OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorsastus 20xx
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 183, 184, 185  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20452
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.08.2017 12:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
No pitäisikö sallia metsäkanalintujen ampuminen autosta? Eikai sen väliä ampuuko metson hiacen lasista vai pystykorvan haukkuun?


En tajua mitä näillä kommenteilla ajetaan takaa. Vastutetaanko näillä vesilintujen metsästystä ruokintapaikalta vai mitä. En tajua

Kaikki toitottaa että sama se vaikka miten jahtais. Pitää vaan pitää ite se kohtuus. No eikö se ole sama miten jahdata metsoa jos on ihan sama miten sorsaa metsästetään?

Eli tässä vertauksessa oli kyse siitä että onko se ääri helppo ja tehokas pyyntitapa hyvä olla olemassa? Etenkin kun se alkaa näkyä riistakannassa. Toisaalta ruokinta voitaisiin pitää sallittuna jos saalismääriä kontrolloitaisiin.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 29.08.2017 13:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
kalmo kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
No pitäisikö sallia metsäkanalintujen ampuminen autosta? Eikai sen väliä ampuuko metson hiacen lasista vai pystykorvan haukkuun?


En tajua mitä näillä kommenteilla ajetaan takaa. Vastutetaanko näillä vesilintujen metsästystä ruokintapaikalta vai mitä. En tajua

Kaikki toitottaa että sama se vaikka miten jahtais. Pitää vaan pitää ite se kohtuus. No eikö se ole sama miten jahdata metsoa jos on ihan sama miten sorsaa metsästetään?

Eli tässä vertauksessa oli kyse siitä että onko se ääri helppo ja tehokas pyyntitapa hyvä olla olemassa? Etenkin kun se alkaa näkyä riistakannassa. Toisaalta ruokinta voitaisiin pitää sallittuna jos saalismääriä kontrolloitaisiin.


Tuo nyt oli lähinnä v*ittuilua siitä että käytät itse argumentointityyliä, jonka kyseenalaistat kun joku muu käyttää samaa.


Lyrurus kirjoitti:

Tuholan päättely on tässä ketjussa aika mielenkiintoinen. Se sietää julkaista. Se menee näin:

Premissi: Minä sikailen.
--------------------------
Johtopäätös: Kaikki sikailee.


Tuo päätelmämuoto kannattaisi käydä esittelemässä jossakin loogikkojen konferenssissa. Minä luulen, että sillä voisi olla suuri tulevaisuus eritoten teoreettisissa tieteissä.


Itse laittaisin tuon enemminkin tuholan kohdalla niin että
Premissi: Minulla on mielipide
--------------------------
Johtopäätös: Olen siis oikeassa

Tyyli on se, että lauot mielipiteitäsi faktoina, seuraavassa kommentissa vääristelet muitten sanomisia ja kiistät itse kirjoittaneesi mitä olet kirjoittanut. Perustelujen logiikka on samalla tasolla kun mun lapsilla... Seurauksena on äärimmäisen raskassoutuisia vänkäyksiä, jotka laskee foorumin tasoa.

Täältä ruudun takaa aina ihmettelee onko kyse aidosti kapasiteetin puutteesta, vai tarpeesta vängätä ja trollata joka aiheesta (josta olet myöntänyt nauttivasi)?

Muutaman nimimerkin suhteen kaipaan foorumille niin valtavasti ominaisuutta blokata (muutama) yksittäinen kirjoittaja. Nostaisi tasoa huikeasti. Mutta onneksi tämä perustuu vapaaehtoisuuteen. Niinkuin joku tuossa jokunen sivu aeimmin kirjoitti (nimim. fygy?), tältä foorumilta on aina pakko pitää taukoa välillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20452
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.08.2017 13:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
kalmo kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
No pitäisikö sallia metsäkanalintujen ampuminen autosta? Eikai sen väliä ampuuko metson hiacen lasista vai pystykorvan haukkuun?


En tajua mitä näillä kommenteilla ajetaan takaa. Vastutetaanko näillä vesilintujen metsästystä ruokintapaikalta vai mitä. En tajua

Kaikki toitottaa että sama se vaikka miten jahtais. Pitää vaan pitää ite se kohtuus. No eikö se ole sama miten jahdata metsoa jos on ihan sama miten sorsaa metsästetään?

