OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Leupold 2-7 x 33 vai Leupold 3-9 x 40

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 21.09.2004 13:18    Viestin aihe: Leupold 2-7 x 33 vai Leupold 3-9 x 40 Vastaa lainaamalla viestiä

Terve.

antakaapa kommentit kaverille joka on ostamassa Soinista tähtäintä...

.300 Win Mag.
Hirvijahtiin, ehkä joskus radalle.
Leupoldin kiikari suunnitelmissa koska rahaa ei löydy Kahlesiin tai muihin järkeviin.

Perustellen, kumman ottaisitte. Hintaero on noin 30 euroa. Jahtimaat normaalia maisemaa eteläpohjanmaalla.

MIKSA
Takaisin alkuun
Museoase
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Maa 2004
Viestejä: 86
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 21.09.2004 14:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

3-9 x 40, on valovoimaa vähän enempi ja radalla 9 suurennus on sopiva.
Päiväkiikareita molemmat ja kannattaa otta Heavy Duplex ristikolla niin
toimii vähän huonommassakin valossa.
Normaali hirvijahtipassissa kannattaa käyttää 3 :n suurennusta ja vasta
kauemmaksi ammuttaessa isompia lukuja. Laatupelejä verrattuna
japanilais-kiinalaisiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19889
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 21.09.2004 15:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kyseessä Leupoldin Vari-II mallit?

Itse toimisin seuraavasti, pyytäisin tiskille mallit

1-4
2-7
3-9

Katsot kaupasta jonkun seinän/pinnan johon tihrustat kullakin putkella vuoronperään. Etäisyys kannattaa valita sen mukaan, jolle etäisyydelle pitäisi vielä kiikarin läpi pystyä hirvi ongelmitta ampumaan.

Kaapissa on Vari-II sarjalaisista 1-4 ja 2-7. Ensimmäisen lähinäkökenttä on huomattavasti jälkimmäistä parempi, mutta radalla kuppainen ammuttava nelosen suurennoksella.

2-7-mallilla pärjää radallakin jo ihan mukavasti.

Kannattaa pohtia, kumpi tarjoaa omalla kohdalla enemmän etua: Alasuurennoksen putoaminen kolmosesta kakkoseen vai yläsuurennoksen nousu seiskasta ysiin?

Omalla kohdalla näin asian siten, että holleja ei jää ampumatta sen tähden, että suurennos ei olekaan 9 vaan 7. Sen sijaan joskus saattaisi jäädä, jos suurennos on 3 eikä 2. Näin siis metsästyshommissa.

Ensimmäisenä katsoisin kuitenkin, että kiikarit ovat samaa mallisarjaa…

Kolmekolmonen etulinssi menee mataliin jalkoihin (ase matalaprofiilisempi ja parempi tuki ammuttaessa poskipakasta), MUTTA kiikariläppien asennon ja lukon liikkeen kanssa saattaa tulla ongelmia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 21.09.2004 16:51    Viestin aihe: vari I Vastaa lainaamalla viestiä

Terve.
malli on Leupoldin edullisinta VARI I- sarjaa.

Tuleeko 2 - 7 kertaisessa suurennoksessa ongelmia esim., marraskuussa pohjanmaalla klo. 16?

M.
Takaisin alkuun
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16672

LähetäLähetetty: 21.09.2004 19:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen päätynyt 2-7x33 valintaan. Meillä ei ammuta pitkille matkoille, koska maastot ovat aika peitteisiä, joten tuo 2-7 on sopiva minulle hirvijahtiin. Radalla tulee ammuttua muutaman kerran kesässä, joten sen puolesta en tarvitse isompaa. Aikaisemmin minulla oli 3-9, ja sekin on hyvä valinta. Ei Leupold huono ole, sillä pärjää ihan hyvin.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19889
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 22.09.2004 08:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en osaa sanoa Leupoldin VX-I malleista.

Noita oli kyllä jo markkinoilla, kun ostin viimeisintä Leupoldia. Kokemuksia oli tuolloin jo Vari-III ja Vari-II kiikareista. Vari-II mallissa sai ainakin omasta mielestäni kohtuullista kuvanlaatua kohtuulliseen hintaan.

Käsittääkseni tuo VX-I on linssiinpäällystemielessä kuppaisin Leupoldin malli? Varmasti laadultaan ihan OK, mutta itse en ”uskaltanut” ostaa, kun II-malliakin koossa 2-7 sai ja ilmeisesti saa selvästi alle 400e hintaan linssisuojineen.

Tiedä sitten ”väsyykö” tuo optiikkakin jollain tapaa. Viikonloppuna kun ammuskelin radalla rata-aseella (päällä vanha Vari-III 3.5-10) ja yskolmosella ( alle vuodenikäinen Vari-II 2-7) niin tuntui, että tuossa II-mallissa on selvästi kirkkaampi kuva.

