Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
pekingin ankka
Liittynyt: 26 Tam 2005 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 27.01.2005 00:06 Viestin aihe: Testi: Alkaaliparistot vastaan Ni-MH akut |
|
|
XXX
Viimeinen muokkaaja, pekingin ankka pvm 18.01.2006 19:40, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Petteri_N Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 1180
|
Lähetetty: 27.01.2005 08:35 Viestin aihe: |
|
|
Hienoa re... siis pekingin ankka! Kun sinulla on noin hienot laitteet käytössä, niin voisitko tehdä pienen testin eri paristoilla? Myös perinteisillä "ei-alkaali" paristoilla. _________________ Meidän äiti tekee parempia lapsia kuin teidän äiti! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
geratherm Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2004 Viestejä: 1501 Paikkakunta: Oulun lääni
|
Lähetetty: 27.01.2005 11:08 Viestin aihe: |
|
|
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 27.01.2005 11:51 Viestin aihe: Re: Testi: Alkaaliparistot vastaan Ni-MH akut |
|
|
pekingin ankka kirjoitti: | Fluken vehkeitä ei ihan joka torpassa ole. |
Hep! Eiku....
Tyrkkääppäs vielä gepsi pakkaseen, ja verrokeiksi litium paristot, niin saadaan olosuhteiksi "normaali talvisää".
Esimerkillistä tutkimustyötä ja asiaan paneutumista.
EDIT: Niin laitanpa tämänkin huomion tähän samaan viestiketjuun; huomasin että Energizer tuotenimellä valmistetaan nyt myös AAA-kokoisia litium paristoja. (esim. tuohon Magellaniin sopivien AA-kokoisten lisäksi)
Itseäni tämä sikäli kiinnostaa, kun allekirjoittaneen vehkeet ( öh, siis tarkoitan tietenkin GPS Garmin Gekoa... ) on niin pienet , että käyttävät hiukan pienempää energianlähdettä. Käytännössä hyöty alkaliparistoja huomattavasti kalliimmista litium paristoista saavutetaan mm. pakkasessa tai pitkässä varastoinnissa. Eli esim. auton hansikaslokerossa olevassa taskulampussa on litium paristot, ja vaikka lamppu olisi useamman vuoden käyttämättä, niin paristot eivät hyydy ja vuoda lampun sisälle. Ja virtaa piisaa myös pakkaspäivänä, jolloin sitä lamppua eniten ko. kotterossa tarvitsee.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarih Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 2086 Paikkakunta: Kirkkonummi
|
Lähetetty: 27.01.2005 20:15 Viestin aihe: |
|
|
Hyvä testi!
Pakkastesti olisi nannaa, siinä tosin kannattaisi käyttää kotipakastinta apuna kun ulkolämpötila voi vaihdella liian paljon. Pakkastulokset saattaa olla toisinpäin NI-MH akuilla mitä plussan puolella. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 27.01.2005 21:03 Viestin aihe: |
|
|
jarih kirjoitti: | Pakkastulokset saattaa olla toisinpäin NI-MH akuilla mitä plussan puolella. |
Tuossa pärjäisi vanhat NiCd akut paremmin. Mutta kunhan ladattavat litium kennot yleistyy.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vieras2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2004 Viestejä: 119
|
Lähetetty: 27.01.2005 22:47 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Vansoneilla lähtöjännite oli siis 2,923 V ja tuo loppujännite käyrän mukaan 2,198 V. Magellan pysyi päällä 10 tuntia 20 minuuttia. Akkujen jännite pysyi nimellisjännitteensä (2,4 V) yläpuolella 8 tuntia 15 minuuttia. Tuo loppujännite (2,198 V) ei itse asiassa ole aivan oikea, johtuen viiden minuutin näytteenottovälistä. Olin mittarin vieressä katkaisuhetkellä ja mittari näytti silloin 2,070 V. | Paristoille: Lainaus: | käppyrä on melkoisen erilainen. Lähtöjännite oli 3,247 V ja loppujännite 1,655 V. |
Ymmärsinkö oikein, että molemmilla loppujännitteillä tarkoitettiin jännitetasoa jolla kone sulkeutui? Mistä moinen ero, sisäisestä vastuksestako vai mistä? Maallikkona olettaisi koneen sulkeutuvan kun jännite laskee samaan loppujännitearvoon.
Onko noissa gps laitteissa mitään asetusta josta voidaan valita käytettävän patteri/akkutyypin mukainen optimaalinen virranhallinta?
Koska ko. rekingin ankka tuntuu olevan perillä sähkölaitteista, niin kysyisinkin voiko tästä vetää sen johtopäätöksen, että käyttäisit mieluiten akkuja, esim. vhf radiossa, vai pattereita (jos ei puhuta käytön hinnasta).?