Eli tässä vertauksessa oli kyse siitä että onko se ääri helppo ja tehokas pyyntitapa hyvä olla olemassa? Etenkin kun se alkaa näkyä riistakannassa. Toisaalta ruokinta voitaisiin pitää sallittuna jos saalismääriä kontrolloitaisiin.


Tuo nyt oli lähinnä v*ittuilua siitä että käytät itse argumentointityyliä, jonka kyseenalaistat kun joku muu käyttää samaa.


Lyrurus kirjoitti:

Tuholan päättely on tässä ketjussa aika mielenkiintoinen. Se sietää julkaista. Se menee näin:

Premissi: Minä sikailen.
--------------------------
Johtopäätös: Kaikki sikailee.


Tuo päätelmämuoto kannattaisi käydä esittelemässä jossakin loogikkojen konferenssissa. Minä luulen, että sillä voisi olla suuri tulevaisuus eritoten teoreettisissa tieteissä.


Itse laittaisin tuon enemminkin tuholan kohdalla niin että
Premissi: Minulla on mielipide
--------------------------
Johtopäätös: Olen siis oikeassa

Tyyli on se, että lauot mielipiteitäsi faktoina, seuraavassa kommentissa vääristelet muitten sanomisia ja kiistät itse kirjoittaneesi mitä olet kirjoittanut. Perustelujen logiikka on samalla tasolla kun mun lapsilla... Seurauksena on äärimmäisen raskassoutuisia vänkäyksiä, jotka laskee foorumin tasoa.

Täältä ruudun takaa aina ihmettelee onko kyse aidosti kapasiteetin puutteesta, vai tarpeesta vängätä ja trollata joka aiheesta (josta olet myöntänyt nauttivasi)?

Muutaman nimimerkin suhteen kaipaan foorumille niin valtavasti ominaisuutta blokata (muutama) yksittäinen kirjoittaja. Nostaisi tasoa huikeasti. Mutta onneksi tämä perustuu vapaaehtoisuuteen. Niinkuin joku tuossa jokunen sivu aeimmin kirjoitti (nimim. fygy?), tältä foorumilta on aina pakko pitää taukoa välillä.

Mielipide sorsan ruokinnasta sai aikaan jälleen henkilökohtaisuuksiin menon. Katsokaa nyt. Minä en ollut se pikku räkänokka joka lähti henkilökohtaisuuksiin. Olen vain sitä mieltä mitä olen sorsan ruokinnasta. Muut saa olla mitä mieltä haluaa. Joku muu oli se lapsen tasoinen väittelijä joka ei hyväksy toisen mielipidettä ja siirtyy henkilökohtaisuuksiin. Ihan kuin viddu mua vähääkään loukkais.

Jatketaan jutustelua sorsista, sorsakannasta ja vaikka pyynnin mahdollisista rajoittamisista. Ei nyt tätäkin keskustelua viedä mun henkilökohtaisten ominaisuuksien vatvomiseen. Se ku on aivan sama olenko tyhmä vai totaali idiootti niin se ei sorsiin vaikuta se
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.08.2017 13:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rebe kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Kun jyväkasa tehdään saaliin maksimointia ajatellen niin silloin myös aivan varmasti ammutaan parveen. Joku 10-15 lintua per tilanne kahteen mieheen ei kyllä kuulosta yhtään liiottelulta. Oikein hyvällä tuurilla enempikin.

Itse en ole ikinä jyville tainnut ampua yhtä lintua enempää (en muista että olisin jyville ampunut mitään), mutta normaali metsästyksessä on tullut joskus aikoinaan niitä laakilla 5 lintua veteen tai yhdellä piipulla koko taviparvi (5) alas hengettömänä


Noniin nyt päästiinkin asian ytimeen. Eli kun viljamontulla ammutaan parveen niin se on lahtaamista, mutta kun ammutaan normimetsästyksen yhteydessä niin se onkin ihan ok. Eikö pikkuhiljaa voitaisi unohtaa sössöttäminen viljaämpäreille lahtaajista vaan paheksua yhdessä niitä jotka ampuu 5 lintua veteen tai yhellä paukulla 5 tavia oli vieressä sitten viljaämpäri tai toistakymmentä sorsankuvaa?


