Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Heska Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1578
|
Lähetetty: 19.05.2007 23:54 Viestin aihe: |
|
|
Meinasin jo olla kommentoimatta koko ketjuu, mutta pakko kai se on.
Kun on tullut apaut vuosi ajeltua ns. asfalttimaasturilla, enkä pois vaihda, niin täytyy muutamaa kohdalle tullutta - ja ah niin väärää "peruskommenttia" kommentoida - nämä siis niitä auton nähneen "metsästävän kollegan" kommentteihin tulleita vastauksia:
-citymaasturi ei ole oikea maastoauto, vaikka se siltä näyttääkin (se on vain henkilöauto hiukka isommilla renkailla ja maavaralla; lukot, pohjapanssarit ym. puuttuu)
-citymaasturi ei ole nelivetoinen (siis ihan oikeasti...)
-citymaasturi ei ole oikeasti tilava ("tuohonhan mahtuu vaikka mitä..." -kommentti)
-citymaasturi ei ole hyvä henkilöauto (perinteinen on varmasti parempi ajettava maantieajossa)
Mutta kuten sanoin, en pois vaihda. Tähän on syynsä:
-En aja kymmeniätuhansia kilometrejä asfaltilla vuosittain (autolla.... ) , joten en kaipaa oikeaa "hitto-tällä-on-hyvä-ajaa-asfaltilla-henkilöautoa".
-En kaipaa (enää) perinteisestä henkilöautosta ylös vääntäytymistä - citymaasturissa penkki on sopivalla korkeudelle, senkuin astut ulos (ei tarvitse nousta)
-Näkee paremmin kun istuu korkeammalla
-Pääsee meidän pihasta talvellakin pois (en asu teiden kunnossapitoalueella, mutta ko. automaaginen neliveto riittää kuitenkin paremmin kuin etuveto - kokemusta on)
-Pääsee lähemmäs mökkiä huonollakin kelillä (ei toki kuitenkaan korvaa sitä oikee maastoatuoa, mutta oikea joskin keväisin/syksyisin huonokuntoinen tie mökille on kuitenkin olemassa)
Täytyy tunnustaa että ostaisin varmaan itsekin Defenderin tms. oikean maasturin jos talous sen sallisi (niin ja totuuden nimessä Hallituskin.. ), mutta citymaasturi on siis itselle se sopiva kohtuuhintainen ja riittävillä maasto-ominaisuuksilla varustettu (verrokkina siis aiempi henkilöauto) välimuoto oikean maasturin ja henkilöauton välillä. Tällä on pärjätty, ja tämähän on aina enempi-vähempi henkilökohtainen ratkaisu; mikä kenellekin riittää. Varmasti on niitä kenelle perinteinen henkilöauto on parempi, ja niitä ketkä tarvitsee sen oikean maasturin. Itse kuulun tuohon citymaasturiporukkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 20.05.2007 02:30 Viestin aihe: |
|
|
Heska kirjoitti: | Meinasin jo olla kommentoimatta koko ketjuu, mutta pakko kai se on. |
Ihan valideja pointteja. Sen verran on palautettava että omakohtaisesti valitsen auton tarkoituksen mukaan kun mahdollisuus on olemassa, eli päivittäiset ajot pääasiassa henkilöautolla ja kun maasturia tarvitaan niin se kaivetaan tallista erikseen. Perheessä ei sitten '95 ole ollut säännöllisessä ajossa olevaa autoa jossa vetämättömiä pyöriä olisi muuallakin kuin varapyöräkotelossa, tässä maassa kuitenkin 4-5kk vuodesta on lumista ja jäistä ja jos ympärivuotisesta tarkoituksenmukaisuudesta joutuu bensakuluissa maksamaan hieman lunnaita kesällä, who cares. Tuo oli siis se vuosi kun kypsyin siihen että vaimon vajaavetoinen makaa talvet peiton alla jolloin se sai häädön, riippumatta kuinka sievä coupe se olikin. Dedikoidut kesäautot ovat sitten erikseen ja eivät kovinkaan sieviä.
