OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kiikaria PCP aseeseen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Ilmakiväärit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.11.2009 00:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

altea kirjoitti:
Onkos kukaan kokeillut kiikarin optista keskittämistä / kalibrointia ?

Video aiheesta: http://www.youtube.com/watch?v=py7HQxFEWjQ

Sitten kun kalibroitu niin ymmärtääkseni ei kosketa itse kiikarin säätöihin, vaan säädetään kiikarin jaloilla tähtäinristikko haluttuun paikkaan (vaatii säädettävät jalat)


Kun on ensin keskitetty säädetään kiikari karkeasti kohdilleen jaloilla ja sen jälkeen viimeinen voitelu säädöistä. Noin ainakin itse olen parissa aseessa tehnyt.
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
altea
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Elo 2009
Viestejä: 153

LähetäLähetetty: 03.12.2009 08:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JuhaH kirjoitti:
altea kirjoitti:
Onkos kukaan kokeillut kiikarin optista keskittämistä / kalibrointia ?

Video aiheesta: http://www.youtube.com/watch?v=py7HQxFEWjQ

Sitten kun kalibroitu niin ymmärtääkseni ei kosketa itse kiikarin säätöihin, vaan säädetään kiikarin jaloilla tähtäinristikko haluttuun paikkaan (vaatii säädettävät jalat)


Kun on ensin keskitetty säädetään kiikari karkeasti kohdilleen jaloilla ja sen jälkeen viimeinen voitelu säädöistä. Noin ainakin itse olen parissa aseessa tehnyt.


Osuipa silmiini ulkomaan foorumeilla vinkki jolla vielä helpompi tehdä kalibrointi.

1. säädetään parallaksi äärettömään
2. Suurennos minimiin
3. Hyvin valaistussa huoneessa asetetaan kiikarin objektiivi kiinni lasiin
4. Haetaan sopiva etäisyys okulaariin jolloin näkyy kaksi ristikkoa (jos vain yksi niin kalibroitu jo)
5. Säädetään korkeus - ja leveyssuuntaa kunnes näkyy yksi ristikko --> kiikari optisesti kalibroitu

Itse en vielä kokeillut, mutta aion kokeilla parissa uudessa kiikarissa. Vaikuttaa helpommalta kuin tehdä erikseen testipenkki tähän tarkoitukseen.

Mekaaninen keskikohta, johon pääsee laskemalla kiikarin säätötornien napsujen lukumäärän jaettuna 2 ei kuulemma asetu optiseen keskikohtaan ??? (Olipas hauska lause Very Happy )
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.12.2009 11:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

altea kirjoitti:
JuhaH kirjoitti:
altea kirjoitti:
Onkos kukaan kokeillut kiikarin optista keskittämistä / kalibrointia ?

Video aiheesta: http://www.youtube.com/watch?v=py7HQxFEWjQ

Sitten kun kalibroitu niin ymmärtääkseni ei kosketa itse kiikarin säätöihin, vaan säädetään kiikarin jaloilla tähtäinristikko haluttuun paikkaan (vaatii säädettävät jalat)


Kun on ensin keskitetty säädetään kiikari karkeasti kohdilleen jaloilla ja sen jälkeen viimeinen voitelu säädöistä. Noin ainakin itse olen parissa aseessa tehnyt.


Osuipa silmiini ulkomaan foorumeilla vinkki jolla vielä helpompi tehdä kalibrointi.

1. säädetään parallaksi äärettömään
2. Suurennos minimiin
3. Hyvin valaistussa huoneessa asetetaan kiikarin objektiivi kiinni lasiin
4. Haetaan sopiva etäisyys okulaariin jolloin näkyy kaksi ristikkoa (jos vain yksi niin kalibroitu jo)
5. Säädetään korkeus - ja leveyssuuntaa kunnes näkyy yksi ristikko --> kiikari optisesti kalibroitu

Itse en vielä kokeillut, mutta aion kokeilla parissa uudessa kiikarissa. Vaikuttaa helpommalta kuin tehdä erikseen testipenkki tähän tarkoitukseen.

