OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tuliko ammuttua kaurista yli 25m matkalta haulikolla.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 16.02.2007 20:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oikeat haulit kaurisjahteihin

Tiivistelmä:
Eräneuvos Juha K. Kairikko viittaa Kymen Sanomissa 6.2. olleeseen mielipidekirjoitukseen "Haulit kateissa", josta tehtyyn tiivistelmään hän on tutustunut. Kyseisessä kirjoituksessa on kerrottu pihapiiriin tulleesta loukkaantuneesta metsäkauriista, jota on ammuttu haulikolla useampaan kertaan. Kairikon mukaan mielipidekirjoittaja on kuitenkin tietämättömyyden poluilla väittäessään, että kaurisjahdeissa haulikoon tulee olla 4,5 mm. Haavoittunutta kaurista oli ammuttu 3,25 millimetrin hauleilla, mikä oli kirjoittajan mukaan täysin väärä haulikoko, ja osoitti metsästäjältä moraalittomuutta ja tyhmyyttä, sekä antoi huonon kuvan metsästäjistä ja metsästysseuroista. Ruotsissa, jossa metsäkauriita on metsästetty haulipatruunoita käyttäen jo kymmeniä vuosia, on testattu useita kertoja erilaisten patruunoiden vaikutuksia eri riistalajeihin. Kirjoittajan mainitsemalla 4,5 mm:n haulilla ampuminen tarkoittaisi Ruotsissa syyllistymistä metsästysrikokseen, sillä yli 4 mm:n haulien käyttö on siellä kielletty kaikessa metsästyksessä. Yleisimmin metsäkauriit ammutaan 3,25 tai 3,5 mm:n hauleja käyttäen ja korkeintaan 20 metrin etäisyydelle. Suomessa suurimmasta sallitusta haulikoosta ei ole säädetty, mutta Kairikko suosittelee sekä ruotsalaisten kokemuksiin että omiinsa nojaten 3,5 mm:n haulikoon käyttämistä sekä malttia etäisyyksiin.

Media: Kymen Sanomat
Päivämäärä: 16.2.2007
Kirjoittaja: eräneuvos Juha K.Kairikko / Suomen Metsästäjäliitto
Päälähde: -
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 17.02.2007 00:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vapen Tidning 1/2007 lehdessä on asiasta milenkiintoinen vastaus 'kysymyspalstalla'. Siinä otetaan kantaa oikeaan haulikokoon, mutta ehkä mielenkiintoisinta vastauksessa on 'shokkiteorian' kieltäminen ja sen painottaminen, että käytettyjen haulien tulee tunketua riitttävän syvälle elimiin: " Därför är den enga viktiga komponenten i en hagelpatron gjord för rådjursjakt varje enskilt hagels fömåga att penetrera in till vitala organ." Huomattavaa on, että vastauksessa ei suositeltu suuria hauleja, vaan optimina pidettiin US no. 3 hauleja alle 20m matkoilta ammuttuna. Perustelut tosin eivät omasta mielestäni aivan aukottomat ole, mutta näin tämän vastauksen mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.02.2007 02:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhden kauriin olen ampunut ja senkin vieraana tuolta eteläsuomesta. Matkaa oli n.20m aseena mosse Cool ja kaatopaukkuna toimi 12/89 winchester 6,1mm kryyniillä. Vieraana kun olin, otin varmasti ja tähtäsin kaulantyveen. Kauris kuoli välittömästi. Lihahävikkiä ei nimeksikään. Ja kaikki hyvin. Mitä luulette miltä olisi ruho näyttänyt kun hauleina olisikin ollut 3,5mm? Mulla on huonot hampaat enkä halua niitä huonommaksi pureskelemalla haulia.. Lisäksi, jos lyijyhaulit on sorsalle vaarallisia niin on ne varmasti läjäpäin syötynä ihmisellekkin.

