OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

City-maasturi erä- ja yleiskäytössä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 61, 62, 63 ... 65, 66, 67  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
t3tactical
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2004
Viestejä: 3927

LähetäLähetetty: 09.01.2018 23:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nepalissa on alan ammattilaisia akkujen kierrätykseen. On tuossa hommaa, enkä satasen akulle tekisi. Mutta mökillä on 450€ akut aurinkopaneelisysteemissä, ehkä sitten 10-15v päästä Very Happy
eka pätkä:
https://www.youtube.com/watch?v=MOTFBDLziHI
toinen pätkä:

https://www.youtube.com/watch?v=XSn0UuuHD_A
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 09.01.2018 23:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noista romuakuista irtoaa ihan rahaakin, voi tulla nykyisillä valmistustekniikoilla ja kustannuksilla täällä kannattavammaksi myydä romuksi ja ostaa uusi. Eikä ole kyllä myöskään akkuhappojen rei'ittämiä vaatteita varsinaisesti ikävä.
https://yle.fi/uutiset/3-9992232
Lainaus:
– Ihmiset yllättyvät, kun maksan heille vanhoista akuista. Yleensä niiden arvokin yllättää, maksan akkukilosta 50 senttiä, eli perusakustakin saa 8–10 euroa, Hallinen kertoo.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26283

LähetäLähetetty: 09.01.2018 23:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo, kyllähän akut saa piippuun ku kaikki virrat käytössä,,,etu ja takalasit, kaikki penkit, peilit, puhaltimet, latureita ja valoja vaikka kuin, pientä pätkää ja tarttauksia paljo,,,hyvä tulee
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkoiv
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 1013

LähetäLähetetty: 10.01.2018 13:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quad vadis kirjoitti:
Joskus varoteltiin vesilämmittimen liikakäytöstä, käy laakereidenpäälle. Eli ei sais pitää jatkuvasti/pitkään, niinkuin varuiksi päällä. Vain senaikaa kun ottaa lämmittää käynnistyskuntoon.
Tiädä sit siitä.


Ei taida olla ongelma näillä nykyajan säteilylämmittimillä mitkä ovat niin tehottomia ettei kone siinä isoja lämpiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
taulunpuhkoja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 331

LähetäLähetetty: 10.01.2018 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quad vadis kirjoitti:
Joskus varoteltiin vesilämmittimen liikakäytöstä, käy laakereidenpäälle. Eli ei sais pitää jatkuvasti/pitkään, niinkuin varuiksi päällä. Vain senaikaa kun ottaa lämmittää käynnistyskuntoon.
Tiädä sit siitä.


Mikähän uskomus tämä on? Lämmin vesi vahingoittaa laakereita?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 10.01.2018 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Silloinhan laakerit palais harva se kerta kun auto käy, silloin puhutaan 88-92 asteen lämmöistä ja lohkolla sitä ei tule.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
taulunpuhkoja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 331

LähetäLähetetty: 10.01.2018 17:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niimpä. Kesähelteelläkin seisovan auton lohko / vesi on kuumempi, kuin millään lämmittimellä talvella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 2214
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 10.01.2018 17:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lähinnä kai tuo riski on ajateltu tulevan siitä, että liukulaakerit menettävät öljykalvon öljyn höyrystyessä ja ovat täysin ilman voitelua startatessa. Enpä ole mitään tutkimuksia tästä löytänyt. Saattaa olla vahingollista tai sitten ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 10.01.2018 17:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luulen kanssa, että tuota joskus arveltu. Kampihan ei kai ole kokonaan uimassa öljyssä? Pinnan yläpuolisista notkea lämmin öljy valuu pois ja sit narskahtaa kun pyöräyttää. Varmaan mitään tutkimusta asiasta ei ole, pelkkää mutua ja hevosmiesten juttua... nykyöljytkin on kyllä notkeampia pakkasellakin kun wanha 10W-30...

Wanhoilla -80 luvun lämppäreillä vesi oli 3h kuluttua miltei käyntilämmöissä, nykyisillä tuskin edes haaleita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
taulunpuhkoja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 331

LähetäLähetetty: 10.01.2018 17:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quad vadis kirjoitti:
Luulen kanssa, että tuota joskus arveltu. Kampihan ei kai ole kokonaan uimassa öljyssä? Pinnan yläpuolisista notkea lämmin öljy valuu pois ja sit narskahtaa kun pyöräyttää. Varmaan mitään tutkimusta asiasta ei ole, pelkkää mutua ja hevosmiesten juttua... nykyöljytkin on kyllä notkeampia pakkasellakin kun wanha 10W-30...