Mekaaninen keskikohta, johon pääsee laskemalla kiikarin säätötornien napsujen lukumäärän jaettuna 2 ei kuulemma asetu optiseen keskikohtaan ??? (Olipas hauska lause Very Happy )


Tuo heijastava lasi/peili pitää kai olla todellakin kiinni linssissä? Eikö tuohon mahda vaikuttaa se, onko kiikari kohtisuorassa lasiin nähden?
Ei tuohon mmitään kummallista testipenkkiä tarvita. Minulla on semmoinen halpa työpöytä, jossa on kaksi kampea, joilla pöydän kannen puoliskoja ovi liikutella.
Tiedätähän, semmoinen black and deker tai mallia motonet?
Minulla on aseessa kiikarinjalat kiinni ja jaloista yläpuolet pois. Puristan aseen mainittuun työpöytään ja siinä se on testipenkki valmiina.
Sen jälkeen vain pyörittleee kiikari kiikarin jaloissa ja katselee miten ristikko siirtyilee taustaa vasten. Ruuvailee ristikon paikalleen ja that's it.
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hornet
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Tou 2006
Viestejä: 794
Paikkakunta: Koillis-Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 03.12.2009 17:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JuhaH kirjoitti:

Minulla on aseessa kiikarinjalat kiinni ja jaloista yläpuolet pois. Puristan aseen mainittuun työpöytään ja siinä se on testipenkki valmiina.
Sen jälkeen vain pyörittleee kiikari kiikarin jaloissa ja katselee miten ristikko siirtyilee taustaa vasten. Ruuvailee ristikon paikalleen ja that's it.


Ennen tätä kannattaa halpojen kiikarinjalkojen pärsät poistaa vaikka veistämällä puukon kärjellä ettei jää rumat jäljet kiikariin.
Muutamista olen veistänyt (alumiinia) ihan lastua.
Tietysti pärsät pois aina, mutta tässä pyörittelyssä erityisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
altea
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Elo 2009
Viestejä: 153

LähetäLähetetty: 03.12.2009 18:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JuhaH kirjoitti:

Tuo heijastava lasi/peili pitää kai olla todellakin kiinni linssissä? Eikö tuohon mahda vaikuttaa se, onko kiikari kohtisuorassa lasiin nähden?
.


Jep, kohtisuoraan ja aivan kiinni peiliin. Oli todellakin nopea operaatio. Vei n. minuutin per kiikari. On siis paljon nopeampaa kuin pyörittely, vaikka sitten pyörittelisi ase penkissä kiikarijalkojen päällä. Suosittelen lämpimästi !

EDIT: Täytyy vielä kertoa että kiikarit toimivat moitteettomasti myös käytännössä optisen kalibroinnin jälkeen. Kannattaa oman kokemukseni mukaan todellakin kokeilla tätä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
gate
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 316

LähetäLähetetty: 06.12.2009 15:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Schmidt & Bender Field Target Air Rifle 12.5-50x56

http://swfa.com/Schmidt-Bender-125-50x56-Field-Target-30mm-Riflescope-P12848.aspx

Pärkäisköhän tällä kaikissa lajeissa? Aika HalPa.... Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kap4
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2006
Viestejä: 2183
Paikkakunta: Akaa ,voi vit..mikä nimi

LähetäLähetetty: 06.12.2009 15:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ton ois saanu vuosi sitten alle 2000€ Suomestakin mutta toimitusaika oli niinkin epävarma kun 1kk-1 vuosi Question Tekivät silloin vain tilauksesta, noilla vissiin varastossa. Meni kuume onneksi ohi jo.
_________________
Antakaa määkin huudan määkin olen kännissä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Ilmakiväärit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sivu 7 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com