Ainaaseen vänkööseen pitää ottaa hieman osaa pienellä oluen höystämällä keskiyön pohdinnalla:
Ketulle suositeltu haulikoko 3,3-3,7mm. Kauriille suositeltu 3,5-4mm. Ketun paino n. 7kg. Kauriin paino 27,5kg. Ketun paino kauriin painosta 25,45%. Kauriin paino 392,9% ketun painoon verrattuna. Eli kun saaliseläimen paino lisääntyy 392,9% suurenee haulikoko n.0,2mm. Eli jos hirven elopaino on 500kg ja kauriin 27,5kg silloin hirven paino on 18,18 kertainen kauriiseen katsottuna. Eli 1818%. Silloin hirveen käytettävä haulikoko kasvaa yllämainitun esimerkin mukaan 0,9255mm (1818/392,9*0.2). Suositeltu 3,5mm+0,93mm=4,43mm. Eli hirveen tulisi poijaat teidän laskukaavan mukaan käyttää vain 4,43mm hauleja mikäli sitä haulikolla metsästettäisiin. Tai käytetäänkö sotilastarkoituksessa 80kg ihmisen tappoon 3,6mm haulta. Ei käytetä. Korostan että tällä matematiikkapohjalla (peruskoulu+metsäkoulu) laskelma ei ole aukoton mutta antaa selvän vinkin että joku huijaa ja raakasti. Maalaisjärkikin tuon 3,5mm suosituksen on silti jo kumonnut onneksi. Odotan innolla varsinkin tuhkahauliprofeetta Merilinnustajan kommenttia ja sitä miten hän pystyy toteamaan fysiikanlait vääriksi.. Laughing

Tuolla haulikokokusetuksella pystytään huijaamaan ehkä joitain metsästäjiä mutta ei fysiikanlakeja, eikä minua.


(Ja tämä ei ollut mikään sotakirveen heilautus, minulle on aivan sama millä kukakin ampuu ja mitä muut sanoo millä minä ammun. On vain niin hauska aihe.)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 17.02.2007 20:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Yhden kauriin olen ampunut ja senkin vieraana tuolta eteläsuomesta. Matkaa oli n.20m aseena mosse Cool ja kaatopaukkuna toimi 12/89 winchester 6,1mm kryyniillä. Vieraana kun olin, otin varmasti ja tähtäsin kaulantyveen. Kauris kuoli välittömästi. Lihahävikkiä ei nimeksikään. Ja kaikki hyvin. Mitä luulette miltä olisi ruho näyttänyt kun hauleina olisikin ollut 3,5mm? Mulla on huonot hampaat enkä halua niitä huonommaksi pureskelemalla haulia.. Lisäksi, jos lyijyhaulit on sorsalle vaarallisia niin on ne varmasti läjäpäin syötynä ihmisellekkin.

Ainaaseen vänkööseen pitää ottaa hieman osaa pienellä oluen höystämällä keskiyön pohdinnalla:
Ketulle suositeltu haulikoko 3,3-3,7mm. Kauriille suositeltu 3,5-4mm. Ketun paino n. 7kg. Kauriin paino 27,5kg. Ketun paino kauriin painosta 25,45%. Kauriin paino 392,9% ketun painoon verrattuna. Eli kun saaliseläimen paino lisääntyy 392,9% suurenee haulikoko n.0,2mm. Eli jos hirven elopaino on 500kg ja kauriin 27,5kg silloin hirven paino on 18,18 kertainen kauriiseen katsottuna. Eli 1818%. Silloin hirveen käytettävä haulikoko kasvaa yllämainitun esimerkin mukaan 0,9255mm (1818/392,9*0.2). Suositeltu 3,5mm+0,93mm=4,43mm. Eli hirveen tulisi poijaat teidän laskukaavan mukaan käyttää vain 4,43mm hauleja mikäli sitä haulikolla metsästettäisiin. Tai käytetäänkö sotilastarkoituksessa 80kg ihmisen tappoon 3,6mm haulta. Ei käytetä. Korostan että tällä matematiikkapohjalla (peruskoulu+metsäkoulu) laskelma ei ole aukoton mutta antaa selvän vinkin että joku huijaa ja raakasti. Maalaisjärkikin tuon 3,5mm suosituksen on silti jo kumonnut onneksi. Odotan innolla varsinkin tuhkahauliprofeetta Merilinnustajan kommenttia ja sitä miten hän pystyy toteamaan fysiikanlait vääriksi.. Laughing

Tuolla haulikokokusetuksella pystytään huijaamaan ehkä joitain metsästäjiä mutta ei fysiikanlakeja, eikä minua.


