Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 03.12.2010 00:48 Viestin aihe: |
|
|
tapsakansa kirjoitti: | Post scriptum: sana humanisti uppoaa joka kerta kuin kuuma veitsi voihin. |
Nyt on pakko tunnustaa että en ymmärrä mitä tällä tarkoitat. En todella. Elänet jonkinlaisessa älyllisessä masturbaatiovimmassa tjsp. Ei ymmärrä.
Punajalaka kirjoitti: | Jotenkin semmosen käsityksen olen saanut, että olet jossain tekemisissä opetus hommien kanssa? (voin olla väärässäki) Otetaanpa sitten tapaus minä, jo 3. luokalta asti vaan selvis että englantikaan ei tartu kunnolla, todistuksessa on englannin numeron perässä se tyhmän *, ja silti vaan laitettiin seiskalla opettelemaan ruotsia, ainut hyöty oli se, että meni viimesetki sanavarastot sekasin, eli aika sairasta touhua. |
Se on tämä opettajuus sellainen tauti että se tunkee väkisin ilmi jos vaan suunsa aukaisee tai näppikseen tarttuu. Kokonaan kiinni se on turpansa pidettävä jos haluaa tämän kauhean totuuden salata.
Kyllähän tuota on joukolla mietitty ja taitaa ruotsinmaikoista suurin osa olla varovaisesti pakkoruotsin poistamisen kannalla. (Erittäin mutu, ettekä varmasti saa vaikkapa sadalta opettajalta julkisesti kysymällä tätä tulosta...) Itsekin olen joitakin vapautusta puoltavia lausuntoja kirjoittanut. Kyseessä on ollut joko maahanmuuttaja tai vakavista oppimisen häiriöistä kärsivä oppilas. Henkilökohtainen mielipiteeni peruskoulun B1 ruotsin surkean pienestä ja yksinkertaisesta oppimäärästä on se että terve nuori joka ei siitä vähintään tyydyttävällä selviä, on suorastaan yrittänyt epäonnistua. Mukautukset taas ovat oma asiansa eivätkä sinällään kyllä kuulu tähän keskusteluun. Sen verran todettakoon, että tuskin vakavien ongelmien kanssa painivalle oppilaalle tehdään kovinkaan suurta vahinkoa jos hänet vapautetaan ruotsista kokonaan. En nimittäin usko että tällainen henkilö on kovinkaan suuressa vaarassa joutua työhön jossa kielitaito ylipäätään on mitenkään olennainen osa ammattitaitoa. Vapautuksien vähyys johtunee opettajakunnan haluttomuudesta ottaa vastuu nuoren mahdollisuuksien kirjon kaventamisesta. Senhän vapautus mistä tahansa kelpoisuuksiin vaikuttavasta oppiaineesta tekee.
Tässä suuressa tunteen palossa ja oman erinomaisuuden tai surkeuden keskellä piehtaroimisessa tahtoo unohtua se että vaikka kouluista ruotsi poistettaisiin, ympäröivässä yhteiskunnassa se edelleen on. Aloittakaa nyt hyvät ihmiset se poistaminen kelpoisuusvaatimuksista ja työhaastatteluista ja muusta "tosielämästä" ennen kuin koulun laitatte uusiksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35436
|
Lähetetty: 03.12.2010 01:16 Viestin aihe: |
|
|
Joo,aikoinaan opistoon tukittuani oli opettajakunnalla suuri huoli siitä että sakissa oli yksi tolvana joka ei osannut ruotsia ollenkaan,minä olin huolestuneempi siitä että miten ihmeessä sinne oli pääsykokeista ja ammattitaito/työvuosi vaatimuksista huolimatta otettu sakkia joka ei tiennyt rakentamisesta yhtään mitään?
