OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pakkoruotsi
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 18, 19, 20  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 22.03.2012 22:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näinhän se menee,herrakansa pysyy herrakansana,vaikkee lahjat aina riittäiskään! Kiintiöt on oiva tapa turvata opiskelupaikka.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
finlander
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2004
Viestejä: 1842

LähetäLähetetty: 24.03.2012 03:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heh heh heh... lukion käyneenä sekatyömiehenä sanoisiin että ruottinkieliset ei tarvi sen enempää omia palveluksia kun määkään, kun en määkään sen "suomalaisen" tohtorin puheista puolia ymmärrä. Oikeen kehtaa käyäkkäään kun ei kieliä ossoo eikä tiää etukäteen mikä vaivaa.... ku tietäs ees mistä tohtorisrouva tykkäis niin tokihan sitä höpöttelis...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Trilisser
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Mar 2007
Viestejä: 842

LähetäLähetetty: 31.03.2012 19:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1) En ymmärrä miten pakkoruotsin poistaminen estäisi ketään puhumasta ruotsia niin paljon kuin sielu sietää.

2) Jos niitten oppilaitten, jotka eivät valitse ruotsia pitäisi valita jokin muu kieli, niin en ymmärrä yleistä väitettä, jonka mukaan pakkoruotsin poistaminen "heikentäisi yleistä kielitaitoa".

3) Ruotsalaisille annetaan tavattoman suuri etu ja kilpailuvaltti siinä, että heidän ei tarvitse opiskella pakkosuomea. Eli jos ruotsalainen sanoo osaavansa vaikka kolmea vierasta kieltä, ovat kaikki 3 muita kieliä kuin naapurin pikku kieli.

4) Ruotsi on kielenä perverssi ja naurettava kieli naurettavine kielioppeineen.

5) Em. syistä pakkoruotsi olisi poistettava ja ns. "virkamisruotsivaatimukset" poistettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2006
Viestejä: 2802

LähetäLähetetty: 31.03.2012 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ruotsin kieli on pidettävä toisena kielenä .......mielellään pakollisena kielenä....
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jbear
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 5525

LähetäLähetetty: 31.03.2012 20:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sulla o petra mielenkiintoinen pointti.
Heitäppä hieman perusteluja. Ajatusta vois viedä eteenpäin.
_________________
The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2006
Viestejä: 2802

LähetäLähetetty: 31.03.2012 21:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jbear kirjoitti:
Sulla o petra mielenkiintoinen pointti.
Heitäppä hieman perusteluja. Ajatusta vois viedä eteenpäin.

Pannaan vahinko kiertämään,minunkin piti siti tavata.....ennen oesin vaekka virkannu lapasia....
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 31.03.2012 22:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun kyllä täytyy sanoa et pakkoruottista ei ole ollu ku hyötyä. Sen ansiosta sain parit hemmetin hyvät kaverit loppuiäksi ja metästysmahollisuudet ruottiin aukes myöhemmällä iällä aika lailla eri tavalla. Työelämässäki on ollu aina päältävastaaja kilpailijoihin verrattuna Wink
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 31.03.2012 23:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun täytyy sanoa, että tämmöselle 6 englannilla varustetulle ei ois missään tapauksessa kannattanu alkaa opetta vielä ruotsia, ei maailmassa oo varmasti enemmän hukkaa heitettyä aikaa ollut. Oikeestaan ruotsin opiskelu sai aikaan vaan sen että meni sekin turhuus sekasin niiden vähien englantilaisten sanojen kanssa sekasin, joita osaa.

Onpa kyllä tullut virkamiesruotsikin suoritettua ja pakkohan se olikin, että sain kouluni käytyä. Siitä toki ei kiitos kuulu RKP:lle, vaan ruotsin silloiselle opelle, joka onneksi ymmärsi, että ruotsinkielelestä ei ole mitään etua rakennushommissa. Paljon tärkeämpiä kakkos kieliä olisi puola, venäjä, eesti, saksa ja ihan omalta kannalta sitä englantia ois varmaan mukavin osata, senkin ruotsiin heitetyn ajan ois voinut käyttää englannin opiskeluun.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tupella
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 5313

LähetäLähetetty: 01.04.2012 08:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koulussa ei inhottavampaa ainetta ollutkaan kuin ruotsinkieli. Se oli sitä todellista pakkoruotsia. Johtui siitä vanhastapiiasta, jonka häpäisyyn ja rangaistuksiin perustuneet menetelmät saivat oppilaat voimaan pahoin ennen jokaista tuntia. Siihen verrattuna pitkä saksa, ranska ja lyhyt englanti ja latinakin olivat kuin lomaa, niissä oli innostavat ja oppilaitaan arvostavat opettajat. Venäjää ei kukaan edes ajatellut tarvitsevansa. Perinne koulukaupungissani oli sellainen. Vanha setäni oli tsaarin aikaan klassisessa lyseossa ja osasi loppukuulustelussa (suullisessa venäjänkielessä) vain sanan kahdeksan vennään kielellä.
Ja sai todistukseensa saman numeron.

Itse olen hyötynyt ruotsinkielestä työssäni ja rantaruotsalaisten kanssa jahtihommissa touhutessa; kaikenkielisethän näyttävät arvostavan sitä, että joku ummikko edes yrittää solkata heidän äidinkieltään. Aika tavalla on saanutkin oppia eräasioista varsinkin Turun saariston ja Abborlandin kantaväestöltä. Mahanpohjassa silti vieläkin koulun muistona jokin sätkähtää kun ensimmäisen ruotsinkielisen sanan kuulee...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JukkaI
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1548
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 09.04.2012 09:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

slowhand kirjoitti:


Ja rasistisiahan ja tasa-arvonvastaisia ovat nuo kieleen sidotut kiintiöt. Vähemmistöt rules!


