OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorsat rauhoitukseen?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 17, 18, 19  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1645
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 19.05.2017 11:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Minun puolesta kaikki merenlahdet, tai oikeastaan koko rannikon saaristoineen voisi rauhoittaa vesilinnunpyynniltä.
Olisi tärkeää kantojen säästämiseksi... Laughing


Mä tiedän kans pari paikkaa sisämaassa ja merellä, jossa en sietäis minkäänlaisia rajoituksia, kiintiöitä tai kieltoja. Muualla sitten sais tai oikeestaan pitäs rajoittaa ja rauhoittaa kaikki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1645
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 19.05.2017 11:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

simppeli kirjoitti:
Kun noita rajoituksia täällä pykätään niin eiköhän tehdä pykälä että jokaisella vesilinnustajalla tulee olla mukanaan koira jolla koe/todistus että koira toimii vesityöskentelyssä Cool
Karsis paljon porukkaa pois ja ei koskis mua Very Happy


Mun mielestä koiria pitäis olla kaksi siltä varalta, että toisella on huono päivä. Ei koskis mua mutta karsis porukkaa vielä enemmän Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
simppeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2008
Viestejä: 1643

LähetäLähetetty: 19.05.2017 12:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
simppeli kirjoitti:
Kun noita rajoituksia täällä pykätään niin eiköhän tehdä pykälä että jokaisella vesilinnustajalla tulee olla mukanaan koira jolla koe/todistus että koira toimii vesityöskentelyssä Cool
Karsis paljon porukkaa pois ja ei koskis mua Very Happy


Mun mielestä koiria pitäis olla kaksi siltä varalta, että toisella on huono päivä. Ei koskis mua mutta karsis porukkaa vielä enemmän Laughing

Joo, sopii mullekkin Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1483

LähetäLähetetty: 19.05.2017 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
simppeli kirjoitti:
Kun noita rajoituksia täällä pykätään niin eiköhän tehdä pykälä että jokaisella vesilinnustajalla tulee olla mukanaan koira jolla koe/todistus että koira toimii vesityöskentelyssä Cool
Karsis paljon porukkaa pois ja ei koskis mua Very Happy


Mun mielestä koiria pitäis olla kaksi siltä varalta, että toisella on huono päivä. Ei koskis mua mutta karsis porukkaa vielä enemmän Laughing


Ei minun mielestä tarvi alkaa liian hankalaksi. Kyllä yksi rodunomaisen vesiriista käyttövalion arvoinen koira tulisi riittää. Mutta voitaisiin kyllä samalla rajoittaa metsästys lailliseksi vain pe 18:00 - su 24:00 väliseksi ajaksi kun töissä käyvät ovat muuten ihan eri asemassa. Ja toisaalta kyse on vesilinnuista niin olisiko järkeä rajoittaa metsästys vain seuroille joilla on yli 2000ha yhtenäistä metsästettävää vesialuetta niin loppuu kaivettujen kuramonttujen lahtaukset. Ja samalla saataisiin kaupallinen sorsajahti pois pilaamasta tosi metsästäjien jahtia. Kyllä näillä keinoilla saadaan suomen sinisorsa kanta lisääntymään vielä nopeampaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1645
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 19.05.2017 13:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

overkill kirjoitti:
kalmo kirjoitti:
simppeli kirjoitti:
Kun noita rajoituksia täällä pykätään niin eiköhän tehdä pykälä että jokaisella vesilinnustajalla tulee olla mukanaan koira jolla koe/todistus että koira toimii vesityöskentelyssä Cool
Karsis paljon porukkaa pois ja ei koskis mua Very Happy


Mun mielestä koiria pitäis olla kaksi siltä varalta, että toisella on huono päivä. Ei koskis mua mutta karsis porukkaa vielä enemmän Laughing


Ei minun mielestä tarvi alkaa liian hankalaksi. Kyllä yksi rodunomaisen vesiriista käyttövalion arvoinen koira tulisi riittää. Mutta voitaisiin kyllä samalla rajoittaa metsästys lailliseksi vain pe 18:00 - su 24:00 väliseksi ajaksi kun töissä käyvät ovat muuten ihan eri asemassa. Ja toisaalta kyse on vesilinnuista niin olisiko järkeä rajoittaa metsästys vain seuroille joilla on yli 2000ha yhtenäistä metsästettävää vesialuetta niin loppuu kaivettujen kuramonttujen lahtaukset. Ja samalla saataisiin kaupallinen sorsajahti pois pilaamasta tosi metsästäjien jahtia. Kyllä näillä keinoilla saadaan suomen sinisorsa kanta lisääntymään vielä nopeampaa.


