Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21766 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 25.06.2025 01:40 Viestin aihe: Dacia Bigster: SuloVilen-kategorian iso ”maasturi” |
|
|
Dacia Bigster: SuloVilen-kategorian iso ”maasturi”
Avataas tälle nyt oma topikki, kun jonkun verrankin keskustelua Duster-topikin seassa.
Itellä autokaluston päivitys tulee väistämättä ajankohtaiseksi tulevaisuudessa, kun katsoo nykyisten mittarilukemia. Tällä hetkellä omaan silmään kiinnostavin peli markkinoilla on Dacian Bigster.
Käsittääkseni toimitukset alkavat jossain vaiheessa tänä vuonna ja ”oikeat käyttökokemukset kiinnostavat”. Siis syvällisemmätkin kuin että ”penkki on päin prsettä”.
Voi olla, että on sama tilanne kun aikanaan Dusterin kanssa, että kukaan ei kehtaa semmoista myöntää ostaneensa, silti niitä näkyy ihan hvetisti liikenteessä. Onko joku tehnyt jo kaupat Bigsteristä ja minkämoisia toimitusajankohtia on estimoitu? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21766 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 25.06.2025 02:00 Viestin aihe: |
|
|
Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin nelivetoversiossa:
- Kevythybridibensakone
- 1.2 litrainen turboahdettu ”kolmesylinterinen isolohko ”
- 130 heppaa ja 230Nm vääntöä
- 0....100km/h mukamas vain karvan päälle 11s
- 6 pykäläinen manuaali
- Sähköpuoli 48V/0,839kWh avustaa liikkeellelähdöissä ja kuskin kiihtymisessä
- Yhdistetty kulutus 6,2 liitraa
- Omamassa 1428…1515kg
- Jarruton perävaunumassa 750kg
- Kuormaamaton maavara 22cm, kuormattuna 19cm
- Akseliväli 2702mm, eli noin 20cm enemmän kuin Vitarassa
- Tavaratila 556 litraa, istuimet taitettuna 1856 (Vitara 375/1120 litraa)
Omaan silmään speksit vaikuttaa kohtuu hyviltä, koska ”oikeilla kuskeilla on manuaalivaihteisto”. Konehan nyt on tuommoinen ompelukone ja jotkut ”veneennostot” askarruttaa. Sikäli kiinnostaa, että onko kuuslovisen laatikon ykkönen tehty niin lyhyeksi, että on eräänlainen ”maastovaihde”. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17546 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 25.06.2025 02:19 Viestin aihe: |
|
|
Ennemmin epäilen niin ett 6.vaihde on ylipitkä ennemmin kuin 1. Lyhyt.....
Suorituskyky on kyllä aika optimistisesti kerrottu.... Tosin se sähkön vaikutus on paha arvella kuin puhdas polttomoottori.
En tiedä olenko liikenteessä nähnyt kuin yhden noita, viimeksi kaupunkireissulla laskin pahuuttaan 8-tiellä montako volvon katumaasturia tuli vastaan, 17kpl..... Siis noin 45km matkalla. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21766 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 25.06.2025 02:30 Viestin aihe: |
|
|
Käsittääkseni Dusterissa oli ykkönen melkoisen lyhyt. Veikkaan, että samaa linjaa saattaisi olla Bigsterissäkin. Ja paljonko tosiaan sähkö auttaa, kun aletaan vaikka nostamaan traileria.
Ei kai noita voi vielä juur näkyäkkään liikenteessä, kun maassa on kait vaan muutama koeajoauto.
Volvon XC60 taitaa maksaa uutena noin 60ke ja XC90 noin 90ke. Omiin kulutustottumuksiin aika hapokkaita hintoja, kun kyseessä on kumminkin "vaan auto". |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6875 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 25.06.2025 03:25 Viestin aihe: |
|
|
4x4 versiossa 130 hp?
"Lähtee kuin purkka tukasta" |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21766 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 25.06.2025 03:29 Viestin aihe: |
|
|
No, itellä on ollut jo Jeeppi ja nyt Vitara ja noiden kanssa on tottunut siihen, että ”ohittaminen maantienopeuksissa” vaatii myötätuulen, myötäauringon, oikeanväriset sukat jalkaan ja tasankomaisen näkyvyyden. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Sigamees Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2008 Viestejä: 11446
|
Lähetetty: 25.06.2025 03:29 Viestin aihe: |
|
|
Nelikkomalli on manuaali ja automaattia vaan etuvetoisena. Joutuisi valitsemaan kahdesta pahasta
Mutta itellä on harkinnassa... _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6875 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 25.06.2025 03:43 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | No, itellä on ollut jo Jeeppi ja nyt Vitara ja noiden kanssa on tottunut siihen, että ”ohittaminen maantienopeuksissa” vaatii myötätuulen, myötäauringon, oikeanväriset sukat jalkaan ja tasankomaisen näkyvyyden. |
Vertailuna, samalla rahalla saa takuunalaisen Sorennon, jossa on 265hp ja varmasti parempi laatu, ajettavuus ja varustelu.
https://www.nettiauto.com/kia/sorento/15062754
Uusi on toki uusi, mutta vain 3 vuoden takuulla tuo nuhakippo olisi kyllä melkoinen valinta..