(Ja tämä ei ollut mikään sotakirveen heilautus, minulle on aivan sama millä kukakin ampuu ja mitä muut sanoo millä minä ammun. On vain niin hauska aihe.)


Eli saaliseläimen paino ja haulin halkaisija tulisi olla suoraan verrannolliset keskenään? tuhola sotkee nyt dimensiot keskenään. Tämä kuulostaa samalta kuin toteamus, 30. kaliiperi on kehitetty kaksijalkaiselle "riistalle" - hirvelle tarvitaan nelinkertainen luodin halkaisija...

Jos suurille hauleille haetaan perusteluja saaliseläinten massojen suhteesta, pitäisi se suhteuttaa haulin massaan. Tällä tavalla voisi riippuvuus riittävälle läpäisylle (tai iskuenergialle ) löytyä.

Saaliseläinten massojen suhde esimerkissä 4 -> samassa suhteessa haulikokoa kasvatettaessa pitäisi käyttää 5,5 millin hauleja.
Samalla tapaa hirvelle laskien 5,5 millin hauliin 18 kertainen haulin massa saadaan 14,6(!) millin hauleilla, joka ei ole hirvittävän käytännöllinen haulikokona.

Toisaalta 4 millin haulit menee kauriista sopivalta hollilta vastapuolen nahkaan asti, joten suurempien haulien käyttö peiton kustannuksella ei mene ainakaan minulla jakeluun. Usean haulin osumassa efekti on aina voimakkaampi kuin muutaman ison. Toki isommat haulit on tehokkaampia, jos niillä saadaan riittävä peitto. Tässä yleisimmät haulikkokaliiperit asettaa jo rajoituksia.

Esim. jenkit ampuu kalkkunoita hyvinkin pienillä, alle 3 millin hauleilla, joilla raskaaseen lintuun saadaan riittävästi osumia herkille alueille. Monet tietää, että hanhikin tulee alas muutamasta kaulaan osuneesta "tuhkahaulista".

Käsitykseni mukaan esim. kaurista ammuttaessa tulisi käyttää riittävän läpäisyn omaavia, mahdollisimman tiheän kuvion mahdollistavia patruunoita. Osumien pitää olla vitaalialueella ja niitä tarvitaan oleellisesti enemmän kuin esim. kettuun tai jänikseen. -> suppea piippu, lyhyehkö matka ja tähdätty laukaus kaulalle tai lavoille. Puhutaan laukauksen sijoittamisesta eläimeen, kuten kiväärillä ammuttaessa, eikä yleensä pienriistalle riittävästä sinne päin ampumisesta. Tässä pitää vaan tunnustaa haulikon rajoitteet.

Haulikokosuosituksena 3,5-4,0 mm on ihan hyvä ottaen huomioon keskivertometsästäjän kaluston ja panostuksen patruunoiden testaukseen. Homma toimii varmasti, kun malttia ampumamatkojen ja -kulmien kanssa riittää.

Hieman karkeammilla hauleilla voidaan varmasti saada lisämetrejä, mutta silloin pitää kalusto olla testattu ja mieluummin tähtäinpuoleenkin panostettu, koska hauliparven tarkka sijoittaminen kiskoa pitkin tähtäämällä alkaa oikeasti olla epävarmaa etäisyyden kasvaessa.
Oma resepti on 4,0 mm/36 gramman nopea patruuna, täyssuppea piippu ja punapistetähtäin.






























Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tms
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Mar 2004
Viestejä: 460

LähetäLähetetty: 17.02.2007 21:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

miksa kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Yhden kauriin olen ampunut ja senkin vieraana tuolta eteläsuomesta. Matkaa oli n.20m aseena mosse Cool ja kaatopaukkuna toimi 12/89 winchester 6,1mm kryyniillä. Vieraana kun olin, otin varmasti ja tähtäsin kaulantyveen. Kauris kuoli välittömästi. Lihahävikkiä ei nimeksikään. Ja kaikki hyvin. Mitä luulette miltä olisi ruho näyttänyt kun hauleina olisikin ollut 3,5mm? Mulla on huonot hampaat enkä halua niitä huonommaksi pureskelemalla haulia.. Lisäksi, jos lyijyhaulit on sorsalle vaarallisia niin on ne varmasti läjäpäin syötynä ihmisellekkin.

Ainaaseen vänkööseen pitää ottaa hieman osaa pienellä oluen höystämällä keskiyön pohdinnalla:
Ketulle suositeltu haulikoko 3,3-3,7mm. Kauriille suositeltu 3,5-4mm. Ketun paino n. 7kg. Kauriin paino 27,5kg. Ketun paino kauriin painosta 25,45%. Kauriin paino 392,9% ketun painoon verrattuna. Eli kun saaliseläimen paino lisääntyy 392,9% suurenee haulikoko n.0,2mm. Eli jos hirven elopaino on 500kg ja kauriin 27,5kg silloin hirven paino on 18,18 kertainen kauriiseen katsottuna. Eli 1818%. Silloin hirveen käytettävä haulikoko kasvaa yllämainitun esimerkin mukaan 0,9255mm (1818/392,9*0.2). Suositeltu 3,5mm+0,93mm=4,43mm. Eli hirveen tulisi poijaat teidän laskukaavan mukaan käyttää vain 4,43mm hauleja mikäli sitä haulikolla metsästettäisiin. Tai käytetäänkö sotilastarkoituksessa 80kg ihmisen tappoon 3,6mm haulta. Ei käytetä. Korostan että tällä matematiikkapohjalla (peruskoulu+metsäkoulu) laskelma ei ole aukoton mutta antaa selvän vinkin että joku huijaa ja raakasti. Maalaisjärkikin tuon 3,5mm suosituksen on silti jo kumonnut onneksi. Odotan innolla varsinkin tuhkahauliprofeetta Merilinnustajan kommenttia ja sitä miten hän pystyy toteamaan fysiikanlait vääriksi.. Laughing

Tuolla haulikokokusetuksella pystytään huijaamaan ehkä joitain metsästäjiä mutta ei fysiikanlakeja, eikä minua.


(Ja tämä ei ollut mikään sotakirveen heilautus, minulle on aivan sama millä kukakin ampuu ja mitä muut sanoo millä minä ammun. On vain niin hauska aihe.)


Eli saaliseläimen paino ja haulin halkaisija tulisi olla suoraan verrannolliset keskenään? tuhola sotkee nyt dimensiot keskenään. Tämä kuulostaa samalta kuin toteamus, 30. kaliiperi on kehitetty kaksijalkaiselle "riistalle" - hirvelle tarvitaan nelinkertainen luodin halkaisija...

Jos suurille hauleille haetaan perusteluja saaliseläinten massojen suhteesta, pitäisi se suhteuttaa haulin massaan. Tällä tavalla voisi riippuvuus riittävälle läpäisylle (tai iskuenergialle ) löytyä.

Saaliseläinten massojen suhde esimerkissä 4 -> samassa suhteessa haulikokoa kasvatettaessa pitäisi käyttää 5,5 millin hauleja.
Samalla tapaa hirvelle laskien 5,5 millin hauliin 18 kertainen haulin massa saadaan 14,6(!) millin hauleilla, joka ei ole hirvittävän käytännöllinen haulikokona.

Toisaalta 4 millin haulit menee kauriista sopivalta hollilta vastapuolen nahkaan asti, joten suurempien haulien käyttö peiton kustannuksella ei mene ainakaan minulla jakeluun. Usean haulin osumassa efekti on aina voimakkaampi kuin muutaman ison. Toki isommat haulit on tehokkaampia, jos niillä saadaan riittävä peitto. Tässä yleisimmät haulikkokaliiperit asettaa jo rajoituksia.