Noi kuulostaa ehdottomasti järkeviltä rajoituksilta! Tosin olisi myös järkevää jos muutamaan mun lempparipaikkaan saisi poikkeusluvan metsästää koska vaan ja pienemmilläkin alueilla. Eikä tässä olla siis oma lehmä ojassa, verrokkiaineisto on kuitenkin tarpeellinen sääntöjen toimivuuden todentamisessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pico



Liittynyt: 03 Jou 2016
Viestejä: 4

LähetäLähetetty: 19.05.2017 14:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pakko kyllä myöntää, että itse kyllä mielummin ottaisin päiväkohtaiset kiintiöt vesilinnuille tai ruokinta kiellon käyttöön kuin koko lajien rauhoituksia metsästykseltä. Nimittäin se on varma, että jos jotain ei edes yritetä tehdä tilanteelle, menee kyseiset lajit rauhoituksen piiriin ja siellä pysyvät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.05.2017 14:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Päiväkiintiöt sais kyllä olla. Ei kait niistä mitään haittaa olisi kenellekkään? Meneekö jollain reissu pilalle jos saa ampua vaan kaksi sorsaa päivässä? Onhan se nähty että ihan sama mikä homma suomessa, jos sitä ei rajoiteta tarpeeksi niin menee perseelleen. Jos aikoinaan olisi ollut metsähanhelle 2kpl kausikiintiöt niin sitäkin saattaisiin luultavasti vielä pyytää.

Itse metsästän ja kalastan tiukoilla rajoituksilla ihan mielellään jos sen takia pyydettävää on enemmän. Mukava kulkea kun joka paikassa ei ole tyhjää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10155
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 19.05.2017 15:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Meneekö jollain reissu pilalle jos saa ampua vaan kaksi sorsaa päivässä?


No menee. En kyllä alkas lomapäivää pitämään, saati ajamaan 400 km suuntaansa kahden ankan takia.
Joku järkihän se pitää harrastuksessakin olla... Embarassed
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Enkeksimtn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Mar 2016
Viestejä: 286

LähetäLähetetty: 19.05.2017 15:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Meneekö jollain reissu pilalle jos saa ampua vaan kaksi sorsaa päivässä?


No menee. En kyllä alkas lomapäivää pitämään, saati ajamaan 400 km suuntaansa kahden ankan takia.
Joku järkihän se pitää harrastuksessakin olla... Embarassed
Ainahan voi muuttaa metsästysalueille Rolling Eyes Ei varsinaisesti Peto sulle ollut tuo kuitti, mutta tälläkin foorumilla on eräitä, jotka Ovat metropoliuskovaisia ja autioittamassa Suomea, kummasti näille hermanneille kelpaa käydä metsällä, nauttia teistä, kalastaa, lasketella töyrää jne. Näillä reservaattialueilla... Eikä se niin mene, että kerätään vaan rusinat pullasta. PS. Nm. 350km työmatka
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.05.2017 15:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Meneekö jollain reissu pilalle jos saa ampua vaan kaksi sorsaa päivässä?


No menee. En kyllä alkas lomapäivää pitämään, saati ajamaan 400 km suuntaansa kahden ankan takia.
Joku järkihän se pitää harrastuksessakin olla... Embarassed


Pe-su, 6 ankkaa. Kyllä se mulle riittää. Itsekkin joudun joka vkl ajaan reilu 200km että pääsee metille. Viikolla ei voi käydä. Onhan tuo joka viikko tullut ajettua jo monta vuotta, ympäri vuoden Very Happy Kun ois töitä lähempänä..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1931
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 19.05.2017 15:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Meneekö jollain reissu pilalle jos saa ampua vaan kaksi sorsaa päivässä?


No menee. En kyllä alkas lomapäivää pitämään, saati ajamaan 400 km suuntaansa kahden ankan takia.
Joku järkihän se pitää harrastuksessakin olla... Embarassed


Niin, ajaa jotkut tuhatkin kilsaa suuntaansa, ottaa kymmenen lomapäivää ja ampuu kolme riekkoa päivässä. Eikä joka päivä edes sitä. Hyvin riittää reissussa maisteltavaksi ja jotain on aina kotiinkin kannettu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10155
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 19.05.2017 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Peto kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Meneekö jollain reissu pilalle jos saa ampua vaan kaksi sorsaa päivässä?