Wanhoilla -80 luvun lämppäreillä vesi oli 3h kuluttua miltei käyntilämmöissä, nykyisillä tuskin edes haaleita.


Oma Forester näyttää -10°C pakkasessa kahden tunnin lämmityksellä + 15°C Scangaugen mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AtteL
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Syy 2008
Viestejä: 1643
Paikkakunta: Valkeala

LähetäLähetetty: 11.01.2018 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lämppärin letkuun asennettava kiertovesipumpulla oleva lämmitin on tehokas. Löytyy 1- 3 kW asti malleja, TT-Thermo ja Ebaysta samoja vähän halvemmalla.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 11.01.2018 11:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Berkele kirjoitti:
Lähinnä kai tuo riski on ajateltu tulevan siitä, että liukulaakerit menettävät öljykalvon öljyn höyrystyessä ja ovat täysin ilman voitelua startatessa. Enpä ole mitään tutkimuksia tästä löytänyt. Saattaa olla vahingollista tai sitten ei.


Saman se sitten tekisi kun pysäyttää auton ajon jälkeen, on meinaan kuumempi ku lohkolla.
Jos jollain lohko ni kandee kokeilla kuinka lämmin se öljypohja tollasella on.
Itellä sammuu öljynpaine valo heti kun auto pyörähtää, joten kyl se öljy alkaa heti kiertää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15338

LähetäLähetetty: 11.01.2018 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AtteL kirjoitti:
Lämppärin letkuun asennettava kiertovesipumpulla oleva lämmitin on tehokas. Löytyy 1- 3 kW asti malleja, TT-Thermo ja Ebaysta samoja vähän halvemmalla.
Näin on. Saahan jonkun pikkubensakoneen muutenkin lämpimäksi mutta esim. traktorikoon moottoreissa ero on valtava. Meillä on natikassa letkulämmitin, pöndellä on valmetissa lohkolämmitin. Letkulämmittimellä on parissa tunnissa kaikki koneeseen kerääntynyt lumikin sulanut, valmettia saa välillä lämmittää vuorokauden. Ja natikassa on varmaan jokin ensiasennusakku 70-luvulta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AtteL
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Syy 2008
Viestejä: 1643
Paikkakunta: Valkeala

LähetäLähetetty: 11.01.2018 19:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
AtteL kirjoitti:
Lämppärin letkuun asennettava kiertovesipumpulla oleva lämmitin on tehokas. Löytyy 1- 3 kW asti malleja, TT-Thermo ja Ebaysta samoja vähän halvemmalla.
Näin on. Saahan jonkun pikkubensakoneen muutenkin lämpimäksi mutta esim. traktorikoon moottoreissa ero on valtava. Meillä on natikassa letkulämmitin, pöndellä on valmetissa lohkolämmitin. Letkulämmittimellä on parissa tunnissa kaikki koneeseen kerääntynyt lumikin sulanut, valmettia saa välillä lämmittää vuorokauden. Ja natikassa on varmaan jokin ensiasennusakku 70-luvulta.


Jep. Mulla on 2kW lämmitin 500kg painavassa Cumminssissa ja riittää siihen hyvin, ei edes sytytä hehkun merkkivaloa näillä keleillä. Isompi on ainoastaan nopeampi, termostaatti sammuttaa lämmittimen 60 asteessa.
Ja se tekee sisätilan lämmittimen aika lailla tarpeettomaksi kun lämmintä tulee koneesta tosi nopeasti.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 11.01.2018 19:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiasta polkupyörään ja sen öljyn kiertoon... jokuvuosi sitten oli oikeen ohjekirjassa maininta (tehokkaampi turbokone, ei startstoppia) ettei moottoria saisi sammuttaa ”suoraan ajosta” vaan antaa käydä hetki tyhjää, turbon lämmön alenemiseksi ja voitelun takaamiseksi.
Nykysinhän noi pääsääntöisesti sammuu kun vauhti loppuu. Öljyhän ei kai uudemmissakaan edelleenkään pyöri kun mekaanisella pumpulla?
Miten mahtaa olla nykymoottorin kesto/kuluminen?
Itse annan kyllä aina käydä hetken, jos ei ole ”kevyttä lähestymisajoa” maantien jälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 61, 62, 63 ... 65, 66, 67  Seuraava
Sivu 62 Yht. 67

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com