Jos käytössä olisi rahaa vain noin 250e, niin silloin päätyisin tuohon VX-I malliin ja jättäisin Tascot yms Shirinstonet kauppaan, hinnat kun niissä alkavat olla samaa luokkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 22.09.2004 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo optiikan väsyminen on käynyt itselläkin mielessä. Kaapista kun löytyy vanha Leupoldin VariXII mallia oleva 1-4x suurentava tähtäin. Kuva putkessa on säädöistä riippuen joko keskeltä tai laidoilta niin pahoin vääristynyt ettei sitä kehtaa aseeseen laittaa, on sitten tullut hankittua parempi kuvaisia tai enemmän suurentavia tilalle. Nyt ko. kiikari on "pahanpäivävara". Katselin tässä taannoin kaupassa vastaavan uuden putken läpi ja kuva siinä oli ihan ok.

Pitäisin kyllä Shirestonen GOLD sarjaa vaihtoehtona näille halvimmille Leupoldeille. Ainakin itse olen niitä hankkinut, useitakin malleja. Esim 2-7 ja 3-10 mallit antavat pienemmällä suurennoksella 40%/22% suuremman näkökentän keskustelun aiheena oleviin Leupoldeihin
verrattuna. Eli Shiren 3-10 vastaa likimain Leupoldin 2-7 mallia max. näkökentältään ja on paljon parempi hämärässä. Shiressä saa myös monikalvopäällystetyn optiikan ja riittävän rekyylin keston. Huvilan hinnassakaan ei näkynyt suuria eroja olevan.

Sorry että lipsahdin aiheen ulkopuolelle, mutta mielipide tämäkin.

t:Kari
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 22.09.2004 14:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tilannehan taitaa noiden Leupoldien osalta olla se, että niiden ”legendaarinen” maine Suomessa perustuu osittain kahteen asiaan:

- Aikoinaan ja nykyisin erittäin monella metsästyslajien ampujalla on rata-aseen päällä Leupold. Tuo kun on käynyt noihin lajeihin monesti erittäin hyvin ja hinta on ollut järkevä. Nuo kiikarit taitavat olla pitkälti Vari-III sarjaa. Noilta kavereilta monesti radalla kysellään, että olisko mitään suositusta kiikariksi mettäpyssyn päälle…

- Metsäaseissa on monella tuota ”hirvensurmaa” eli Vari III koossa 1.5-5x20.

Ainakin itselleni on täysi arvoitus, miten laadullisesti nämä uudet matalamman sarjan Leupoldit suhtautuvat noihin. Näillekin annetaan silti kaiketi (ainakin) 30v takuu.

Itse en tunne yhtään kaveria, jolla olisi ollut Leupoldperäisiä ongelmia. Tästä syystä olen pitäytynyt merkissä, joskin muitakin on aseiden päällä. Tyypillisiä jahdissa hajoajia ovat Tascot ja Bushnellit, noita tietysti eniten onkin ja ne tekevät todellisia halpiskiikareitakin, joilla moni yrittää jahdissa pärjäillä.

Tuosta, että pärjääkö marraskuisessa jahdissa klo 16.

Jos nyt ajatellaan normaalia seuruehirvijahtia ja sen venahtamista syystä tai toisesta:
- Ensinnä näkeminen loppuu avotähtäimiehiltä.
- Sitten näkeminen loppuu kuppaisen kiikarin omistavilta.
- Liki samaan aikaan näkeminen loppuu kohtuullisen kiikarin, mutta !&%¤# linssit omistavilta.
- Siinä vaiheessa kun leupoldilla lakkaa näkemästä, niin huippukiikarimiehet vielä näkevät. Yleensä tuossa vaiheessa on VHF:stä kuulunut muutamakin toive jahdin lopettamisesta Smile

Lahtinen
Takaisin alkuun
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 22.09.2004 16:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hirvihommiin ainaki 2-7*33 parempi sillä siinä on pienempi suurennos. Juoksevaa hirveä on jo aika hankala ampua esim 50 m päästä 3 kertaa suurennoksella, joka on tyypillisesti yleinen ampumamatka hirvihommissa.
Itellä on kyseinen suurennoksinen Leupold, ja kyllä on HYVÄ Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19889
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 23.09.2004 08:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuliko Igor ylimääräinen nolla ampumamatkaan Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 23.09.2004 09:09    Viestin aihe: Matkalla jo... 3-9*40 Vastaa lainaamalla viestiä

Terve.

joo, pohdin vaihtoehtoja ja päädyin 3-9 kertoimeen. 2-7*40 olis ollut mun valinta, mutta sehän ei ole vaihtoehto (miksei muuten niitä ole?).

Varmasti kaatuu 3-9 kertoimillakin, näin uskon. Ensi viikolla kohdistamaan ja 9.10 jahtiin Pernajan seuduille ja 10.10. pohjanmaalle....
Takaisin alkuun
Kaataja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Kes 2004
Viestejä: 69
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 13.10.2004 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on 3-9x40 ja hyvin on pelannu ja olen tykänny.

sanoisin että on makuasia kumman valitsee, molemmat on varmasti hyviä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com