OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Peltometsästys

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hirvestäjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Jou 2004
Viestejä: 63
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 09.12.2004 02:01    Viestin aihe: Peltometsästys Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä mieltä olette hirven peltometsästyksestä? Olen kuullut siitä monenlaista juttua. Jotkut haukkuvat sitä, että se ei ole metsästystä ja jne... Mielestäni peltometsästys on erittäin mielenkiintoista hommaa ja meidän hirviporukka käyttää riistapeltoja erittäin paljon hyödyksi. Tänä vuonna 10 hirven kaatoa + 1 metsäkauriin kaato peltoon, joista itse pääsin ampumaan viisi hirveä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 09.12.2004 09:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsästystähän sekin on parhaimmillaan, haavakot jää vähiin kun pääsee pellolle kurauttamaan varmaan paikkaan Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Vieras





LähetäLähetetty: 09.12.2004 22:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Igor/Hirvestäjä sen jo sanokin, varma mikä varmaa(kun kohille sattuu).

Itte annan 10+,koska nähän reilusti minkälainen elukka siellä tepastelee.

Sekin vielä että pyyntimuoto ei aiheuta minkäänlaista ressiä hirvelle=saahan ressittömät lihat Wink

Toivotaan että nuita karhujakin, sallitaan vielä kyseisellä hommalla ammuttavan(viljapellosta).

Että erittäin hyvä, sekä perinteikäs pyyntimuoto.
Takaisin alkuun
Niblisti
Vieras





LähetäLähetetty: 10.12.2004 09:55    Viestin aihe: Re: Peltometsästys Vastaa lainaamalla viestiä

Hirvestäjä kirjoitti:
Mitä mieltä olette hirven peltometsästyksestä? Olen kuullut siitä monenlaista juttua. Jotkut haukkuvat sitä, että se ei ole metsästystä ja jne... Mielestäni peltometsästys on erittäin mielenkiintoista hommaa ja meidän hirviporukka käyttää riistapeltoja erittäin paljon hyödyksi. Tänä vuonna 10 hirven kaatoa + 1 metsäkauriin kaato peltoon, joista itse pääsin ampumaan viisi hirveä.


Tuo on eettisesti erittäin arvelluttavaa. Ammutaan eläintä jolloin se on tyydyttämässä perustarpeitaan ja siksi aistit eivät ole terävimmillään. Kehotan välttämään julkista keskustelua asiasta ettei siihen kiinnitetä huomiota. Luontoihmisillä on suunnaton valta ja lainsäädännöllä voidaan ko. metsästystapa kieltää. Peltometsästys on täysin verrattavissa armeijan sala-ampujien raukkamaiseen toimintaan.
Takaisin alkuun
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 10.12.2004 10:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaahas, trollaustako taas yritetään. Täällähän nyt saa keskustella mistä vaan metsästykseen liittyvästä, jos olet tietoinen Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Artsan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 143

LähetäLähetetty: 10.12.2004 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niblisti sen sanoi, jos tosissaan oli. Haluaisin nähdä sen päivän kun hirven kyttäysmetsästys kielletään. Jos ei muuten niin kannattaa ajatella hirvenmetsästystystä vähän etäämpää tarkasteltuna eikä mitenkään "perustarpeita tyydyttämässä" olevan elukan ampumisena. Eli hirvikantaa pitää verottaa ja sitä varten rhp:t myöntää tietyn määrän kaatolupia. Ja ne tulisi käyttää tietyllä asteella ja miten siihen päästää niin tyyli on tietyin rajoituksin vapaa. Eli hirven kannalta tuskin on väliä ammutaanko se pellolle vai koiran haukkuun kun se ammutaan kuitenkin.

No menipäs vähän sivuun itse aiheesta. Itse olen myös istunut vuosien saatossa jonkun tunnin pellon laidalla ja ei se kyllä minusta mitään maailman mielenkiintoisinta hommaa ole. Ainakaan meidän metsästysmailla, missä hirvet ei niin säännöllisesti käy pelloilla, mutta kyllä se aika kuluu sielläkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koiruus
Vieras





LähetäLähetetty: 10.12.2004 17:00    Viestin aihe: Re: Peltometsästys Vastaa lainaamalla viestiä

Niblisti kirjoitti:

Tuo on eettisesti erittäin arvelluttavaa. Ammutaan eläintä jolloin se on tyydyttämässä perustarpeitaan ja siksi aistit eivät ole terävimmillään. Kehotan välttämään julkista keskustelua asiasta ettei siihen kiinnitetä huomiota. Luontoihmisillä on suunnaton valta ja lainsäädännöllä voidaan ko. metsästystapa kieltää. Peltometsästys on täysin verrattavissa armeijan sala-ampujien raukkamaiseen toimintaan.


Minkään valtion laillisilla puolustusvoimilla ei ole sala-ampujia vaan tarkka-ampujia.

Tarkka-ampuja = hyvin koulutettu sotilas.
Sala-ampuja = salamurhaaja = terroristi = rikollinen.

Tarkka-ampujat ovat koulutettuja sotilaita, jotka hallitsevat kiväärinsä ja kykenevät kohdentamaan tulensa tarkasti ennalta määrätyn maalihierarkian mukaan määrättyihin sotilasmaaleihin. Lähes kaikki muut sotilaat ja aselajit ovat epätarkempia (epäeetttisempiä) metodeja vihollisen kurittamiseen - vrt. tykistö, ilma-ase tai vaikka vain ake-taistelussa kranaatilla huoneen puhdistava jääkäri ottaen huomioon riskin osua ei toivottuihin maaleihin = siviileihin.