Se ei ketään huolestuttanut,mutta ruotsintaidottomuuteni tuntui olevan aivan ylivoimaista...mihinkään en ole kyseistä kieltä tarvinnut,parempaan englannintaitoonkin on vielä matkaa,olisi ollut aivan ylivoimaista yrittää siinä rinnalla vääntää vielä ruotsinkin kanssa,kaikille kun kielet eivä tahdo avautua ja minä kuulun tähän onnettomaan sakkiin joten ymmärrän oikein hyvin niitä jotka eivät tätä pakkoruotsia haluaisi vielä muun tuskan lisäksi opiskella,etenkin jos tuntevat sen tarpeettomaksi...miksi ihmeessä sitä pitää silti väkisellä tuputtaa ihmisílle jotka eivät halua ja/tai kykene sitä kunnolla oppimaan?
Muutaman tunnin oppimäärän tuputtamisessa kun ei ole mitään järkeä,ei sillä pienimpään mahdolliseen arvosanaan vaadittavalla kielitaidolla ketään palvella eikä se ketään auta,aikaa ja rahaa vain haaskautuu ja pakolla opiskelija turhautuu ja saattaa se tärkeämmänkin kielen opiskelu jäädä puolinaiseksi. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 03.12.2010 01:28 Viestin aihe: |
|
|
Peruskouluhan on peruskoulu. Ei siellä ole tarkoitus valmistaa asiakaspalvelijoita tai kääntäjiä tai sosiaalivirkailijoita tai kirvesmiehiä. Suuresta osasta peruskoulun aineista oppilaat saavat vain hyvin karkeat alkeet. Yhteiskunnassa tarvittavat perustaidot, järjellinen maailmankuva, yleissivistyksen pohja, jatko-opintoihin valmistaminen; ne ovat peruskoulun tärkeimpiä tehtäviä. Vaikka koulun tehtävä on osittain säilyttää hyviksi havaittuja rakenteita, on sen oltava valmis myös muuttumaan yhteiskunnan vaatimusten muuttuessa. Jonkinlainen reaktiivisuus joissakin asioissa onkin siis hyve kun peruskoulutuksesta puhutaan. Tätä ei tietenkään pidä sekoittaa toiminnan kehittämiseen ja virittämiseen entistä ehommaksi. Siinä pitää olla sitten proaktiivinen.
Onhan se toki hyvä että rakennusmestari osaa edes ruotsia jos nyt ei rakentamisesta mitään ymmärräkään. Lienevätkö nuo ammatillisen osaamisen osa-alueet sitten toisensa poissulkevia... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
näätämies212 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2006 Viestejä: 1143 Paikkakunta: pohjanmaa
|
Lähetetty: 03.12.2010 01:47 Viestin aihe: |
|
|
Ioni kirjoitti:
Lainaus: | Aloittakaa nyt hyvät ihmiset se poistaminen kelpoisuusvaatimuksista ja työhaastatteluista ja muusta "tosielämästä" ennen kuin koulun laitatte uusiksi. |
Nimenomaan tästäpäästä tuota vyyhtiä pitää purkaa, jos jotain poistetaan. Venäjän osaajia tarvitaan koko ajan lisää, mutta karu yllätys edessä virkoihin pyrkiville nuorille tulevaisuudessa jolla ei ole arvosanaa ruotsinkielestä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JuhaH Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Huh 2007 Viestejä: 3645 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
Lähetetty: 03.12.2010 09:06 Viestin aihe: |
|
|
ioni kirjoitti: | ...Henkilökohtainen mielipiteeni peruskoulun B1 ruotsin surkean pienestä ja yksinkertaisesta oppimäärästä on se että terve nuori joka ei siitä vähintään tyydyttävällä selviä, on suorastaan yrittänyt epäonnistua... |
Voit olla oikeassa. Mutta entäpä kun ajatuksen kääntää näin: Peruskoulun B1 ruotsin surkeasta ja pienestä oppimäärästä johtuen opitut taidot ovat parhaillaankin surkeita ja pieniä. Siitä seuraa se, että sekin energia kannattaisi laittaa johonkin mistä olisi enemän hyötyä kuin surkean ja pieni.