Toistakymmentä vuotta on ajossa ollut myös vähän citymaasturiin verrattava kapistus jossa neliveto avittaa pito-ongelmissa lähinnä asfaltilla ja ihan rehellisesti ottaen, en ole juuri ajatellut sen maastoon viemistä. Jokunen vuosien mittaan tallissa vieraillut nelivetohenkilöauto, lähinnä Subaru ja Audi, ovat osoittautuneet kokonaisuuksina tarkoituksenmukaisemmiksi ja molempien merkkien edustajat ovat maavarassa pärjänneet nk. citymaastureille ihan mallikelpoisesti. Silti maantiellä on säästynyt korkean painopisteen ja sivutuuliherkkyyden riesoilta, eli kompromisseina ainoiksi autoiksi ihan kohdallaan.
Omista lähtökohdista, mieluummin sitten "oikea" maasturi, kun ne eivät enää käyttöominaisuuksiltaan pseudomaastureista juuri eroa ja kun metsäkeikalle vaihtaa sopivamman rengastuksen, niillä on mahdollista käydä rypemässä paikoissa joihin citymaastureilla ja henkilöautoilla ei ole mitään asiaa.
Tietysti jos rypemässä ei ole tarkoitus koskaan käydä niin valinta on vapaa ja siinä tilanteessa valitsisin ilman muuta nelivetoisen henkilöauton. Makuja on tietysti monia ja tämä on loppupeleissä vain oma, perusteltu näkemykseni aiheesta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Giant Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Jou 2006 Viestejä: 434 Paikkakunta: Etelä
|
Lähetetty: 23.08.2010 19:32 Viestin aihe: |
|
|
Onko noista Nissanin X-traileista hyvää vai pahaa sanottavaa?
Nykyinen 98vm Grand Cherokee joutaisi jo vaihtoon. Perän vollotus äänen muuttuminenkaan ei enteile kuin remonttia.
Kun ei perse kestä oikeeta maasturia, niin tuo X-trail kiinnostaisi päivittäiseen ajeluun ja metsä-autoksi.
Vai onko aivan onneton maastossa etenijä, ja pikkuvikoja täynnä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10323 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 23.08.2010 20:21 Viestin aihe: |
|
|
Giant kirjoitti: | Onko noista Nissanin X-traileista hyvää vai pahaa sanottavaa?
Nykyinen 98vm Grand Cherokee joutaisi jo vaihtoon. Perän vollotus äänen muuttuminenkaan ei enteile kuin remonttia.
Kun ei perse kestä oikeeta maasturia, niin tuo X-trail kiinnostaisi päivittäiseen ajeluun ja metsä-autoksi.
Vai onko aivan onneton maastossa etenijä, ja pikkuvikoja täynnä? |
Offtopic:
Ootko varma, että perä joka vollottaa? Etukardaani näissä on se joka alkaa valittaa tavallisesti... n. 500 € Jamantilta ja vaihto kestää about tunnin. Onnistuu vaikka kerrostalon parkkipaikalla. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5990
|
Lähetetty: 23.08.2010 20:32 Viestin aihe: |
|
|
Giant kirjoitti: | Onko noista Nissanin X-traileista hyvää vai pahaa sanottavaa?
Nykyinen 98vm Grand Cherokee joutaisi jo vaihtoon. Perän vollotus äänen muuttuminenkaan ei enteile kuin remonttia.
Kun ei perse kestä oikeeta maasturia, niin tuo X-trail kiinnostaisi päivittäiseen ajeluun ja metsä-autoksi.
Vai onko aivan onneton maastossa etenijä, ja pikkuvikoja täynnä? |
Ruosteherkkä, jarrut jumii (jos niitä ei pidetä kunnossa), käsijarru tehoton, dieseleissä turbo-vikoja (-->vm2004) ....
Muuten, päivittäisessä käytössä ok. Tilava takapaksi, takaluukku aukeaa tarpeeksi ylös (187cm mahtuu alle päätään lyömättä, plussaa). 4vedon voi kytkeä käsin (toimii 40km/h asti, kitymaasturi nääs). Dieselilä (2,2L) kulutus n. 7,5 - 8 l/100km.
