OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Testi: Alkaaliparistot vastaan Ni-MH akut
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Kokeet ja testit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
pekingin ankka



Liittynyt: 26 Tam 2005
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 27.01.2005 00:06    Viestin aihe: Testi: Alkaaliparistot vastaan Ni-MH akut Vastaa lainaamalla viestiä

XXX

Viimeinen muokkaaja, pekingin ankka pvm 18.01.2006 19:40, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Petteri_N
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 27.01.2005 08:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hienoa re... siis pekingin ankka! Kun sinulla on noin hienot laitteet käytössä, niin voisitko tehdä pienen testin eri paristoilla? Myös perinteisillä "ei-alkaali" paristoilla.
_________________
Meidän äiti tekee parempia lapsia kuin teidän äiti!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
geratherm
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2004
Viestejä: 1501
Paikkakunta: Oulun lääni

LähetäLähetetty: 27.01.2005 11:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Heska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1578

LähetäLähetetty: 27.01.2005 11:51    Viestin aihe: Re: Testi: Alkaaliparistot vastaan Ni-MH akut Vastaa lainaamalla viestiä

pekingin ankka kirjoitti:
Fluken vehkeitä ei ihan joka torpassa ole.


Hep! Eiku.... Wink

Tyrkkääppäs vielä gepsi pakkaseen, ja verrokeiksi litium paristot, niin saadaan olosuhteiksi "normaali talvisää". Cool

Esimerkillistä tutkimustyötä ja asiaan paneutumista. Exclamation

EDIT: Niin laitanpa tämänkin huomion tähän samaan viestiketjuun; huomasin että Energizer tuotenimellä valmistetaan nyt myös AAA-kokoisia litium paristoja. (esim. tuohon Magellaniin sopivien AA-kokoisten lisäksi)

Itseäni tämä sikäli kiinnostaa, kun allekirjoittaneen vehkeet ( Shocked öh, siis tarkoitan tietenkin GPS Garmin Gekoa... ) on niin pienet , että käyttävät hiukan pienempää energianlähdettä. Käytännössä hyöty alkaliparistoja huomattavasti kalliimmista litium paristoista saavutetaan mm. pakkasessa tai pitkässä varastoinnissa. Eli esim. auton hansikaslokerossa olevassa taskulampussa on litium paristot, ja vaikka lamppu olisi useamman vuoden käyttämättä, niin paristot eivät hyydy ja vuoda lampun sisälle. Ja virtaa piisaa myös pakkaspäivänä, jolloin sitä lamppua eniten ko. kotterossa tarvitsee....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 27.01.2005 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä testi!

Pakkastesti olisi nannaa, siinä tosin kannattaisi käyttää kotipakastinta apuna kun ulkolämpötila voi vaihdella liian paljon. Pakkastulokset saattaa olla toisinpäin NI-MH akuilla mitä plussan puolella.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1578

LähetäLähetetty: 27.01.2005 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jarih kirjoitti:
Pakkastulokset saattaa olla toisinpäin NI-MH akuilla mitä plussan puolella.


Tuossa pärjäisi vanhat NiCd akut paremmin. Mutta kunhan ladattavat litium kennot yleistyy....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
vieras2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 119

LähetäLähetetty: 27.01.2005 22:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Vansoneilla lähtöjännite oli siis 2,923 V ja tuo loppujännite käyrän mukaan 2,198 V. Magellan pysyi päällä 10 tuntia 20 minuuttia. Akkujen jännite pysyi nimellisjännitteensä (2,4 V) yläpuolella 8 tuntia 15 minuuttia. Tuo loppujännite (2,198 V) ei itse asiassa ole aivan oikea, johtuen viiden minuutin näytteenottovälistä. Olin mittarin vieressä katkaisuhetkellä ja mittari näytti silloin 2,070 V.
Paristoille:
Lainaus:
käppyrä on melkoisen erilainen. Lähtöjännite oli 3,247 V ja loppujännite 1,655 V.


Ymmärsinkö oikein, että molemmilla loppujännitteillä tarkoitettiin jännitetasoa jolla kone sulkeutui? Mistä moinen ero, sisäisestä vastuksestako vai mistä? Maallikkona olettaisi koneen sulkeutuvan kun jännite laskee samaan loppujännitearvoon.

Onko noissa gps laitteissa mitään asetusta josta voidaan valita käytettävän patteri/akkutyypin mukainen optimaalinen virranhallinta?

Koska ko. rekingin ankka tuntuu olevan perillä sähkölaitteista, niin kysyisinkin voiko tästä vetää sen johtopäätöksen, että käyttäisit mieluiten akkuja, esim. vhf radiossa, vai pattereita (jos ei puhuta käytön hinnasta).?
Vhf- radio tapauksessahan virrankulutus on aivan erinäköistä kuin stabiilissa gps laitteessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1578

LähetäLähetetty: 28.01.2005 00:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vieras2 kirjoitti:
Onko noissa gps laitteissa mitään asetusta josta voidaan valita käytettävän patteri/akkutyypin mukainen optimaalinen virranhallinta?