Samaa mieltä ja tuohon vielä lisäisin sukupuolikiintiöt. Olen sivusta seurannut kun joku vaikkapa virasto korjaa "vääristynyttä" sukupuolijakaumaa ja laittaa rimaa hipovan naisen aina etusijalle. Katsokaapa vaikkapa poliisihallinnon 5:n viimevuoden nimityksiä!


Tuota suomen- ja ruotsinkielisten väliseksi leimattua nuijasotaa vielä kommentoisin. Totta, että osapuolilla oli myös kielijakaumaa. Se oli kuitenkin vain yksilötason ominaisuus ei sodan syy. Jos historiankirjojen vastaisesti laitetaan ko. kahakka kieliryhmien väliseksi, niin voisiko tuota mallia jatkojalostaa? Yhtä tottahan on myös se, että siinä sotivat lihavat ja laihat. Varmasti oli melkoinen painoero aateliston ja talonpoikien välillä. Karppaajat tai muuta laihduttajat voisivat ottaa tämän malliesimerkiksi läskisodasta.
_________________
Jos väittelet idiootin kanssa, varmista ettei hän tee samoin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
pekusti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Syy 2008
Viestejä: 1334

LähetäLähetetty: 09.04.2012 13:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JukkaI kirjoitti:

Samaa mieltä ja tuohon vielä lisäisin sukupuolikiintiöt. Olen sivusta seurannut kun joku vaikkapa virasto korjaa "vääristynyttä" sukupuolijakaumaa ja laittaa rimaa hipovan naisen aina etusijalle. Katsokaapa vaikkapa poliisihallinnon 5:n viimevuoden nimityksiä!

Ja kaikkein koomisinta on tämä:
http://www.stm.fi/yhteystiedot/tulosyksikot?p_p_id=peopleListPortlet_WAR_commonpeopleportlets&p_p_action=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_peopleListPortlet_WAR_commonpeopleportlets_view=people&_peopleListPortlet_WAR_commonpeopleportlets_filter=team&_peopleListPortlet_WAR_commonpeopleportlets_id=255078

Tasa-arvoyksikön kaikki virkamiehet on naisia. Kysymys kuuluu, että kuinka miesten tasa-arvoon liittyvät kysymykset tulevat esiin ko. yksikössä. Taannoisessa lehtihaastattelussa yksikön päällikkö totesi, että kyllä nainen tietää missä on miehien ongelmakohdat liittyen tasa-arvoon. Hauska olisi tietää mikä meteli nousisi, jos joku mies väittäisi miesten tietävän missä on ongelmat liittyen naisten tasa-arvoon. Siinä olisi kaikki tarjahaloset takajaloillaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 10.04.2012 12:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suomihan on oikeastaan kolmikielinen maa. Pakkoruotsin tilalle voisi ottaa vaikka pakkosaamen.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 10.04.2012 20:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se veli pekusti on niin, että naisten valtaosan ajatusavaruudessa miehet ovat älyttömiä ja taluteltavia pellejä, joille naisten pitää se kaapin paikka näyttää.
Tuppaavat nokertelemaan vähän joka asiasta; kuten vaatteista, ulkomuodosta, työurasta, kotitöistä, harrastuksista, lastenhoidosta, lauluäänestä, kylttyrellisyydestä jne.
Lisäksi osa näistä kaiken hyväksi halaavansa luulevista päsmäreistä luulee vankilassa istuvan monimurhaajan muuttuvan ihan kiltiksi pojaksi "kun minä häntä hellyydellä hoidan"...

Meillä oli kerran vakavahko riita vaimon kanssa. Hän tuppasi ostamaan minulle alennusmyynneistä jos minkälaista vaatepalaa, joita en missään nimessä halunnut pitää.
Lopulta sanoin, että minä olen jo niin iso poika, että osaan ihan itse vaatteeni ostaa ja jos tuot vielä yhtään riepua luulossa, että sen päälleni vedän otan ja kannan suoraan roskiin, jollen tee siitä pihanuotiota.
Mökötti tuo viikon.
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhatapio
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Elo 2005
Viestejä: 2803
Paikkakunta: eteläpohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.04.2012 22:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä en oikein ymmärrä tuota vastahankaisuutta ruotsin kieleen,ittellä tuo kieli vaihtuu luontevasti tilanteen mukaan ja koskaan siitä ei oo haittaa ollu mitä ny joku humalainen nakkijonossa joskus on koittanu väykötellä,eikös se olis niinkuin kansalais-sivistystä osata maan viralliset kielet tai ainakin yrittää osata?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35042

LähetäLähetetty: 11.04.2012 05:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika moni ruotsinkielinen tuntuu vierastavan vastavuoroisesti suomen puhumista,osa nuoremmistakaan ei edes muka osaa suomea,mistähän tämä suomenkielen karsastaminen johtuu?
Kyllä molemmissa leireissä löytyy näitä kielipuolia,lähtökohtaisesti olen sitä mieltä että suomessa asuvan on kuitenkin suomea osattava,muut kielet ovat sitten bonusta.
Monesti olen törmännyt ruotsinkielisellä alueella liikkuessani palveluhenkilöön joka ei ole osaavinaan suomea,minä kun en puolestani osaa ruotsia niin yritetään sitten englannilla... Shocked ...Suomessa prkl...
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 18, 19, 20  Seuraava
Sivu 7 Yht. 20

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com