ioni kirjoitti: | ...Tässä suuressa tunteen palossa ja oman erinomaisuuden tai surkeuden keskellä piehtaroimisessa tahtoo unohtua se että vaikka kouluista ruotsi poistettaisiin, ympäröivässä yhteiskunnassa se edelleen on. Aloittakaa nyt hyvät ihmiset se poistaminen kelpoisuusvaatimuksista ja työhaastatteluista ja muusta "tosielämästä" ennen kuin koulun laitatte uusiksi. |
Logiikka pettää. Useimmissa (tuntemissani ja oman alani) työpaikoissa ei ole kelpoisuusvaatimuksena ei ole biologian-, maantiedon- tai histiorian tiedot eikä uskonnon tuntemus. Silti niitä ei ole poistettu opinnoista.
Opetuksen pitää olla yleissivistävää, se on selvä. Silti yleissivistävyyden varjolla ei sovi tuhlata varojaan turhuuteen. Latinaa ei peruskoulussa opiskella vaikka se voisikin antaa pohjaa muiden kielten oppimiselle. Latina on korvattu opiskelemalla suoraan jotakin hyödyllistä kieltä. _________________ Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JuhaH Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Huh 2007 Viestejä: 3645 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
Lähetetty: 03.12.2010 09:11 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | ......Se ei ketään huolestuttanut,mutta ruotsintaidottomuuteni tuntui olevan aivan ylivoimaista...mihinkään en ole kyseistä kieltä tarvinnut... |
Tämä on kestämätön argumentti. Et tietenkään ole tarvinntu kieltä kun et sitä osaa. Olet kiertänyt tarpeen tulkin avulla tai käyttämällä englantia tai viittomakieltä. En minäkään ole tarvinnut hiukkasfysiikan tietoutta kun minulla ei sitä ole. Jos olisi ollut, olisin tarvinnut. Niin sinullakin.
Tämä hypoteettinen tarve ei kuitenkaan ole peruste aivan kaiken mahdollisen sisällyttämiseen PERUSkouluun. _________________ Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 03.12.2010 09:48 Viestin aihe: |
|
|
Minusta on hienoa että peruskoulusta keskustellaan laajasti. Se osoittaa kansalaisten ymmärtäneen asian tärkeyden. Kiistämätön tosiasia on että työelämän kasvavat vaatimukset, tietoyhteiskunnan kasvavat vaatimukset sekä globalisaation mukanaan tuoma koveneva kilpailu niin kansainvälisesti kuin kotimaassa tuovat kovia muutospaineita yleissivistävälle peruskoulutukselle. Oppiaineita ja oppisisältöä olisi enemmän kuin kuin lukujärjestyksessä on tunteja. Onko niin, että meidän on muutettava käsitystämme yleissivistävästä koulutuksesta? Siitä olen täysin vakuuttunut, että monen aineen tunteja on korvattava tiedonhaun opetuksella. Miten tämä soveltuu kieliin? No, jokainen kieliä opiskellut tietää vastauksen. Googlen kääntäjä ei todellakaan ole vielä siinä kuosissa että auttaisi meitä. Oppiaineiden yhdistämisestäkin on puhuttu. Se lienee väistämättä edessä. Remontti on kuitenkin valtava jos sille tielle lähdetään. Oppimateriaalit, lukujärjestykset, opettajien koulutus ja pätevöittäminen palkkauksesta nyt puhumattakaan jne. jne.
Kansainvälisesti maamme koulutusjärjestelmää on kiitelty selkeästi eniten sen tasa-arvoisuudesta ja demokraattisuudesta. Noiden kolikoiden kääntöpuolella on tietysti väljähtynyt tasapäistäminen - vaahdoton tuoppi. Kahta ensin mainittua meidän on syytä vaalia ja kolmannesta olisi hyvä päästä vähitellen eroon. Vai onko näin? Makrotason ratkaisuja minulla ei valitettavasti ole. Ei ainakaan sellaisia joita voi julkisesti esittää. Mikrotasolla minulla taas on suuri määrä keinoja ja niitä käytänkin päivittäin. Se on sitä ammattitaitoa jota kohti täytyy yrittää pyrkiä. Jospa siihen vielä joskus pääsisi. Muutkin kuin allekirjoittanut.