Eihän tuo metsärymistelyyn ole tehty, mutta huonoillakin metsäautoteillä menee ihan hyvin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Giant Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Jou 2006 Viestejä: 434 Paikkakunta: Etelä
|
Lähetetty: 23.08.2010 20:45 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Offtopic:
Ootko varma, että perä joka vollottaa? Etukardaani näissä on se joka alkaa valittaa tavallisesti... n. 500 € Jamantilta ja vaihto kestää about tunnin. Onnistuu vaikka kerrostalon parkkipaikalla. |
Kyllä se perästä kuuluu. Tiedä sitten mikä on.
Lisäksi lämpimäksi ajettuna on alkanut murtamaan tiukoissa käännöksissä entistä enemmän. Ja silloinkin tulee jotain ylimääräisiä saundeja.
Jamantille just noista oireista soittelin. Eikä puhelimessa tehtyjen vikadiagnoosien hinnat oikein houkutelleet.
Eikä tuo bensankulutuskaan hirmu pihiä ole. Maastossa ja lumessa on kyllä kulkenut ihan kiitettävästi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Giant Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Jou 2006 Viestejä: 434 Paikkakunta: Etelä
|
Lähetetty: 24.08.2010 06:29 Viestin aihe: |
|
|
veetee kirjoitti: |
Ruosteherkkä, jarrut jumii (jos niitä ei pidetä kunnossa), käsijarru tehoton, dieseleissä turbo-vikoja (-->vm2004) .... |
Mitä tarkoitat jarrujen jumiutumisella, ja niiden kunnossapidolla? Miten niitä pitää huoltaa muuta kuin hilut välillä vaihtamalla?
Bensapeli olis kiikarissa. Voi kyllä olla pieni shokki huonossa maastossa etenemisen kanssa kun on Jeepillä tähän asti hyvin päässyt.
Mutta melko tilavalta tuo X-trail muuten kyllä vaikuttaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5990
|
Lähetetty: 24.08.2010 08:04 Viestin aihe: |
|
|
Giant kirjoitti: | veetee kirjoitti: |
Ruosteherkkä, jarrut jumii (jos niitä ei pidetä kunnossa), käsijarru tehoton, dieseleissä turbo-vikoja (-->vm2004) .... |
Mitä tarkoitat jarrujen jumiutumisella, ja niiden kunnossapidolla? Miten niitä pitää huoltaa muuta kuin hilut välillä vaihtamalla?
Bensapeli olis kiikarissa. Voi kyllä olla pieni shokki huonossa maastossa etenemisen kanssa kun on Jeepillä tähän asti hyvin päässyt.
Mutta melko tilavalta tuo X-trail muuten kyllä vaikuttaa. |
No tietty ne jarrupalat ruostuu päistään (kuten muissakin autoissa) ja jumiutuvat satulaan. Putsaus riittää. Mutta toinen juttu on, että jarrusatulan liukuakselit on syytä tarkistaa kerran vuodessa. Itsellä vm2005/100tkm ja takasatulua jumi. Oli päässyt vettä haitarikumisuojuksesta huolimatta ja ruostuttanut liukuakselin niin kovaan, että katkesi irrotettaessa. Ei ku käytetty satula tilalle, josta sain sen runkokappaleen vaihtoon. Irottelin, putsailin ja pistin reippaasti jarrurasvaa muihin nurkkiin nyt kesällä. Kyllä se siitä. Btw. katsos noita Xtrailin jarrusatuloita autoja katsoessasi: ovat aikas pintaruosteessa tuoreissakin peleissä.
Koeajoin bensavehkeestä sen aiemman 2-litraisen. Tuntui nuhapumpulta tuon kokoiseen autoon. Dieseli vetää hyvin. 2.5-litraisesta ei kokemusta.