Nyt et ymmärtänyt. Jos 20v aikana saa tulee pari kertaa tilanne josta ammut kuville useamman kerralla niin ei sitä oikein voi verrata siihen että jyville vastaavia tilanteita tulee joka reissu. Toisella tyylillä saalis ehkä 10 lintuja kaudessa ja toisessa voi olla pitkästi yli sata tai vaikka useampi sata.

Ihmisten ajatuksiin kun ei voi vaikuttaa niin pitäisi kieltää pyynti mikä mahdollistaa lahtaamisen.

Kyllä itse ymmärrän tuholan kommentit. Jos autolla latvalinnustus sallittaisiin niin siitä tulisi tosi suosittua ja sitä harrastaisi ihan samat tyypit kuin jyviltä ampujat. Eli ne jotka haluaa saada helpolla lintuja mahdollisimman paljon. Sitte sitä perusteltaisiin että onko sillä väliä miten ne linnut ampuu? Eikä varmaan ylimääräisiä ammuttaisiin Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rähmis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Syy 2015
Viestejä: 755
Paikkakunta: savossa

LähetäLähetetty: 29.08.2017 13:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiasta kolmanteen: käväisin aamulennolla ihmettelemässä tuossa lähijärvellä. Lintuja näkyi minun mittapuullani kauden vaihe huomioiden ihan kohtuullisen hyvin, lentoa kesti noin 5:30-6:30. Passipaikan valitsin hitusen pieleen, paikka siunaantui vain telkkäkaksikosta, joista toinen reppuun. Toista ampuessa kävi vain tussahdus aseesta. Oletan että juurikin kyseinen patruuna oli käynyt uimassa tuossa viikko takaperin, pitääpä koettaa jatkossa(kin) välttää moisia vahinkoja, ei näköjään tee patruunalle hyvää .

Embarassed



Huomenna jos jaksaisi vielä herätä, arkiaamuna ei näy juuri muita järvellä ja saa illan olla tenaviensa parissa. Aamuksi olisi luvassa vähän navakampaa tuulta ja kevyttä sadettakin, kyllähän sitä ihanuutta kannattaa herätä nauttimaan jo pikkutunneilla!! Ja jos vaikka sitä passipaikkaansa muuttaisi ja luottaisi että sorsat pitävät tämänpäiväiset ajolinjansa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rebe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Hei 2009
Viestejä: 586

LähetäLähetetty: 29.08.2017 16:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Rebe kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Kun jyväkasa tehdään saaliin maksimointia ajatellen niin silloin myös aivan varmasti ammutaan parveen. Joku 10-15 lintua per tilanne kahteen mieheen ei kyllä kuulosta yhtään liiottelulta. Oikein hyvällä tuurilla enempikin.

Itse en ole ikinä jyville tainnut ampua yhtä lintua enempää (en muista että olisin jyville ampunut mitään), mutta normaali metsästyksessä on tullut joskus aikoinaan niitä laakilla 5 lintua veteen tai yhdellä piipulla koko taviparvi (5) alas hengettömänä


Noniin nyt päästiinkin asian ytimeen. Eli kun viljamontulla ammutaan parveen niin se on lahtaamista, mutta kun ammutaan normimetsästyksen yhteydessä niin se onkin ihan ok. Eikö pikkuhiljaa voitaisi unohtaa sössöttäminen viljaämpäreille lahtaajista vaan paheksua yhdessä niitä jotka ampuu 5 lintua veteen tai yhellä paukulla 5 tavia oli vieressä sitten viljaämpäri tai toistakymmentä sorsankuvaa?


Nyt et ymmärtänyt. Jos 20v aikana saa tulee pari kertaa tilanne josta ammut kuville useamman kerralla niin ei sitä oikein voi verrata siihen että jyville vastaavia tilanteita tulee joka reissu. Toisella tyylillä saalis ehkä 10 lintuja kaudessa ja toisessa voi olla pitkästi yli sata tai vaikka useampi sata.

