihen puuhun jos haluat. Jokatapauksessa käytön kannalta parempi kuin kuminen.
Voin laittaa kuvia kolmestakin perästä joissa on pelkkä jatkopala jos haluat. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|