Tilavahan tuo on. Metsästyksessä sekä metsätöissä, kun tarvii sahata maantielläkin, tuo on oiva peli. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
yyp Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Tam 2007 Viestejä: 795 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 24.08.2010 09:03 Viestin aihe: |
|
|
Alustukseksi - En ymmärrä autoista mitään, enkä haluakkaan ymmärtää. Vien auton huoltoon kun on aika viedä, pysähdyn jos varotusvalo käskee pysähtymään, tankkaan kun pitää tankata ja pesen kun jaksan. Auto on minulle työkalu jota käytän - ei siis mikään intohimo.
Mutta tuosta Nissan x-trailista:
Minulla on ollut x-trail dieselinä puolitoistavuotta ja olen ollut tyytyväinen. Kilometrejä tulee työn takia vuodessa 50-60 000 km ja kaikki vapaa menee luonnossa metsästellen, kalastellen tai muuten vain liikkuen. Nissanilla on ollut ihan ok ajaa työmatkat etelä-suomeen ja harrastuksissa olen päässyt aina sinne minne autolla tarviikin päästä. Kaksi seisojaa sopii hyvin peräkonttiin. Kyseessä on siis hyvä kompromissi, kun täysiveristä maasturia ei voi ottaa. Kulutus on kohtuullinen tuon kokoluokan autoksi ja kilometrikorvauksistakin jää jotain. Vikoja ei ole ollut tähän mennessä joten suosittelen omasta puolestani metsästäjän ja luonnossa liikkujan kulkuvälineeksi. _________________ " Rauhoitettu riistanhoitomaksulla " |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Giant Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Jou 2006 Viestejä: 434 Paikkakunta: Etelä
|
Lähetetty: 24.08.2010 15:27 Viestin aihe: |
|
|
Kiitän kommenteista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5990
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
JuusoJ Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Lok 2008 Viestejä: 216 Paikkakunta: Myyrmäki
|
Lähetetty: 26.08.2010 21:21 Viestin aihe: |
|
|
nyt on meikäläiselläkin tälläinen citymaasturi..
tänään käytiin vaimon kanssa hakemassa vuoden 2000 honda cr-v. Eihän tuo mikään oikea maasturi ole, mutta riittävä. Maavaraa tarpeeksi ja "nelikko" auttaa vähän pahemmissa paikoissa. Ton kanssa on hyvä käydä koirien ja vaimon kanssa sienessä ja marjassa sekä seisojan kanssa metsällä käydessä =)
ja mitä tulee maantieajoon, niin kyllä mä tykkäsin ajella sillä maantielläkin ja jopa kaupungissa. Toi on lähes täydellinen kompromissi meikäläiselle. Ei tarvii pelätä, että maavara loppuisi muka kesken ja jopa tosta hondan "nelivedosta" on joskus hyötyä. Sen lisäksi autossa on tilaa tarpeeksi paljon ja korkeutta.
Edellisessä e36 touringissa kun sitä tilaa ei edes koirille tuntunut olevan.. saatikka sitä maavaraa,,, |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vezkuu Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2005 Viestejä: 650 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Lähetetty: 26.08.2010 21:26 Viestin aihe: |
|
|
Maastoautot pidetään maastoautoina, ei niitä piä kyl sekotella mihinkään.
Sitimaasturin hyvä puoli:
Koiran saa takapaksiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sammeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 532 Paikkakunta: Koillismaalla
|
Lähetetty: 26.08.2010 22:59 Viestin aihe: |
|
|
Olisiko kellään kokemuksia Subarun Foresterista -07 ylöspäin?. Kokemukset kiinnostavat niin pensa kuin diesel malleistakin. _________________ "Ei se niin mene, etteikö se jotenkin mene" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6378 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 27.08.2010 08:44 Viestin aihe: |
|
|
Forestereista keskustellaan tämän otsikon alla:
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=35590&start=0
Lisäksi Subaruclubfinlandissa on jonkunverran Forestereista juttua mutta innokkaampia siellä on Legacyjen ja Outbackien omistajat juttelemaan. Kahdessa viimemainitussa on ainakin dieseleissä ruvennut kytkinongelmia tulemaan, ilmeisesti kytkin on alimitoitettu. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|