Ihmisten ajatuksiin kun ei voi vaikuttaa niin pitäisi kieltää pyynti mikä mahdollistaa lahtaamisen.

Kyllä itse ymmärrän tuholan kommentit. Jos autolla latvalinnustus sallittaisiin niin siitä tulisi tosi suosittua ja sitä harrastaisi ihan samat tyypit kuin jyviltä ampujat. Eli ne jotka haluaa saada helpolla lintuja mahdollisimman paljon. Sitte sitä perusteltaisiin että onko sillä väliä miten ne linnut ampuu? Eikä varmaan ylimääräisiä ammuttaisiin Rolling Eyes


Höpöhöpö. Ei tuollaisia tilanteita satu jyväkasoillakaan joka reissu ja ei se että sattuisikin harvoin tee siitä metsästäjästä yhtään parempaa. Vähättelet selvästi muussa kuin jyväkasahommassa tapahtuvia ylilyöntejä. Täytyy sanoa että jos kuvastaja oikeasti ampuu näillä leveyspiireillä vaan 10 kaudessa ja viljamontusta satoja niin sopii ottaa uittokalustoon yhteyttä ja tilata parempia kuvia. Kunnon tulvapellon kun löytää niin kuvastaja pystyy ampumaan vähintään saman kuin keskiverto jyväjemmari hyvänä iltana. Enkä edelleenkään näe suurenluokan ongelmaa kun ylilyönnit on kuitenkin yksittäisiä tapauksia. Toki harmillista jos oikeasti jonkun paikan sorsakanta ammutaan loppuun mutta ei sitä ole kyllä vielä näköpiirissäkään näillä jahti ja sorsamäärillä. Jos kerran aletaan rajoittamaan niin aletaan lyömään kapuloita kaikkii jahteihin. Voin listata heti kärkeen muutaman homman jonka sais lopettaa minun puolesta liian helppona. Kanalintujen kuvastus, kyyhkyjen jahtaaminen puidulta pellolta, jänisjahti ajokoiralla... lista on loputon.
_________________
"Annosa vulpes haud capitur laqueo"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16672
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 29.08.2017 16:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rähmis kirjoitti:
Asiasta kolmanteen: käväisin aamulennolla ihmettelemässä tuossa lähijärvellä. Lintuja näkyi minun mittapuullani kauden vaihe huomioiden ihan kohtuullisen hyvin, lentoa kesti noin 5:30-6:30. Passipaikan valitsin hitusen pieleen, paikka siunaantui vain telkkäkaksikosta, joista toinen reppuun. Toista ampuessa kävi vain tussahdus aseesta. Oletan että juurikin kyseinen patruuna oli käynyt uimassa tuossa viikko takaperin, pitääpä koettaa jatkossa(kin) välttää moisia vahinkoja, ei näköjään tee patruunalle hyvää .

Embarassed

Pegorado???



Huomenna jos jaksaisi vielä herätä, arkiaamuna ei näy juuri muita järvellä ja saa illan olla tenaviensa parissa. Aamuksi olisi luvassa vähän navakampaa tuulta ja kevyttä sadettakin, kyllähän sitä ihanuutta kannattaa herätä nauttimaan jo pikkutunneilla!! Ja jos vaikka sitä passipaikkaansa muuttaisi ja luottaisi että sorsat pitävät tämänpäiväiset ajolinjansa.

_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.08.2017 19:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rebe kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Rebe kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Kun jyväkasa tehdään saaliin maksimointia ajatellen niin silloin myös aivan varmasti ammutaan parveen. Joku 10-15 lintua per tilanne kahteen mieheen ei kyllä kuulosta yhtään liiottelulta. Oikein hyvällä tuurilla enempikin.

Itse en ole ikinä jyville tainnut ampua yhtä lintua enempää (en muista että olisin jyville ampunut mitään), mutta normaali metsästyksessä on tullut joskus aikoinaan niitä laakilla 5 lintua veteen tai yhdellä piipulla koko taviparvi (5) alas hengettömänä


Noniin nyt päästiinkin asian ytimeen. Eli kun viljamontulla ammutaan parveen niin se on lahtaamista, mutta kun ammutaan normimetsästyksen yhteydessä niin se onkin ihan ok. Eikö pikkuhiljaa voitaisi unohtaa sössöttäminen viljaämpäreille lahtaajista vaan paheksua yhdessä niitä jotka ampuu 5 lintua veteen tai yhellä paukulla 5 tavia oli vieressä sitten viljaämpäri tai toistakymmentä sorsankuvaa?