Esim. jenkit ampuu kalkkunoita hyvinkin pienillä, alle 3 millin hauleilla, joilla raskaaseen lintuun saadaan riittävästi osumia herkille alueille. Monet tietää, että hanhikin tulee alas muutamasta kaulaan osuneesta "tuhkahaulista".

Käsitykseni mukaan esim. kaurista ammuttaessa tulisi käyttää riittävän läpäisyn omaavia, mahdollisimman tiheän kuvion mahdollistavia patruunoita. Osumien pitää olla vitaalialueella ja niitä tarvitaan oleellisesti enemmän kuin esim. kettuun tai jänikseen. -> suppea piippu, lyhyehkö matka ja tähdätty laukaus kaulalle tai lavoille. Puhutaan laukauksen sijoittamisesta eläimeen, kuten kiväärillä ammuttaessa, eikä yleensä pienriistalle riittävästä sinne päin ampumisesta. Tässä pitää vaan tunnustaa haulikon rajoitteet.

Haulikokosuosituksena 3,5-4,0 mm on ihan hyvä ottaen huomioon keskivertometsästäjän kaluston ja panostuksen patruunoiden testaukseen. Homma toimii varmasti, kun malttia ampumamatkojen ja -kulmien kanssa riittää.

Hieman karkeammilla hauleilla voidaan varmasti saada lisämetrejä, mutta silloin pitää kalusto olla testattu ja mieluummin tähtäinpuoleenkin panostettu, koska hauliparven tarkka sijoittaminen kiskoa pitkin tähtäämällä alkaa oikeasti olla epävarmaa etäisyyden kasvaessa.
Oma resepti on 4,0 mm/36 gramman nopea patruuna, täyssuppea piippu ja punapistetähtäin.

Mikset maksimoi osumista esim. raskaimmilla latauksilla?

Tuholan kanssa samoilla ajatuksilla,jonka jo olen enemminkin kirjoittanut!

Mutta odottelen ,myös Merilinnustajaa...................... Question






























Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tms
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Mar 2004
Viestejä: 460

LähetäLähetetty: 17.02.2007 21:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tms kirjoitti:
2 sain ammuttua ja kummatkin 30-40 m. Tuli puhetta nylkypuuhis,että miksi ammut 89:llä,kun näyttää "jauhelihalta"! Eihän kaurisjahdis saa käyttää yli 3,5 mm haulta,niin kuin jotkut 12/70 miehet väittää!

89:llä toivomuksesta tarjosin federal 3,25 mm 64 g!

Parempi mielestäni on on hauli kuormaan nähden 89:iin suurempi hauli! Ja mikä se on?

Ps. Pasxax meni! Ja gramma määristä ei ole paljon puhuttu Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 17.02.2007 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tms kirjoitti:


Mikset maksimoi osumista esim. raskaimmilla latauksilla?

Tuholan kanssa samoilla ajatuksilla,jonka jo olen enemminkin kirjoittanut!

Mutta odottelen ,myös Merilinnustajaa...................... Question


[/quote]

1. Nopeilla normaalipatruunoilla on useimmiten parempi läpäisy kuin supermagnumeilla.

2. 12/70 patruunat on riittäviä. Pidemmille matkoille käytetään luotipiippua.

3. Kalustolla ei ole merkitystä, jos riistan kulkureittejä ja pyyntitekniikkaa ei hallitse.
Esim. mahdollinen 10 metrin lisä haulikon kantamaan ei mielestäni vaikuttaisi oleellisesti siihen miten saan saalista, eikä ainakaan minulle toisi mitään lisäarvoa maastossa vietettyihin päiviin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paatti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Lok 2004
Viestejä: 3041

LähetäLähetetty: 17.02.2007 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

miksa kirjoitti:
Esim. mahdollinen 10 metrin lisä haulikon kantamaan ei mielestäni vaikuttaisi oleellisesti siihen miten saan saalista, eikä ainakaan minulle toisi mitään lisäarvoa maastossa vietettyihin päiviin.

