OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsähanhen metsästystä rajoitetaan.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 2060

LähetäLähetetty: 03.07.2010 00:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mehta_mies kirjoitti:
saa soudella niin läheltä pesää ku uskaltaa, ite käyny 10 metrin päässä. lintu vaan toljotti pesästään, että mitäs tuo jätkä duunaa


Miltä maistuu joutsenenmunamunakas noin niinku aamutuimaan?
_________________
HPPH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sysmäjärvenmies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Syy 2006
Viestejä: 245
Paikkakunta: OKU

LähetäLähetetty: 03.07.2010 02:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valkoposkihanhi ja laulujoutsen metsästykselle. Metsähanhen vois muutamaksi vuodeksi vaikka rauhoittaa metsästyksestä pois. Mutta pesimis-alueistahan se on kiinni miten kannat vaihtelevat Suomessa. pesimissoita ojitetaan ja tehdäänturvetta eiköhän nämä vaikuta enemmän pesimiseen kuin metsästys. Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jiipeek
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2009
Viestejä: 108
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 03.07.2010 16:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen samaa mieltä. Metsätalous on Suomen luonnon pahin raiskaaja, ihan sama mistä lajista puhutaan...myös vesistöjen kaloista. Jotkut tänne kuulumattomat ehkä lisääntyy ja voi paksusti, mutta alkuperäiset lajit kuolevat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ProGuide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2007
Viestejä: 473
Paikkakunta: Sievi

LähetäLähetetty: 04.07.2010 18:32    Viestin aihe: ei saata.. Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Noh, tuohan nyt vaan ilmentää tilanteen toivottomuutta ja ajatuksen kulkua. Smile


Eli kysyn nyt suoraan, että miten sen tekisit? Tuntuu sulla olevan tiedottomuutta kun et osaa sanoa asoista vaan rupeat suutas soittaa kun pelimanni kaustisella vanhaa hanuriaan... joten kerro kun tiedät ihan oikeasti. Tarkoitan nyt että kerro millä konstilla sen tekisit kun, sulla on oma mielipide ja idea asiasta. Ja kysyn nyt suoraan ilman mitään vit..ja että oletkos jokin sortin luonnonsuojelija? Elikkä jos sulla on asiasta tietoa ja suoraa selkää nii avaa sanainen arkkusi.


ja toiseksi mulla on samanlaiset kokemukset joutsenen pesästä lähdöstä että lujassa on sen perse pesässä...
_________________
-- SBE II--
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26376

LähetäLähetetty: 04.07.2010 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

satuitko tänään katteleen uutisista merimetson harventamisesta, siinäkin tehokkaimmaksi mainittiin munien reijitys.
Mietippä ite ihan omassa päässäs, miten joutten kannan käy jos muutamana vuonna pesintää häiritään tarpeeksi.

Tietenki se edellyttäs mettään menoa ilman asetta ja se vois ollakkin monelle silmät kiiluen paukuttavalle vaikeaa.

Mitä tulee minun jos sinusta tuntuu että olen jonkusortin luonnonsuojelia, niin kaiketi silloin olen, mutta metsästän joka ikinen päivä kun se on mahdollista, mutta osaan ja voin mennä mettään kyllä riistanhoitohommissakin.

Jos sinusta tuntuu että minä olen alkanu aukoon päätäni ja huudella mitä sattuu, lueppa jutut uusiksi.
Olen sanonut, asian voi hoitaa ilman aseitakin. ts. ilman metsästystä, mikä täällä on tuntunut monella olevan asian pointti.

Ja nyt uskallan lisät, olen tehnyt hanhen eteen varmaan enemmän kuin moni täällä, erittäin paljon enemmän.
Ja syksyllä kyllä pyytänytkin niitä eräänki rupeaman.
Joskus saanut niin ettei enempää ole viitsinyt ampua, kaiketi sitten olen luonnonsuojelia.
Muuten, mielestäni nyt olisi hanhille sopiva kiintiö pari kolme / henkilö / kausi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mehtään
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Tam 2009
Viestejä: 1385

LähetäLähetetty: 04.07.2010 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmasti lajien kantoihin voidaan vaikuttaa pesintöjä tuhoamalla, ja joidenkin lajien kohdalla se voi olla jopa huomattavasti tehokkaampaa kuin lisääntymisajan ulkopuolinen metsästys. Merimetso esimerkiksi ei ole helpoimpia metsästettäviä, joten paikallaanpysyvän ja helposti löydettävän pesän tuhoaminen antaa huomattavastii paremmat mahdollisuudet edes jonkinlaiseen todelliseen vaikutukseen.

