OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mettästäjän Kulkupeli
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 123, 124, 125 ... 231, 232, 233  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 01.02.2019 11:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nykyäänhän auton saa todella helposti poistettua liikennekäytöstä niin että varsinkin painalle dieselille ei vaadi montaa päivää seisontaa että kannattaa. Siinä mielessä kustannukset pääasiassa seisovasta autosta ovat lähinnä sidottu pääoma jos auto on sellainen että se säilyttää arvonsa. Toki ajan ja käytön myötä tulee sitten korjaamisia mutta jos ajattelee harrastuksena ...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rta72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Tam 2015
Viestejä: 198

LähetäLähetetty: 01.02.2019 14:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Palatakseni vielä uuteen raviin niin tosiaan maastoajo-ominaisuuksia on ilmeisesti kehitetty ja dynamic torque vectoring, josta joku taisi puhua jo, siirtää voimaa sille renkaalle/renkaille missä sitä tarvitaan. Toimii ilmeisen hyvin, selviää kuulemma ristiriipunnasta mistä aiempi malli ei selvinnyt. Toki tilanne missä kaksi rengasta on ilmassa voi olla jo aika hc maastoa 45te autolle. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 01.02.2019 14:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rta72 kirjoitti:
Palatakseni vielä uuteen raviin niin tosiaan maastoajo-ominaisuuksia on ilmeisesti kehitetty ja dynamic torque vectoring, josta joku taisi puhua jo, siirtää voimaa sille renkaalle/renkaille missä sitä tarvitaan. Toimii ilmeisen hyvin, selviää kuulemma ristiriipunnasta mistä aiempi malli ei selvinnyt. Toki tilanne missä kaksi rengasta on ilmassa voi olla jo aika hc maastoa 45te autolle. Very Happy


Onpa Nipponinpoika keksinyt järjestelmän Very Happy Konsernipeleissä tuollainen on ollut arkipäivää jo vuosikymmenen Very Happy

https://m.youtube.com/watch?v=EA7s9duR1x8
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rta72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Tam 2015
Viestejä: 198

LähetäLähetetty: 01.02.2019 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quad vadis kirjoitti:
rta72 kirjoitti:
Palatakseni vielä uuteen raviin niin tosiaan maastoajo-ominaisuuksia on ilmeisesti kehitetty ja dynamic torque vectoring, josta joku taisi puhua jo, siirtää voimaa sille renkaalle/renkaille missä sitä tarvitaan. Toimii ilmeisen hyvin, selviää kuulemma ristiriipunnasta mistä aiempi malli ei selvinnyt. Toki tilanne missä kaksi rengasta on ilmassa voi olla jo aika hc maastoa 45te autolle. Very Happy


Onpa Nipponinpoika keksinyt järjestelmän Very Happy Konsernipeleissä tuollainen on ollut arkipäivää jo vuosikymmenen Very Happy

https://m.youtube.com/watch?v=EA7s9duR1x8


Ainakin hienolta kuulostavan nimen järjestelmälleen. Very Happy Taitaa konsernin autot olla vaan riisikuppeja piirun verran kalliimpia.

Eikös tojotalla kuitenkin pitäisi olla aika hyvä osaaminen maastoautotekniikassa land cruiserin, hiluxin ym muiden myötä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 01.02.2019 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Quad vadis kirjoitti:
rta72 kirjoitti:
Palatakseni vielä uuteen raviin niin tosiaan maastoajo-ominaisuuksia on ilmeisesti kehitetty ja dynamic torque vectoring, josta joku taisi puhua jo, siirtää voimaa sille renkaalle/renkaille missä sitä tarvitaan. Toimii ilmeisen hyvin, selviää kuulemma ristiriipunnasta mistä aiempi malli ei selvinnyt. Toki tilanne missä kaksi rengasta on ilmassa voi olla jo aika hc maastoa 45te autolle. Very Happy


Onpa Nipponinpoika keksinyt järjestelmän Very Happy Konsernipeleissä tuollainen on ollut arkipäivää jo vuosikymmenen Very Happy

https://m.youtube.com/watch?v=EA7s9duR1x8


En nyt kehuisi ihan vuosikymmeniä olleen. Kun se on tuo Ruotsalaisten keksimä Haldex nuissa ja siitäkin on tullut koko ajan tuoreempia ja kehittyneempiä versioita. Paljonhan sitä on parjattu, mutta kyllä se ihan toimiva on henkilöautoihin ja cittareihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 01.02.2019 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rta72 kirjoitti:
Quad vadis kirjoitti:
rta72 kirjoitti:
Palatakseni vielä uuteen raviin niin tosiaan maastoajo-ominaisuuksia on ilmeisesti kehitetty ja dynamic torque vectoring, josta joku taisi puhua jo, siirtää voimaa sille renkaalle/renkaille missä sitä tarvitaan. Toimii ilmeisen hyvin, selviää kuulemma ristiriipunnasta mistä aiempi malli ei selvinnyt. Toki tilanne missä kaksi rengasta on ilmassa voi olla jo aika hc maastoa 45te autolle. Very Happy


Onpa Nipponinpoika keksinyt järjestelmän Very Happy Konsernipeleissä tuollainen on ollut arkipäivää jo vuosikymmenen Very Happy

https://m.youtube.com/watch?v=EA7s9duR1x8


Ainakin hienolta kuulostavan nimen järjestelmälleen. Very Happy Taitaa konsernin autot olla vaan riisikuppeja piirun verran kalliimpia.