Nyt et ymmärtänyt. Jos 20v aikana saa tulee pari kertaa tilanne josta ammut kuville useamman kerralla niin ei sitä oikein voi verrata siihen että jyville vastaavia tilanteita tulee joka reissu. Toisella tyylillä saalis ehkä 10 lintuja kaudessa ja toisessa voi olla pitkästi yli sata tai vaikka useampi sata.

Ihmisten ajatuksiin kun ei voi vaikuttaa niin pitäisi kieltää pyynti mikä mahdollistaa lahtaamisen.

Kyllä itse ymmärrän tuholan kommentit. Jos autolla latvalinnustus sallittaisiin niin siitä tulisi tosi suosittua ja sitä harrastaisi ihan samat tyypit kuin jyviltä ampujat. Eli ne jotka haluaa saada helpolla lintuja mahdollisimman paljon. Sitte sitä perusteltaisiin että onko sillä väliä miten ne linnut ampuu? Eikä varmaan ylimääräisiä ammuttaisiin Rolling Eyes


Höpöhöpö. Ei tuollaisia tilanteita satu jyväkasoillakaan joka reissu ja ei se että sattuisikin harvoin tee siitä metsästäjästä yhtään parempaa. Vähättelet selvästi muussa kuin jyväkasahommassa tapahtuvia ylilyöntejä. Täytyy sanoa että jos kuvastaja oikeasti ampuu näillä leveyspiireillä vaan 10 kaudessa ja viljamontusta satoja niin sopii ottaa uittokalustoon yhteyttä ja tilata parempia kuvia. Kunnon tulvapellon kun löytää niin kuvastaja pystyy ampumaan vähintään saman kuin keskiverto jyväjemmari hyvänä iltana. Enkä edelleenkään näe suurenluokan ongelmaa kun ylilyönnit on kuitenkin yksittäisiä tapauksia. Toki harmillista jos oikeasti jonkun paikan sorsakanta ammutaan loppuun mutta ei sitä ole kyllä vielä näköpiirissäkään näillä jahti ja sorsamäärillä. Jos kerran aletaan rajoittamaan niin aletaan lyömään kapuloita kaikkii jahteihin. Voin listata heti kärkeen muutaman homman jonka sais lopettaa minun puolesta liian helppona. Kanalintujen kuvastus, kyyhkyjen jahtaaminen puidulta pellolta, jänisjahti ajokoiralla... lista on loputon.


Ei täällä ole peltoja missä pyytää. Pelkästään järviä ja lampia. Kyllä minä parhaita paikkoja yritän etsiä ja niissä pyytää, mutta tosi paljon tulee tyhjiä reissuja kun lintuja vaan ei näy. Jyvillä ammutaan aina kun siellä ollaan passissa.

Helppo niitä kuvillekkin on ampua, mutta kun ei ole lintuja jotka tulisi kuville. Sitten syyskuun lopussa alkaa haapanoita näkyä joita saa kuvilta. Joskus jonku sorsan mutta niitä paljon harvemmin.

Yksi jyviltä pyytäjä kehui pari viikkoa sitten kuinka hyvin muuttosorsatkin löytää jyvät kun seuraavat jyväkasan löytäneitä.
Ei sekään ennen jyviltä pyytänyt, mutta sanoi että homma on mennyt siihen että jos lintuja haluaa niin pitää ampua jyville. Silläkin on montakymmentä vuotta kokemusta sorsastuksesta ja aina omistanut useamman koiran pelkästään sitä hommaa varten.

