OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvisäännöistä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 26.10.2004 07:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

3 poissaolopäivän jälkeen menee 5 euron sakko per päivä. Lihanleikkauksesta 7 euroa jokaisesta kerrasta kun on pois, näin turvataan tarpeeksi porukkaan myös leikkuupäivänä.
Lihat jaetaan aina kaikkien kesken.
Takaisin alkuun
moosegoose
Vieras





LähetäLähetetty: 29.10.2004 09:45    Viestin aihe: hirvisäännöistä Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä myös lihat jaetaan kaikkien kesken ja poissaoloja ei lasketa. Metsästys on vapaaehtoista ja osaksi sen takia mukavaa. Itse olen joutunut oleen tänä syksynä paljon poissa jahdeista johtuen lapsenvahdin puutteesta, mutta olen vastaavasti ollut mukana jokaisen elukan paloittelussa. Ja jos loppukaudesta tulee myös poissaoloja niin ajattelin ihan oman omantunnon takia antaa viimeisen elukan osuuteni vaikka arvottavaksi muiden kesken tai peijaislihoihin tai korvaukseksi mönkijälainasta tai ...

Tähänkin harrastukseen mielestäni pätee että Pitää ottaa vakavasti muttei liian tosissaan.. kuten eräs T.Jutila on joskus laukonut
Takaisin alkuun
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20099
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 29.10.2004 11:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tapoja taitaa olla melkoisen monia ja monissa seuroissa nuo ovat varmasti vakiintuneet seurueelle sopivaksi. Esimerkiksi tyyli, jossa saalis jaetaan päiväkohtaisesti mukanaolijoiden kesken tuntuu itsestäni oudolta, mutta sopii varmasti jollekin porukalle. Jos ajattelen omaa seuruetta ja että jakaisimme vaikkapa 20 miehen kesken jonkun reilun satakiloisen mullikan, niin oma näkemykseni on ettei kukaan saa ”kunnollisia lihoja”.

Jos seuralla on lupia kohtuullisesti, niin ainakin itse kannatan systeemiä, jossa yhtä hirveä on jakamassa rajallinen määrä miehiä. Jos noita hirveä kuitenkin kaadetaan useita syksyn mittaan, niin homma toimii. Tämä vaatii pientä järjestelyä ja järkeilyä, mutta itse olen huomannut seuraavaa: Jo vuositasolla ja varsinkin useampien vuosien tähtäyksellä ”kilomäärät” miesten välillä menevät oikeudenmukaisesti. Jokaisen saama liha on kuitenkin huomattavasti parempilaatuista. Ainakin itse arvostan kerran/kaksi syksyssä tulevia kunnon ehjiä paisteja tai fileenosia, saatikka sitä että pakkaseen tulee joka viikonloppu jotain nyrkinkokoisia koiranrepimän näköisiä kappaleita… Ainakin meillä on toiminut kohtuullisesti systeemi, jossa hirveä kohti on 4 osuutta.

Jahtiin osallistumisessa seurueemme käyttää ns. lihaosuus-systeemiä. Jokainen ilmoittaa ennen jahtikauden alkua, millä osuudella jahtiin osallistuu. Jos mukaan tulee vaikkapa puolellaosuudella, niin jahtpäiviä edellytetään puolet koko-osuuden määrästä ja samoin lihaosuuskin on puolet koko osuudesta.

Tämä mahdollistaa mielestäni niidenkin tasapuolisen jahtiinosallistumisen, joilla ei ole mahdollisuutta käydä joka ainaoaa syksyn viikonloppua tolskaamassa hirvijahdissa. Aika monihan tietää jo kohtuuhyvin etukäteen, paljonko ehtii jahtiin osallistua. Esimerkiksi itse olen mukana puolikkaalla, vaikka jahtipäiviä kertyykin kohtuullisesti. Ainakin itse kokisin oloni melkoisen vaivautuneeksi, jos antaisin jahtiin vain puolittaisen panoksen ja saisin kuitenkin saman verran lihoja mitä täysillä mukana olevat kaverit.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
A-P
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Lok 2004
Viestejä: 543

LähetäLähetetty: 30.10.2004 04:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin vaikka meillä lihat jaetaan aina tasan ei se tarkoita sitä että 75 kilonen vasa jaetaan juuri sillä kerralla tasan kymmenelle äijälle..
Tasan jako tarkoittaa sitä että kausi tasolla kaikki saa saman verran saman tyyppistä lihaa.. joskus on käynyt niin että viimenen lupa on jäänyt käyttämättä ja joku on jäänyt vähemmälle osuudelle... seuraavana vuonna hän on sitten ensimmäinen lihan saaja ja saa en sin edellisen vuoden rästit...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com