Eikös tojotalla kuitenkin pitäisi olla aika hyvä osaaminen maastoautotekniikassa land cruiserin, hiluxin ym muiden myötä?


On, mutta Toijjotan Maasturit vasta sitten on sitten ihan omassa hintaluokassaan... ja niissä on piirunverran erilaista (wanhanajan)tekniikkaa, esim jakolaatikko alennusvaihteineen ja lukkoakselit. 100-sarja taitaa olla viiminen Land cruiser jossa on vielä ”jäykkä” etupää?
Toki alkaa kaikissa senjälkeisissä olemaan erillisroikottimia kulmissa ja tietokone sielläkin määrää voimanjakoa. Se ei menoa hidasta eikä estä, mutta maavaraan ja joustoihin vaikuttaa.

Vagittimia saa myös käytettynä Wink tosin nelikkojen valikoima hyvän menekin vuoksi on hiukan huono Very Happy
Monesti hyvä käytetty on parempi kun pussillinen uusia riisejä Surprised
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 01.02.2019 16:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Quad vadis kirjoitti:
rta72 kirjoitti:
Palatakseni vielä uuteen raviin niin tosiaan maastoajo-ominaisuuksia on ilmeisesti kehitetty ja dynamic torque vectoring, josta joku taisi puhua jo, siirtää voimaa sille renkaalle/renkaille missä sitä tarvitaan. Toimii ilmeisen hyvin, selviää kuulemma ristiriipunnasta mistä aiempi malli ei selvinnyt. Toki tilanne missä kaksi rengasta on ilmassa voi olla jo aika hc maastoa 45te autolle. Very Happy


Onpa Nipponinpoika keksinyt järjestelmän Very Happy Konsernipeleissä tuollainen on ollut arkipäivää jo vuosikymmenen Very Happy

https://m.youtube.com/watch?v=EA7s9duR1x8


En nyt kehuisi ihan vuosikymmeniä olleen. Kun se on tuo Ruotsalaisten keksimä Haldex nuissa ja siitäkin on tullut koko ajan tuoreempia ja kehittyneempiä versioita. Paljonhan sitä on parjattu, mutta kyllä se ihan toimiva on henkilöautoihin ja cittareihin.


Njaa, mulla oli aikoinaan 2006 mallin Scout ja siinä oli jo 4gen Haldex. Se selviää ristiriippunnasta.
Samaa järjestelmää käyttää edelleen Volvo XC 60 mallissa ja Mersu (mm AMG-4-maticissa) et ei se iihan susihuono voi olla?

Uusin on gen5 (2015 Scout) ja se on pahuksen hyvä, liikkeelle lähtiessä on aina 50/50 vetosuhde ja ihan jokanurkasta vetää. Ei ehkä äkkiä uskoisi, mutta tavan talvikelillä lähtee sataseen ihan samoilla sekunneilla kun kesälläkin... Hyvin välittyy voima tiehen, eikä yhtään turhaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 01.02.2019 18:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Enhän minä sitä huonoksi ole väittänytkään. Mm. Audin talviajokoulussa kymmenisen vuotta sitten Audin miehet toivat sitä jopa enemmän esille kuin heidän perinteistä torsenia. Sähköllä ohjattavuus tekee siitä paremmin muihin auton järjestelmiin yhteensopivaksi. Mutta ei se aina joka paikkaan pysty. Tänäänkin piti vähän avittaa.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 01.02.2019 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei mikään järjestelmä korvaa ajotaitoa tai kumoa fysiikan lakeja...
Siksi mulla on isompi vinssi takana Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 01.02.2019 19:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^Tarkoitin kyllä pinteestä pois pääsyä. En sinne joutumista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 01.02.2019 19:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^Tarkoitin kyllä pinteestä pois pääsyä. En sinne joutumista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 01.02.2019 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juuri siksihän se isompi vinssi on takana?
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
finlander
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2004
Viestejä: 1842

LähetäLähetetty: 01.02.2019 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tullut tuolla HJ:llä nyt kesästä ajeltua, kävin eilen ensi kertaa umpihangessa, kevyttä lunta n.50cm, 100m lenkin, kaksi kertaa tarvi lapioida että sai vauhtia edetä. Siihen nähden ihan jees että renkaat mukavat ajaa maantielläkin. Tasauspyörästöin lukot joutu kylläkin laittaan päälle.