Vhf- radio tapauksessahan virrankulutus on aivan erinäköistä kuin stabiilissa gps laitteessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 28.01.2005 00:28 Viestin aihe: |
|
|
vieras2 kirjoitti: | Onko noissa gps laitteissa mitään asetusta josta voidaan valita käytettävän patteri/akkutyypin mukainen optimaalinen virranhallinta?
|
Garminissa (ainakin itsellä oleva malli, kts. aiempi viesti) lötyy valinat paristolle: alkali/NiMh. Joskus tuli jännitteetkin mittailtua, missä sammuu eri valinnoilla, mutta 'raportti' on sen verran hyvin arkistoitu, etten sitä äkkipikaa löytänyt. Sellainen ominaisuus tuossa kuitenkin oli, että ladattavillakin käyttöaika jäi pidemmäksi kun gepsin asetuksissa valintana oli alkaliparisto. Tiedä sitten ovatko tuota bugia korjanneet uudemmissa softaversioissa, ei ole tullut kotvaan sitä päiviteltyä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekingin ankka
Liittynyt: 26 Tam 2005 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 28.01.2005 18:48 Viestin aihe: |
|
|
xxx
Viimeinen muokkaaja, pekingin ankka pvm 18.01.2006 19:41, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekingin ankka
Liittynyt: 26 Tam 2005 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 28.01.2005 20:07 Viestin aihe: |
|
|
xxx
Viimeinen muokkaaja, pekingin ankka pvm 18.01.2006 19:42, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekingin ankka
Liittynyt: 26 Tam 2005 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 28.01.2005 21:02 Viestin aihe: |
|
|
xxx
Viimeinen muokkaaja, pekingin ankka pvm 18.01.2006 19:42, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vieras2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Jou 2004 Viestejä: 119
|
Lähetetty: 28.01.2005 22:04 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Mitä tulee noihin VHF radioihin, niin luultavimmin juuri akut ovat parempi vaihtoehto, koska niiden jännitekestoisuus on parempi kuin paristojen. Tarkoitan siis sitä, että kuormitettaessa voimakkaammin paristoja/akkuja, akkujen napajännite ei laske niin alas kuin paristojen. |
Hmm... Tulee vain mieleen, että tämäkin on tapauskohtaista, myös radioiden osalta. Esimerkiksi huonoilla pattereilla voi vhf tapauksessa kuuntelu pysyä hyvinkin pitkään, mutta tx käytössä jännitetaso romahtaa niin alas ettei lähetin edes vedä päälle.
Ansiokasta toimintaa.
Sinulla kun tuntuu oleven luotettava mittaölaitteisto käytössä, niin toivoisinkin sinun tekevän jonkinlaista vertailua ladattavien akkujen TODELLISISTA mha luvuista. Jokin halpis 2300mha saattaa hävitä hyvälle 1800mhalle mennen tullen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekingin ankka
Liittynyt: 26 Tam 2005 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 28.01.2005 23:34 Viestin aihe: |
|
|
xxx
Viimeinen muokkaaja, pekingin ankka pvm 18.01.2006 19:43, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 29.01.2005 15:37 Viestin aihe: |
|
|
pekingin ankka kirjoitti: | Kyselin noita AA litiumparistoja useammasta paikasta ja vain yksi kauppias tiesi niitä saatavan Suomesta. Hintaa tiedustellessani sanoi niiden maksavan noin 10-11 euroa kappale. Taitaa olla paras unohtaa sellaiset samantien. Ellei nyt sitten tule lähdettyä sponsoroidulle naparetkelle. Ja lupaukset seitsenkertaisesta kestostakin saattavat olla vain puhetta. |
Uskomattoman huonot kauppiaat sulla? Esim. Prismasta löytyy Energizerin AA kokoista litiumia, myös Anttilassa muistan niitä nähneeni. Hintaa en muista, mutta kalliitahan ne ovat perinteisiin alkaleihin verrattuna - eli käyttökohteet sen mukaan.
News ryhmissä (mm. valokuvaus) oli taannoin keskustelua litium paristojen (siis nimen omaan litium-rautasulfidi paristojen, ei litium-ioni akkujen) ylivoimaisuudesta, en äkkipikaa löytänyt ko. ketjua, mutta jotain sentään löytyi:
http://groups.google.com/groups?hl=fi&lr=&th=863005dbfc85cabe&rnum=4
http://groups.google.com/groups?hl=fi&lr=&th=814903a5d166caef&rnum=3 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 29.01.2005 21:41 Viestin aihe: |
|
|
Löytyipä muutaman vuoden takainen kuva aiheesta, nyttemin ko. paristot on väriltään iloisemman sinisiä, ja kehityskin on varmaan kulkenut oikeaan suuntaan. Ohessa kuitenkin silloinen käppyrä pakkaskestävyydestä.
Tuoreempi datalehti löytyy täältä: http://data.energizer.com/PDFs/l91.pdf
Gramman viilaajille tiedoksi, painoa litiumeilla on n. kolmannes vähemmän mitä vakio alkaliparistoissa. NiMh akut painaakin sitten vielä enemmän - huomasin tämän itsekkin kun tuli äskettäin vaihdettua fillarin lampun loppuunkuluneet NiCd kennot uusiin NiMh kennoihin, joissa painoa oli huomattavasti enemmän. Mutta eipä tarvitse enää joka päivä lataillakkaan, kuten vanhoja cadmium kennoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|