Hirven peltometsästys on rinnastettavissa samaan kuin peuran kyttääminen, sorsien iltalennon aikainen ampuminen ja jopa haaskapyynti. Kaikissa näissä tapauksissa eläimet ovat tyydyttämässä perustarpeitaan.

Omalta osaltani pidän hirvien peltometsästystä hyvänä tapana harjoittaa tarkkaa "maalihierarkiaa" = kannan rhy:n mukaista säätelyä. Haavakkoriskit ovat pienempiä jne. Tosin tylsää kuin fan verrattuna koiramihen elämään...

Koiramies & TA
Takaisin alkuun
Nisäkäs
Vieras





LähetäLähetetty: 11.12.2004 00:24    Viestin aihe: Re: Peltometsästys Vastaa lainaamalla viestiä

Niblisti kirjoitti:
Hirvestäjä kirjoitti:
Mitä mieltä olette hirven peltometsästyksestä? Olen kuullut siitä monenlaista juttua. Jotkut haukkuvat sitä, että se ei ole metsästystä ja jne... Mielestäni peltometsästys on erittäin mielenkiintoista hommaa ja meidän hirviporukka käyttää riistapeltoja erittäin paljon hyödyksi. Tänä vuonna 10 hirven kaatoa + 1 metsäkauriin kaato peltoon, joista itse pääsin ampumaan viisi hirveä.


Tuo on eettisesti erittäin arvelluttavaa. Ammutaan eläintä jolloin se on tyydyttämässä perustarpeitaan ja siksi aistit eivät ole terävimmillään. Kehotan välttämään julkista keskustelua asiasta ettei siihen kiinnitetä huomiota. Luontoihmisillä on suunnaton valta ja lainsäädännöllä voidaan ko. metsästystapa kieltää. Peltometsästys on täysin verrattavissa armeijan sala-ampujien raukkamaiseen toimintaan.


Nähtävästi Niblisti ei edes kuulu metsästäjiin.On nimittäin varmaa että juuri silloin kun esim kauris tulee pellonreunaan ruokailutarkoituksessa,sen aistit ovat herkimmillään kuin koskaan.Sama kyllä koskee hirveäkin.Vastapainona tälle herkkyydelle voi tietysti olla että tornissa myös voi olla hiljaan jos on äänettömät vaatteet ja äänetön istuin.Ja että on vähän ylempänä.Mielestäni tämä ei ole mikään erikoisen helppo metsästysmuoto.Joskus kun on lehtiä putoillut puista,olen huomannut jo melko pimeässä jonkun tumman turpeen pellolla,parinkymmenen metrin päässä.ihan vain huvikseni olen sitten tarkastellut muutkin tummemmat turpeet kiikarilla ja todennut että kaurishan siinä kumminkin on.Toinen turve on myös ollut joko vasa tai aikuinen.Kolmas turve myös.Tämä vain edellyttää että tornissa ei ole voinut puuhailla mitä tahansa.Jos tätä ei ymmärrä niin jahti voi tulla erittäin vaikeaksi.

Ymmärrys ei riitä tajuamaan kuinka ne yleensä ovat voineet siihen tulla.

Mielestäni tämä on humaanisin ja yleensäkin joka suhteessa paras metsästysmuoto.
Takaisin alkuun
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 11.12.2004 20:57    Viestin aihe: Re: Peltometsästys Vastaa lainaamalla viestiä

Nisäkäs kirjoitti:

..."Mielestäni tämä on humaanisin ja yleensäkin joka suhteessa paras metsästysmuoto."


niin se on myös rentoa puuhaa, ei tarvi rämpiä koirien perässä metässä, no joo kyllähän sen sitte näkyy mahassakin Very Happy Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nisäkäs
Vieras





LähetäLähetetty: 12.12.2004 14:07    Viestin aihe: Re: Peltometsästys Vastaa lainaamalla viestiä

Igor kirjoitti:
Nisäkäs kirjoitti:

..."Mielestäni tämä on humaanisin ja yleensäkin joka suhteessa paras metsästysmuoto."


niin se on myös rentoa puuhaa, ei tarvi rämpiä koirien perässä metässä, no joo kyllähän sen sitte näkyy mahassakin Very Happy Laughing



Kyllä olet joka sanan kirjoittanut tarkoin punniten.Se olis kyllä humaaninen niin eläimille kuin metsästäjällekin ilman tuota viimeistä huomautustasi.Eläimet kumminkin etusijalle. Twisted Evil
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 12.12.2004 20:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo kyllä minunkin mielestä hirvellä astit ovat herkimmillään kun se peltoon tulee ruokailemaan. Olen myös huomannut monesti sen, että emä jättää vasansa metsään ja tulee ruokailemaan itse peltoon. Tälläisessa tilanteessa täytyy olla erittäin tarkkana, että ei ammu emää. Monesti olemme sopineet porukan kesken, että narttua ei ammuta ollenkaan peltoon.
Takaisin alkuun
Hirvestäjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Jou 2004
Viestejä: 63
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 12.12.2004 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edellinen kommentti oli minun. Unohtu kirjautua sisään Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 13.12.2004 12:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mfui
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com