Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Sarvikuono Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tam 2008 Viestejä: 9694 Paikkakunta: Suuri tyhjiö keskellä ei-mitään
|
Lähetetty: 12.08.2009 17:49 Viestin aihe: |
|
|
3,5cm tukin jatko (pähkinäpuuta) on tällä hetkellä imenyt AIKA reilusti scherelliä. Kannattanee jonkun fiksumman tehdä pohjaöljyt jostain kiinanpuuöljystä tjsp, ja sitten vasta siirtyä scherelliin joka on hippasen arvokkaampaa kamaa. _________________ Video meliora proboque deteriora sequor. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 12.08.2009 18:52 Viestin aihe: |
|
|
Schaftolista sen verran että minä en kymmenkunnalla kerroksella saanut todella hyvin hiottuun mossen tukkiin kovinkaan hyvää pintaa aikaiseksi. Ko. öljy sopii heikommin kovettuvana ja vähähartsisena (?) mielestäni lähinnä kyllästykseen vahan tai enempihartsisen öljyn alle. Lisäksi sillä voinee huoltoöljyillä tukkeja jos ei halua kasvattaa pintakerrosta?
Rustin's Danish Oil (kyllä, se igorrockin kovasti mainostama!) on oiva öljy koska ohentamalla sitä voimakkaasti saadaan aikaan alkukyllästys helposti ja käyttämällä raakana saadaan aikaan mahtipinta muutamalla kerroksella. Jos DO:n himmeähkö kiilto ei riitä, voi pinnan vielä kai vahata tai ainakin kiillottaa esim. villasukalla?
Kehotan enempiä kettuilematta jokaista tukkitöitä tekevää haeskelemaan tältä foorumilta tukkiöljy- ja tukkivahajuttuja ja tutustumaan Oma tukkiprojekti -aiheeseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 12.08.2009 19:41 Viestin aihe: |
|
|
Epoksina käytän yleensä hitaasti kovettuvaa ARALDITia. Ohenteena itselläni on SINOL mutta hätäisemmätkin aineet (Asetoni, Tolueeni) käyvät.
Aseen koneisto on helppo putsata vaikkapa auton moottorin pesuun tarkoitetulla aineella. Kirjokarkaisu ei välitä liottimista koska on lämmön aikaansaama väri ts. ei liukene mihinkään. Mikään ei toki estä pesukäsittelyn jälkeen suojaamasta karkaisuväriä hioma-aineettomalla värittömällä autovahalla. Suojaa hyvin ja lisää värien pysyvyyttä.
Jos sekoittelette itse tukkivahaa niin lisätkää mehiläisvahaan hieman Karnaubaa. Parantaa kestävyyttä ja kiillottuu paremmin. Ja sekoitus kannattaa tehdä lämpimässä vesihauteessa koska lämpö nopeuttaa ja edesauttaa vahojen liukenemista (pineeni) tärpättiin. Mutta kannattaa myös muistaa että lämmön kanssa täytyy olla tarkkana ettei tule ikävyyksiä kun teknistä luotinta käsitellään. Ja tuuletusta peliin !
Tuossa pfedin linkissä oleva happokäsittely on myös yksi tapa tummentaa tukkia. Itselläni on menossa kokeilu vanhalla puunvärjäysmenetelmällä eli etikkahappoon liotetulla teräsvillalla. Sopivan väkevyyden löydyttyä lopputuloksen pitäisi olla kaunis keskiruskea.
Minulle munanvalkuainen oli uusi tuttavuus sealerointiin. Käyttötapa näyttää olevan suunnilleen vastaava kuin jenkkien "Rotten Stone" -menetelmä jossa perinteistä hankauspuhdistetta käytetään puiden syiden tukkimiseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RAINER.MAJANEN Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Tam 2005 Viestejä: 559 Paikkakunta: SUOMI.