Tulevaisuus ei näytä hyvältä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34940

LähetäLähetetty: 29.08.2017 19:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei,sen jokainen selväjärkinen tajuaa,on tajunnut jo vuosia sitten jyväkasapyynnin karattua lapasesta.
Kosteikota ja muut linturapakot minä ymmärrän mutta en millään tajua syysruokinnan etevyyttä,paitsi saaliin maksimoimiseksi missä se onkin tehokasta.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.08.2017 19:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ahneutta se on vaikka miten koristelisi ja selittelisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Töyhtis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Kes 2016
Viestejä: 94
Paikkakunta: Kmpl

LähetäLähetetty: 29.08.2017 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tai ainoa mahdollisuus
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 29.08.2017 20:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä nykyään varmaan lähemmäs puolet jahtipäivistä menee tiedustelessa, kun loppukaudesta alan vasta kunnolla sorsastaan. Sitä tunnetta ei voi ruokintapyytämällä kokea, kun helvetinmoisen lintujen kiikaroinnin ja kyttäämisen jälkeen lopulta(ehkä) löydät sen paikan. Ja kun itse jahtiin lähdetään niin käytetään riistan houkutteluun&naakimiseen metsästystaitoja ei viljaa...
Itekkin tuli kykejä aikanaan ruokittua ja kylläpä siinä on puolet jahdista jäänyt jonnekin matkan varrelle, kun oma vaivannäkö tiedusteluineen ja usein sattumakin on metsästyksen luonteesta pois ja pelkkä ampuminen jäänyt. Samaahan se on sorsienkin ruokinnassa. Ihmetellä täytyy, jos ei eroa huomaa.

Mitä tulee saaliiseen niin joka jamppa joka ruokkii saa ampua enempi tai vähempi. Harvempi saa saalista, jos rehellisesti metsästäisi ja suursaaliita vielä harvemmin. Yleensä rehellisesti sorsastamalla suursaaliit tulee loppukaudesta isommista vesilintumääristä, kun muutikkaita tullut alueille. Ja alkukaudesta vain, jos löytää esim. tulvivan viljapellon tms. Ja nämäkin on vain poikkeusvuosina sattumia ja näihinkin tilanteisiin liittyy ne elementit joista jo mainitsin ja jotka metsästykseen kuuluvat.
Muutamana vuonna mereltä ja parina vuonna tulvasängiköiltä tullut saatua suuria saaliita, kun kaikki natsannut kohdalleen. Heinäsorsaa,tavia ja telkkää yleensä. Aina on ollut yhteistä, että lintumäärät joista olen saattanut kymmeniä saada yhdelle päivää on olleet kirjaimellisesti kymmeniätuhansia, joten en ole potenut omantunnon tuskia.

Tuotakaan en käsitä, että valitetaan, kun ei ole paikkoja omilla mailla muuten kuin ruokinnalta pyytää, eipä ole paljon itselläkään. Joudun ostamaan kalliit kausiluvat yleensä kolmelle eri vesialueelle ja sitten vielä joitakin päivälupia päälle, jos joutuu lintujen perässä vieläkin pitemmälle ajeleen. Itse lopetan metsästyksen siinä vaiheessa, jos ei enää pysty kuin ruokinnalta pyytämään ja rohkenen sanoa, että se jo kertoo paljon...
_________________
Hatun noston kruunaa roston, suussa palaa sippiboston
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras_a
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2013
Viestejä: 1953

LähetäLähetetty: 29.08.2017 20:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On muuten asenteet ruokintaa kohtaan järkeistyneet, kun lukee näitä viimeaikaisia kommentteja. Liekkö useampikin metsästäjä vihdoin tullut järkiin vai onko aina olleet samaa mieltä? Joka tapauksessa hieno juttu!

Ehkei peli ole vielä menetetty. Juse tuossa hyvin kuvasi mitä jahti parhaimmillaan on ja mitä ei jyväkasalta tai avotarhaukselta ammuttaessa pääse kokemaan. Hienoa, että on vielä näitä ns. vanhan ajan metsästäjiä joukossamme.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.08.2017 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Töyhtis kirjoitti:
Tai ainoa mahdollisuus


No joo. Ymmärrän minä tuon hypotettisen, epätodennäköisen skenaarion.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 29.08.2017 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja jos ei muuta niin onhan se helpompi emännälle perustella jahtiin lähtöä kun pakastimessa ei ole aloituspäivän jälkeen jo valmiiksi 100 sorsaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 183, 184, 185  Seuraava
Sivu 23 Yht. 185

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com