Moni on oikeasti erittäin tyytyväinen 10 lisämetriin haulikkometsästyksessä, varsinkin jos alunperin noudatetaan noita virallisen valistuksen ampumamatkoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 17.02.2007 21:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paatti kirjoitti:
miksa kirjoitti:
Esim. mahdollinen 10 metrin lisä haulikon kantamaan ei mielestäni vaikuttaisi oleellisesti siihen miten saan saalista, eikä ainakaan minulle toisi mitään lisäarvoa maastossa vietettyihin päiviin.

Moni on oikeasti erittäin tyytyväinen 10 lisämetriin haulikkometsästyksessä, varsinkin jos alunperin noudatetaan noita virallisen valistuksen ampumamatkoja.


Jännä juttu, itse kun en ole noista haulikon kantamarajoitteista johtuen koskaan kokenut menettäväni kauheasti.
Saattaa sitä tietysti joku kauris henkensä säästää supermagnumien puutteesta johtuen, mutta henkilökohtaisten kaatojen maksimointi ei ole vaan minulle se juttu metsästyksessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paatti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Lok 2004
Viestejä: 3041

LähetäLähetetty: 17.02.2007 22:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos olet itse tyytyväinen, niin se riittää!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 17.02.2007 22:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, koiramiehenä toimiessa tulee noita kaatomahdollisuuksia riittävästi joka tapauksessa.

Itse asiassa tuo koiran toiminta on minulle jahdissa tärkeämpää sisältöä kuin kaatojen määrä, ja porukkajahdissa olen aidosti iloinen myös muiden kaadoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.02.2007 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei välttämättä kaatojen maksimointi tai ampumamatkan lisääminen ole suurin syy karkeenpiin kryyneihin, vaan lihan säästäminen. Tosin käyttämällä +5mm haulta lyödään nuo kaikki kärpäset yhdellä iskulla.


Hyvä esimerkki lihahävikistä on kuva ampumastani mettoosta:

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?p=310027&highlight=#310027

Kojautappa kaurista tuolla panos-ase yhdistelmällä niin saat hyvää loukkusyöttiä.. Kuolee varmasti tuolle 20m matkalle sitä en epäile..

Ja niin, siihen kalkkuna-hanhijuttuun. Lintu tarvii kohtuu pieniä hauleja koska sillä on siivet. Se pitää saada putoamaan alas siiviltään. Nisäkäs voi hyvänkin osuman jälkeen juosta palanmatkaa eikä se vielä ole hälyyttävää. Mutta lintu ei saa lentää pientäkään palaa, ainakaan metsäolosuhteissa. Nisäkäs- ja linturiistan ampuminen ei ole ihan täysin vertailukelpoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 17.02.2007 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:


Hyvä esimerkki lihahävikistä on kuva ampumastani mettoosta:

http://forum.eralle.net/viewtopic.php?p=310027&highlight=#310027

Kojautappa kaurista tuolla panos-ase yhdistelmällä niin saat hyvää loukkusyöttiä.. Kuolee varmasti tuolle 20m matkalle sitä en epäile..

Ja niin, siihen kalkkuna-hanhijuttuun. Lintu tarvii kohtuu pieniä hauleja koska sillä on siivet. Se pitää saada putoamaan alas siiviltään. Nisäkäs voi hyvänkin osuman jälkeen juosta palanmatkaa eikä se vielä ole hälyyttävää. Mutta lintu ei saa lentää pientäkään palaa, ainakaan metsäolosuhteissa. Nisäkäs- ja linturiistan ampuminen ei ole ihan täysin vertailukelpoista.


Miksi noin tiukat supistukset kanalinnustuksessa ? Ei ainakaan helpota lentoonammuntaa. Tuossa tapauksessa näyttää kyllä sattuneen... pyssymiehiä... Wink

Olisi varmasti ihan käyttökelpoinen kauriille, vaihdetaan vaan patruunaksi joku nopea 36 grammainen, hiukan karkeammalla haulilla. Eipä sitä kyljistä juuri syötäväksi muutenkaan ole.