Huomattava kuitenkin on, että esim. merimetso ja laulujoutsen ovat suht pitkäikäisiä lajeja, ikäennätys molemmilla selvästi yli 20 vuotta. Muutamien vuosien täydellinenkään pesien tuhoutuminen osalla pesimäaluetta ei välttämättä tuo kovin merkittävää vaikutusta, riippuen toki pesimämenestyksestä lähialueilla ja lajin taipumuksesta etsiytyä syntymäalueensa ulkopuolelle.

Mutta laulujoutsenen metsästys on sentään helpompaa kuin merimetsojahti, liekö lihakin parempaa (?). Ja ennenkaikkea, ei laulujoutsenten vähentämiseen ihmisten kannatusta saa, ainakaan lähitulevaisuudessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26376

LähetäLähetetty: 04.07.2010 23:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Question Shocked Question Rolling Eyes noh, onhan se näkemys tuokin,,, täydellinen tuhoaminen ei vaikuta? kaiketi se jossain näkyy.
Ja mikä estäisi hommaa jatkettavan säännellysti.
Tietenki tämäkin muoto taitaa jäädä toive ajatteluksi, mutta jostain olisi alettava jos halutaan kantaa rajattavan. Olisi kuitenki varmaan paljon helpompi saada läpi säätely jota ei "markkinoida" metsästyksenä, vaan vaikkapa joutsenkannan terveyden vaatimana toimenpiteenä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mehtään
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Tam 2009
Viestejä: 1385

LähetäLähetetty: 05.07.2010 00:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos laulujoutsenen pesistä vaikkapa 80% tuhottaisiin vuosittain, niin kymmenessä vuodessa varmaan alkaisi jo näkymään pientä muutosta. Vaikea sanoa vähenisikö kanta kuitenkaan merkittävästi, jos osa pesinnöistä onnistuisi ja ulkomailta tulisi täydennystä kantaan. Joutsenen kuolleisuus on kuitenkin kohtuu pientä ja ovat pitkäikäisiä.
Muistettava vain on että joutsen on useamman vuoden vanha ensimmäistä kertaa pesiessään, ja nuoria joutsenia on tällä hetkellä kohtalaisen paljon. Pesimäpaikatkin alkavat pikkuhiljaa olla täysin varattuina, joten pesimätöntä kantaa on lähitulevaisuudessa korvaamaan kuolevia vanhoja lintuja.

Mutta tosiaan en pysty kuvittelemaan että minun elinaikanani ruvettaisiin joutsenen pesiä tuhoamaan luvallisesti, vieläpä noin valtavassa määrin.

Lainaus:
Olisi kuitenki varmaan paljon helpompi saada läpi säätely jota ei "markkinoida" metsästyksenä, vaan vaikkapa joutsenkannan terveyden vaatimana toimenpiteenä.

Eipä taida edes metsästäjäliitosta löytyä niin kahelia metsästyksenvastustajaa että uskaltaisi mennä julkisesti moista möläyttämään. Saattaisi tulla ihan vakavastikin otettavia tappouhkauksia...

Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mosberg
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2007
Viestejä: 1630
Paikkakunta: Suoperämaa

LähetäLähetetty: 05.07.2010 07:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Question Shocked Question Rolling Eyes noh, onhan se näkemys tuokin,,, täydellinen tuhoaminen ei vaikuta? kaiketi se jossain näkyy.
Ja mikä estäisi hommaa jatkettavan säännellysti.
Tietenki tämäkin muoto taitaa jäädä toive ajatteluksi, mutta jostain olisi alettava jos halutaan kantaa rajattavan. Olisi kuitenki varmaan paljon helpompi saada läpi säätely jota ei "markkinoida" metsästyksenä, vaan vaikkapa joutsenkannan terveyden vaatimana toimenpiteenä.