Garminissa (ainakin itsellä oleva malli, kts. aiempi viesti) lötyy valinat paristolle: alkali/NiMh. Joskus tuli jännitteetkin mittailtua, missä sammuu eri valinnoilla, mutta 'raportti' on sen verran hyvin arkistoitu, etten sitä äkkipikaa löytänyt. Sellainen ominaisuus tuossa kuitenkin oli, että ladattavillakin käyttöaika jäi pidemmäksi kun gepsin asetuksissa valintana oli alkaliparisto. Tiedä sitten ovatko tuota bugia korjanneet uudemmissa softaversioissa, ei ole tullut kotvaan sitä päiviteltyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
pekingin ankka



Liittynyt: 26 Tam 2005
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 28.01.2005 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

xxx

Viimeinen muokkaaja, pekingin ankka pvm 18.01.2006 19:41, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekingin ankka



Liittynyt: 26 Tam 2005
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 28.01.2005 20:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

xxx

Viimeinen muokkaaja, pekingin ankka pvm 18.01.2006 19:42, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekingin ankka



Liittynyt: 26 Tam 2005
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 28.01.2005 21:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

xxx

Viimeinen muokkaaja, pekingin ankka pvm 18.01.2006 19:42, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vieras2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 119

LähetäLähetetty: 28.01.2005 22:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Mitä tulee noihin VHF radioihin, niin luultavimmin juuri akut ovat parempi vaihtoehto, koska niiden jännitekestoisuus on parempi kuin paristojen. Tarkoitan siis sitä, että kuormitettaessa voimakkaammin paristoja/akkuja, akkujen napajännite ei laske niin alas kuin paristojen.

Hmm... Tulee vain mieleen, että tämäkin on tapauskohtaista, myös radioiden osalta. Esimerkiksi huonoilla pattereilla voi vhf tapauksessa kuuntelu pysyä hyvinkin pitkään, mutta tx käytössä jännitetaso romahtaa niin alas ettei lähetin edes vedä päälle.
Ansiokasta toimintaa.
Sinulla kun tuntuu oleven luotettava mittaölaitteisto käytössä, niin toivoisinkin sinun tekevän jonkinlaista vertailua ladattavien akkujen TODELLISISTA mha luvuista. Jokin halpis 2300mha saattaa hävitä hyvälle 1800mhalle mennen tullen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekingin ankka



Liittynyt: 26 Tam 2005
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 28.01.2005 23:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

xxx

Viimeinen muokkaaja, pekingin ankka pvm 18.01.2006 19:43, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1578

LähetäLähetetty: 29.01.2005 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekingin ankka kirjoitti:
Kyselin noita AA litiumparistoja useammasta paikasta ja vain yksi kauppias tiesi niitä saatavan Suomesta. Hintaa tiedustellessani sanoi niiden maksavan noin 10-11 euroa kappale. Shocked Taitaa olla paras unohtaa sellaiset samantien. Ellei nyt sitten tule lähdettyä sponsoroidulle naparetkelle. Cool Ja lupaukset seitsenkertaisesta kestostakin saattavat olla vain puhetta.


Uskomattoman huonot kauppiaat sulla? Esim. Prismasta löytyy Energizerin AA kokoista litiumia, myös Anttilassa muistan niitä nähneeni. Hintaa en muista, mutta kalliitahan ne ovat perinteisiin alkaleihin verrattuna - eli käyttökohteet sen mukaan.

News ryhmissä (mm. valokuvaus) oli taannoin keskustelua litium paristojen (siis nimen omaan litium-rautasulfidi paristojen, ei litium-ioni akkujen) ylivoimaisuudesta, en äkkipikaa löytänyt ko. ketjua, mutta jotain sentään löytyi:
http://groups.google.com/groups?hl=fi&lr=&th=863005dbfc85cabe&rnum=4
http://groups.google.com/groups?hl=fi&lr=&th=814903a5d166caef&rnum=3
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Heska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1578

LähetäLähetetty: 29.01.2005 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Löytyipä muutaman vuoden takainen kuva aiheesta, nyttemin ko. paristot on väriltään iloisemman sinisiä, ja kehityskin on varmaan kulkenut oikeaan suuntaan. Ohessa kuitenkin silloinen käppyrä pakkaskestävyydestä.





Tuoreempi datalehti löytyy täältä: http://data.energizer.com/PDFs/l91.pdf

Gramman viilaajille tiedoksi, painoa litiumeilla on n. kolmannes vähemmän mitä vakio alkaliparistoissa. NiMh akut painaakin sitten vielä enemmän - huomasin tämän itsekkin kun tuli äskettäin vaihdettua fillarin lampun loppuunkuluneet NiCd kennot uusiin NiMh kennoihin, joissa painoa oli huomattavasti enemmän. Mutta eipä tarvitse enää joka päivä lataillakkaan, kuten vanhoja cadmium kennoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Kokeet ja testit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com