Tuosta kalkkunavertauksesta vielä, noilla tiukoilla supistimillahan pyritään saamaan juuri kaulan ja pään alueelle runsaasti haulia, koska kroppa on raskastekoinen ja vaatisi järeämpää tavaraa. Kyse ei ole niinkään siipien poikkisaamisesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koiranleuka
***


Liittynyt: 18 Jou 2004
Viestejä: 992
Paikkakunta: Siperiasta länteen

LähetäLähetetty: 17.02.2007 23:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

miksa kirjoitti:
Tuosta kalkkunavertauksesta vielä, noilla tiukoilla supistimillahan pyritään saamaan juuri kaulan ja pään alueelle runsaasti haulia, koska kroppa on raskastekoinen ja vaatisi järeämpää tavaraa. Kyse ei ole niinkään siipien poikkisaamisesta.



Oikein sekä väärin Cool Pää ja kaula osumat kalkkunaan siksi että pää/kaulaosumasta kalkkuna jää/tipahtaa/kuolee siihen paikkaan.

Pelkkä vartalo-osuma ei tapa siihen paikkaan vaan kalkkuna "pyrähtää/pakenee" vaikka sitten kuolisikin..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.02.2007 23:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

miksa kirjoitti:

Miksi noin tiukat supistukset kanalinnustuksessa ? Ei ainakaan helpota lentoonammuntaa. Tuossa tapauksessa näyttää kyllä sattuneen... pyssymiehiä... Wink



-Ei helpota ei mutta meikäläisen linnunmetsästys painottuu 80% mettooseen ja metsähanheen. Meidän mäntykankailla ja nevoilla tahtoo ampumamatka venyä lähes aina sinne äärirajoille.

miksa kirjoitti:
Olisi varmasti ihan käyttökelpoinen kauriille, vaihdetaan vaan patruunaksi joku nopea 36 grammainen, hiukan karkeammalla haulilla. Eipä sitä kyljistä juuri syötäväksi muutenkaan ole.


Miksi ei heti 12/76 tai 89 n.6mm haulilla? Mitä vikaa?


miksa kirjoitti:
Tuosta kalkkunavertauksesta vielä, noilla tiukoilla supistimillahan pyritään saamaan juuri kaulan ja pään alueelle runsaasti haulia, koska kroppa on raskastekoinen ja vaatisi järeämpää tavaraa. Kyse ei ole niinkään siipien poikkisaamisesta.


Joo tuohan on selvä mutta, kalkkunan pää on huomattavasti hauraampi kuin nisäkkäällä. Lisäksi rintapättäät ja lasta suojaa jonkinverran tärkeimpiä elimiä. Mutta tärkeintä on ettei lintu pääse siivilleen tässätapauksessa =kuollut. Jos taas ammutaan esim. metsoa lentoon, tärkeintä on saada se alas välittömästi jopa välittömän kuoleman kustannuksella (pätee ainakin niille joilla on hyvä koira). Eli mahdollisimman pieniä haulia. Nisäkkäällä välitön matkanteon katkeaminen ei ole yhtä tärkeää koska se ei pääse hukkaan (ainakaan mikäli miehet on asialla). Jos esim peuraa ampuu 308 lavantaakse "napakymppiin" saattaa se juosta vielä 40-60m.


Oletteko kokeillut yhdistää 8mm hauleja kuparilangalla toisiinsa? Wink Aina kolmen satsiin 30cm kuparilankaa. Päihin ja keskelle haulit tulo eräänlainen "kettinki" joka hajoaa osutessaan yksittäisiksi hauleiksi. Joskus tein ja kokeilin tauluun ja aika mielekiintoisen tehokas kuvio kun ottaa huomioon 8mm haulin tehon. Mutta huom. en ole käytännössä kokeillut enkä tauluunkaan kun kerran vuosia sitten aivan kloppina yhden susimiehen vinkistä. Onko kukaan testannut sen enempiä? Kauris saattaisi olla käyttökohde moiselle viritykselle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 7 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com