Kyllä nyt on tainu se viimeneki ruuvi tippua Surprised
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26376

LähetäLähetetty: 05.07.2010 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käytä hyvä lapsi ruuvilukitetta jos ruuvis tippuu, tai no, mosse on mosse.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 05.07.2010 13:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen kallistumassa metsätyksestä puhuttaessa siihen, että saalismääriin olisi luotava kiintiöt. Ihan kun kaikessa muussakin luonnonvarojen hyödyntämisessä. Niitä ei vaan ole rajattomasti.

Mitä kiintiö auttaa? Valvontaa ei voida juuri järjestää, mutta sellaisen "pelko" on aina kuitenkin takaraivossa. Sekin on jo omiaan rajoittamaan.

Todistetulla petotapolla voidaan ansaita lisää kiintiöitä. Jos tämä nyt on mikään porkkana. Ehkä ajatus ei ole kovin hyvä.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 05.07.2010 14:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perisofeus kirjoitti:

Todistetulla petotapolla voidaan ansaita lisää kiintiöitä. Jos tämä nyt on mikään porkkana. Ehkä ajatus ei ole kovin hyvä.


Puoltaisin kyllä tuota pienpetojen poistamista, vaikka se allekirjoittaneelle ei ole tuonutkaan sitä seuran jäsenyyttä; olen muutama vuosi sitten saanut paikallisen seuran PJ:a luvan vähentää pienpetoja, mutta jäsenyys seuraan ei vain onnistu sen maanomistuksen puutteen vuoksi. Tuo 5000 neliön läntti ei kuulemma täytä kriteereitä! Evil or Very Mad
No, korjaavathan sitten muut sen hyödyn mitä minä teen lähinurkilla! Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 05.07.2010 15:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mehtään kirjoitti:
Merimetso esimerkiksi ei ole helpoimpia metsästettäviä


Höpön-pöppö. Metsästänyt niitä en ole, mutta haulikko hollille päästää niin soutaen kuin moottorillakin. Jos tulee viikonloppuna käytyä merellä, niin täytyypä napata pari kuvaa pashalla valkeaksi maalatuista sekä myös siltä haisevista luodoista ja niiden "aroista" asukeista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4726

LähetäLähetetty: 05.07.2010 16:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:

Ja nyt uskallan lisät, olen tehnyt hanhen eteen varmaan enemmän kuin moni täällä, erittäin paljon enemmän.


Niin, mitä mitähän töitä sitä on tehny hanhen eteen, se pöljäily keväisellä ruokkisimisella unohdettakoon. jos rengastettu ollaan niin hyvä..
_________________
Hatun noston kruunaa roston, suussa palaa sippiboston
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26376

LähetäLähetetty: 05.07.2010 17:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy surkuhupaisaa kommenttia. Kapeasta putkesta kattomalla ei voi edes kuvitella mitäkaikke voi tehdä, jos hommassa kiinnostaa muukin kuin pelkkä pyytäminen.

En käy listaamaan seikkoja jotka olen tehty ihan hanhen hyvinvoinnin eteen.
Asia erikseen onko kaikki vaikuttaneet ihan 100% kuten toivottu, mutta muutamat kuitenki.

Tuota reppukauppiaan mietelmää peto optiosta olen itekki monesti aatellu, mutta oma ajatukseni on, ei taida olla hyvä ajatus loppupeleissä.
Mieleen tulee ne pienpetokisat joissa oli vastaavankaltaisia porkkanoita, on paikkapaikoin lähtenyt lapasesta melko pahastikkin.
Ja voi olla että on parempi että petopyyntiä hoitaa ne joilta se käy.
Äkkiseltään tulee mieleen monenmoista sähläystä jos sinne "pakolla" mennään sekaan.


Mutta aiheeseen, hanhen pyynnin rajoitus kiintiöllä, taitaisi olla kuitenki viisainta että mahdollisimman moni voisi järjestää pyyntinsä ihan oman ohjelman mukaan.
Se kiintiö tosiaan olisi paikallaan ainakin toistaiseksi. Ja vaikka tilanne on tiukka en kuitenkaan näe tarvetta esim. yhden kiintiöön.
Silloin voisi moni tulla "vahingossa" kiintiön ylittäjäksi. Ja toki mielekkäämpää lähteä viikoksi koluaan aapoja jos esim. kaksi- kolme kiintiö.
Sitten siellä pelloilla, olisi kuitenki jonkinmoinen toppauksen mahdollisuus jos siihen ilmenee tarvetta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 4 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com