Ihan maukkaan näköinen tuo Bigsteri toki on, joten siitä pisteet. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21766 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 25.06.2025 05:34 Viestin aihe: |
|
|
Sehän on selvä, että näihin vedetään aina ”samalla rahalla saisit käytettynä sitä ja tätä, tai hvetisti Pirkka-olutta”.
Itseä kiinnostaisi kumminkin eniten, miten tuommoinen Bigsteri oikeasti toimii jonkinmoisessa kevyessä eräkäytössä.
Käsittääkseni joidenkin merkkien hybrideihin neliveto on tehty poltto- ha sähkömoottoreiden sekoituksella ja aina ei käsittääkseni se ”performanssi vaikkapa lumessa” kylki edellä.
Kävin tossa livenä pällistelemässä tuommoista Bigsteriä ulkoa päin. Onhan se asiallisen näköinen, jos vertaa vaikka siihen, miten Dusteri poikkesi mainstreamista ulkonäöltään kun tuli markkinoille. Toki, jos ei itsetunto kestä ajaa Dacialla, niin ei sillä ulkonäöllä oo mitään merkitystä.
Lasit oli niin hvetin voimakkaalla tummennuksella, ettei kunnolla nähnyt. Mutta vaikuttas tavaratilan litrat tehdyn aika paljon korkeudella, niin kuin näissä kitumaastureissa on tapana |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
dxman ***
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7658
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21766 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 25.06.2025 06:14 Viestin aihe: |
|
|
Tämmöiselle, jonka mielestä 2006 mallin Avensis on ihan mahtava, niin kaikista nykyautoista taitaa löytyä ihan tarpeeksi fiitsereitä.
Bigsteristähän ei valtavasti löydy isommin ”maastopätkää”. Tossa ehkä vähän semmoista, mikä itseäni kiinnostaa performanssimielessä.
https://www.youtube.com/watch?v=IDm7Ja4BzR4
Ihan asiallista kuramöyrintää, joskin osa ajettuna "kaksvetosella". |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
dxman ***
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7658
|
Lähetetty: 25.06.2025 06:26 Viestin aihe: |
|
|
Joo. Olikin vähän kommenttina tuohon Lainaus: | Lasit oli niin hvetin voimakkaalla tummennuksella, ettei kunnolla nähnyt. Mutta vaikuttas tavaratilan litrat tehdyn aika paljon korkeudella, niin kuin näissä kitumaastureissa on tapana |
Aika hyvin tuossa oli esitelty tavaratilan ominaisuuksia.
Ei sillä. itseä kiinnostaisi käytetty duster,mutta kun jotenkin arveluttaa nuo pikkumyllyt kuinka kestää jos on mittarissa enemmän kilsoja. vrt. nykyinen bensanelikko jossa 2.3 litran kone.
Siinä mielessä uusi,Bigster tai mikä hyvänsä on varmempi valinta semminkin kun jos on aie vaihtaa suht nopealla aikataululla. Tosin jostain löytyy lista missä vuoden autoksikin valittu pikkukoneellinen ynnä muita vastaavia on "ei niin vahvan" maineessa. En nyt varpilla mene sanomaan oliko tämän konsernin myllyjä listalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tumpeelo Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2014 Viestejä: 6875 Paikkakunta: 06/09
|
Lähetetty: 25.06.2025 06:59 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Moottori Valmistaja Arvio Huomiot
1.2 PureTech Turbo (2022–>) Peugeot/Citroën/Opel ⭐⭐⭐⭐☆ Luotettava uusimpana versiona
1.2 TSI EVO (VW-konserni) VW/Skoda/Seat ⭐⭐⭐⭐☆ Hyvä tekniikka, vähenevä käyttö
1.2 DIG-T Nissan ⭐⭐⭐☆☆ Ei enää uusissa, mutta toimiva
1.2 Duratec (Ford, vanhemmat mallit) Ford ⭐⭐☆☆☆ Vanhentunut, tehottoman tuntuinen, mutta luotettava
1.2 PureTech (2014–2021) Peugeot/Citroën/Opel ❌ Jakopääremmiongelmat
1.2 TSI EA111 (ennen 2015) VW/Skoda/Seat ❌ Jakoketju- ja turbo-ongelmat |
Pelko noiden pikkukoneiden kestävyydessä on kyllä syvällä itselläkin. Omassa nykykulkineessa 1.6L, enkä uskaltaisi moista omaksi ostaa, mutta liisarina menee täysin. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17546 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 25.06.2025 07:54 Viestin aihe: |
|
|
Jotennii itseä aina arveluttaa nämä iso auto-pieni moottori-yhdistelmät...
Eri asia vähän ottaa joku pikkuyaris versus iso katumaasturi 1.3l koneella....
Itsellä olisi picuppia saanut 1.9l tai 2.5l koneella, just sama heppamäärä olisi ollut _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Sigamees Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2008 Viestejä: 11446
|
Lähetetty: 25.06.2025 08:04 Viestin aihe: |
|
|
Tumpeelo kirjoitti: | ..., mutta liisarina menee täysin. |
tuo vaihtoehto on se mikä houkuttaisi... _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|