No menee. En kyllä alkas lomapäivää pitämään, saati ajamaan 400 km suuntaansa kahden ankan takia.
Joku järkihän se pitää harrastuksessakin olla... Embarassed


Pe-su, 6 ankkaa. Kyllä se mulle riittää.


Sulle riittää. Sehän se onkin kautta aikain paras peruste kieltää kaikki siitä yli menevä muilta... Rolling Eyes

Jahtimailla asumisesta: Jonkun kuiten tarvii töissäkin käydä ja maksaa veroja,
että saadaan paikalliset heilurit elätettyä.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.05.2017 18:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Peto kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Meneekö jollain reissu pilalle jos saa ampua vaan kaksi sorsaa päivässä?


No menee. En kyllä alkas lomapäivää pitämään, saati ajamaan 400 km suuntaansa kahden ankan takia.
Joku järkihän se pitää harrastuksessakin olla... Embarassed


Pe-su, 6 ankkaa. Kyllä se mulle riittää.


Sulle riittää. Sehän se onkin kautta aikain paras peruste kieltää kaikki siitä yli menevä muilta... Rolling Eyes

Jahtimailla asumisesta: Jonkun kuiten tarvii töissäkin käydä ja maksaa veroja,
että saadaan paikalliset heilurit elätettyä.


Ei sorsan lihoista kukaan elä. Ilman rajoitusta se on kuin nykyään että parhaat ampuu sata sorsaa aloituksessa. Jos nuista kahdesta pitää valita niin mielummin rajoitukset. Eikö se ole mukava että niitä riittää jatkossakin tai että niitä olisi vaikka moninkertainen määrä nykyiseen?
Etkö sä muuta riistaa pyydä jos sorsan lihoilla pitää talvi pärjätä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35126

LähetäLähetetty: 19.05.2017 18:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Meneekö jollain reissu pilalle jos saa ampua vaan kaksi sorsaa päivässä?


No menee. En kyllä alkas lomapäivää pitämään, saati ajamaan 400 km suuntaansa kahden ankan takia.
Joku järkihän se pitää harrastuksessakin olla... Embarassed

Kasa-ammuntako on sitä metsästystä?
Juuri tämä nykyjahtuussa tympäisee,kaikki mitataan ajassa ja rahassa,saaliskin.
Ennenvanhaan,kun kaikkea tavan riistaa olin kymmenkertaiset määrät nykyiseen verrattuna ja salot olivat vielä tiettömiä,piti nähdä vaivaa ja käyttää aikaa johonkin tiettyyn paikkaan,järvelle tai tietylle salolle,päästäkseen eikä siltikään kukaan ampunut reppua täyteen vain siksi kun menee aikaa ja rahaa,sitä ei edes ajateltu.
Harrastus on harrastus eikä siihen käytettyä aikaa tai rahaa koeteta ottaa elikonruppina vaan nautitaan siitä kun saa olla ja mennä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35126

LähetäLähetetty: 19.05.2017 18:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Sorsan kanssa käy vielä kuin hanhenkin kanssa,kukaan ei uskonut että peltomättö romuttaisi hanhikannat niin nopeasti kuin teki,sorsan jyväkasamättö saattaa romauttaa kannat ja sen jälkeen ollaannkin kusessa.


Nämä vaan ei kumpikaan muutu todeksi vaikka niitä kuinka paljon hokee. Todelliset syyt on isompia, elinympäristön ja lajitasapainon muutoksia.

Aivan samoin ei paikalliset ylilyönnit teerien soitimelle ampumisessa ole syy kantojen pitkän aikavälin valtakunnalliseen laskuun.

Kyllä metsähanhen kato alkoi peltopyytäjien mätöistä,hanhia ammuttiin yht'äkkiä kymmenkertaisin määrin entiseen neva ja vesistöpyyntiin verrattuna ja vielä niin että saaliiksi alkoi joutua yhä enemmän aikuisia lintuja,ja kun tiedämme kuinka hitaasti hanhi lisääntyy niin on helppo päätellä miksi kävi niin kuin kävi.
Hiukan OT. mutta mitä teereen tulee niin pesintöjen epäonnistuessa pyyntipaine kohdistuukin lähes kokonaan aikuisiin lintuihin eikä nuoriin joilla poistuma on ensimmäisenä vuonna niin suurta ettei metästyksellä ole ratkaisevaa merkitystä kannan selviämiselle kun taas kannan taantuessa tapahtuvalla aikuisten lintujen rokottamisella on.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 17, 18, 19  Seuraava
Sivu 13 Yht. 19

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com