Ruostekorjauksia tiedossa, mutta on se vaan niin hauska laite, jos harrastusmieltä löytyy. Pienen totuttelun jälkeen ei kaipaa henkilauton rattiin, tosin en ole koskaan omistanut alle 20v autoa. Kulutuskaan ei paha, 33" renkailla mittarivirhe huomioituna 12tkm keskikulutus 10.6l. Suurin osa tietenkin maantieajoa takavedolla.

Jos vaan viittii museoautolla ajaa ja pystyy itte korjaan eikä murehdi kolariturvallisuudesta niin yleiskäytössä hj61 ollut jees, pelkkään maasto ja paikalliskäyttöön tekis mieli kokeilla suzukin 410/413.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pikkuhornet
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2008
Viestejä: 2524

LähetäLähetetty: 01.02.2019 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Takavinssi eli "katumusvinssi" on vieläkin tärkeempi kuin etu. Varsinkin omien teiden kulkijoille yksinään. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 01.02.2019 21:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Ja voidaan edelleen huomata, ettei Valtolla ole oikein käsitystä miten hyvin tuollainen maasturi korvaa vaikkapa mönkijän esim. puunajossa kun maasto vain on sopiva. Ja voittaa mukavuudessa ja turvallisuudessa mönkkärin 10-0.
Sitä "leikki" faktoria sillä ei tietysti ole, mutta sitä en itse kaipaakaan.
Ja maasturilla voi emäntä mennä töihin, mönkkärillä ei. Tai voisihan silläkin mennä, mutta...


Kuten sanoin, varmaan niitä tarpeita ja sopivia autoja on yhtä monta kuin kuljettajiakin. Entä jos ei ole omaa metsää mistä niitä puita ajaa? Tai vaikka oma tilanne, eli puuhommiin on trakroti puukärryllä ja kouralla ja pienempiin hommiin mönkijä kärryllä, talviaikaan kelkka ja puureen saa naapurilta lainaan. En koe pienintäkän tarvetta ajaa puita maasturilla. Eikä ne omat maat myöskään ole oikeen maasturille sopivia, sinulla voi olla. Näkisin jopa hyödyllisemmäksi jonkun ison pakun. Sinä voit tarvita, minä en. Mutta nyt oli puhe jahtiautosta, ei metsätyökoneista. Jos tarvitset puunajoon maasturia, niin mitä tekemistä sillä on jahtiauton kanssa? En ole kieltänyt etteikö vaikka Hilux olisi hyvä laite maanviljelijän tarpeisiin. Mutta tarvitseeko metsästäjä sellaista metsästykseen? Ei niin että onko sellainen auto hyvä myös metsästäjälle jos kyseinen henkilö tarvitsee sellaista autoa myös muuhun. Eli puhutaan nyt vain niistä tarpeista mitä metsästys autolle tuo. Kieltämättä maasturi voittaa varmaan mönkijän mukavuudessa ainakin pidemmillä siirtymillä, mutta hävijää taas 10-0 maasto-ominaisuuksissa. Ne paikat on harvassa minne maasturilla ajaa mutta mönkijällä ei. Vastaavasti monet kerrat on maastureita vedetty kaivinkoneilla tai traktoreilla suosta kun mönkijää ei vielä edes upota. Vielä kun otetaan huomioon kumpi aiheuttaa vähemmän näkyviä jälkiä maanomistajien harmiksi heidän metsiin ja kummalla pääsee sakeammassa metsässä puita katamatta. No joku tarvitsee mönkijää ja toinen ei, joku tarvitsee maasturin ja toinen ei.

Sinä et tarvitse maantie ominaisuuksia, minä tarvitsen. Minä esimerkiksi metsästän kotona, anoppilassa, kaverin mökillä, omalla mökillä, suvun mökillä ja teen reissuja valtion maille pohjoiseen. Eli sillä ”jahtiautolla” kuljetaan myös metsästysmaiden väliä. En kehtaa erikseen hommata joka paikkaa erillistä romua enkä kehtaa millään rottelolla täristää satoja kilometrejä suuntaansa. Meillä on siis erilaiset tarpeet. Enkä luultavasti ole ainut kellä on paremmat ja mieleisemmät metsästysmaat siellä kotipuolessa/mökillä ja kehnommat jahtimahdellisuudet kotona, mutta molemmissa metsästellään ja kuljetaan maastossa ainakin koiraa treenaamassa. Siksi väitän että tuo maantie ominaisuus on hyvin usein tarpeellinne jahtiauton ominaisuus. Toki joku kehtaa täryttää millä hyvänsä maasturin resulla noita välejä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 123, 124, 125 ... 231, 232, 233  Seuraava
Sivu 124 Yht. 233

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com