|
Lähetetty: 12.08.2009 20:00 Viestin aihe: |
|
|
Scherell`s ja Schaftol ovat oikein käytettyinä hyviä tukki öljyjä, mutta vaativat puhtaat ja hyvin esikäsitellyt tukkipuut enenkuin jälki tukissa on sellainen kuin mainostetaan. On myös yksi vanhan ajan konsti jota monet vanhan polven asepuusepät käyttävät ja se on mehiläisvaha joka kuumennetaan ja imeytetetään tukkiin kuuma ilmapuhaltimella,antaa hyvän ja säänkestävän pinnan aseentukkiin, tuoden aseenpuiden syyt esin ja näin ollen korostaa puusta tehdyntukin näyttävyyttä. _________________ sakolla metsästävä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 13.08.2009 01:32 Viestin aihe: |
|
|
Jos aivan vimpan päälle kiillon tukkiinsa haluaa, niin hinkkaa tukkiin kauttaaltaan carnabau vahaa, hinkkaa sitä kämmen syrjällä tai rätillä että siten että lämpiää ja levittyy. Toistaa saman, kunnes vahaa kauttaallaan, ja eikun kiillottamaan. Pinnasta tulee kovempi kuin mehiläisvaha soeksisista. Pinnan kyllä pitää olla kunnolla kuiva öljyämisen jäljiltä, eli ei hätäisen konsti. Suurin osa tukeista varmaankin "sössitään" turhalla kiirellä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 13.08.2009 06:48 Viestin aihe: |
|
|
Tein aikoinaan itselleni tukkivahaksi seoksen jossa vaihdoin vahojen suhteet päinvastoin eli enin osa Karnaubaa ja seassa hitunen Mehiläistä. Lopputulos oli niin kovaa että sen levittäminen puun pintaan oli lähes mahdotonta.
Pitäisi varmaan saada hankituksi K jauhe-muodossa että se lämmöllä sulaisi ja leviäisi.
Tosin meikäläisen aseidet tukit eivät kaipaakaan ns. huippukiiltoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fox66 Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2005 Viestejä: 1849 Paikkakunta: Vaasa
|
Lähetetty: 13.08.2009 14:38 Viestin aihe: |
|
|
kuovi kirjoitti: |
Tarkentaisin vielä sen verran, että jäikö ainetta vielä jäljelle noiden 7-10 kerroksen jälkeen (kuinka paljon?), vai kuluiko koko pullo niihin? |
Purkki löytyi viimein, aika tarkalleen 1/3 oli kulunut eli 2/3 vielä jäljellä. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 13.08.2009 16:00 Viestin aihe: |
|
|
Kun lisää siihen Karnaubaan vajaan toisen mokoman mehiläistä niin jo onnistuu levitys. Ja ihan oli irrottaminen kun haulikon tukeista poistin yhden kauden käytön jälkeen... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fox66 Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2005 Viestejä: 1849 Paikkakunta: Vaasa
|
Lähetetty: 15.08.2009 13:11 Viestin aihe: |
|
|
_________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3568 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 15.08.2009 14:29 Viestin aihe: |
|
|
Komee on! Ja tuo kuva kaikkine reppuineen. Jahtimiehelle vaan vielä pussihousut ja huopavilsa sulan kera. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MR69 Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2006 Viestejä: 691
|
Lähetetty: 17.08.2009 16:30 Viestin aihe: |
|
|
Helvetin hienot puut tuossa Foxin haulikossa! _________________ -Heinäsorsaa, NAM- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kuovi Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 65
|
Lähetetty: 18.08.2009 12:05 Viestin aihe: |
|
|
Onko haulikon perälevyn mitoille olemassa jotakin standardeja? Lähinnä siksi asiaa kysyn, että jos pidennän perää, kasvaa myös perälevyn pituus. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sarvikuono Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Tam 2008 Viestejä: 9694 Paikkakunta: Suuri tyhjiö keskellä ei-mitään
|
Lähetetty: 18.08.2009 17:47 Viestin aihe: |
|
|
Jaa. minä kun pidensin rapiat 3cm tukkia niin kokonaispituus kasvoi sen rapiat 3cm. eli siis perälevy on edelleen perälevy, vai mitä tarkoitat? _________________ Video meliora proboque deteriora sequor. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kuovi Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 02 Tou 2009 Viestejä: 65
|
Lähetetty: 18.08.2009 18:03 Viestin aihe: |
|
|
Joo, huonosti taisin selittää. Olisiko korkeus parempi termi? Tarkoitin perälevyn kahden ääripään (olivatkohan ne toe ja heel englanniksi?) välistä mittaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 18.08.2009 18:03 Viestin aihe: |
|
|
Jos puhutaan ns. pehmeistä perälevyistä niin niitä on yleensä kaupan kolmea eri kokoa. Tämmöinen perälevy on vain ns. suunnilleen tietyissä mitoissa oleva aihio joka hiotaan tukin mittoihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|