Jos tulevaisuuden haasteet vaativat oppiaineden pakollisuuksien purkamisia, sitten asia on niin ja meidän on toimittava. Muuten tulee turpaan ja pahasti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JuhaH Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Huh 2007 Viestejä: 3645 Paikkakunta: Pohjanmaa
|
Lähetetty: 03.12.2010 14:11 Viestin aihe: |
|
|
ioni kirjoitti: | ...Kiistämätön tosiasia on että työelämän kasvavat vaatimukset, tietoyhteiskunnan kasvavat vaatimukset sekä globalisaation mukanaan tuoma koveneva kilpailu niin kansainvälisesti kuin kotimaassa tuovat kovia muutospaineita yleissivistävälle peruskoulutukselle.... |
Aivan. Ja siksi onkin tarkkaan valittava mitä opetetaan ja opiskellaan.
Englanti äidinkielenään puhuu yli 400 miljoonaa ihmistä. Saksaa yli 100 miljoonaa. Kiinaa puhutaan vielä enemmän. Venäjä ja espanja ovat nekin valtakieliä. Ruotsia puhuu 8 miljoonaa ja ehkä vähän päälle. Siinä on Vähän faktaa päätkösenteon pohjaksi. Toki ei sovi unohtaa minkää kielen alueellista merkitystä. Siinäkin vertailussa ruotsinkilei jäisi kuitenkin hyöty/panostus laskelmassa aika pienee osaan, luulen. Aliarvioimatta Ruotsin merkitystä liikekumppanina.
ioni kirjoitti: | ...Remontti on kuitenkin valtava jos sille tielle lähdetään.... | Siihen ei voi sitten sanoa muuta kuin, että parempi ennemmin kuin myöhemmin.
ioni kirjoitti: | ...Jos tulevaisuuden haasteet vaativat oppiaineden pakollisuuksien purkamisia, sitten asia on niin ja meidän on toimittava. Muuten tulee turpaan ja pahasti. |
Samaa mieltä.
En missään tapauksessa vastusta ruotsinkielen opiskelua vaikka itse en ruotsia haltsaakaan. Pakko on kuitenkin huono oppimestari.
Itse huomaan tämän ruotsin vaikeuden omassa perheessäni. Pojan on aika valita peruskoulun jatkot. Ruotsinkielestäkin on keskusteltu. Poika otti saksan valinnaisena aineena englannin ja ruotsin rinnalle sen jälkeen kun kun mainitisn, että saksa saattaa olla tärkeä jos tekniikan alalle meinaa. En painostanut enkä käskenyt. Pari päivää mietittyään poika sitten valitsi saksan. Aika hauska huomata, että kahdessa vuodessa hän oppi saksaa niin, että pysty pelichateissa ymmärtämään saksalaisia. Ei pysty vastaamaan tai keskustelmaan koska nopeus ei riitä vielä. Englanti menee suitsait vain. Ruotsin opinnot on ok nekin. Missään tapauksessa emme ole halunneet antaa ruotsinkielen merkitystä väheksyviä signaaleja. Siitä huolimatta yhtenä päivänä nousi kysymys, onko ruotsi pakollinen lukossa tai pitääkö se kirjoittaa. Ihmetteli, että mikäs ongelma siinä on. No kun se kuulemma on niin vaikeaa ja poika ei osaa sitä. Kyllä osaa, aikankin todistuksen mukaan. Saksa tai englanti eivät ole vaikeita. Eikö olekin kummaa?
Tarkemmin kun ajattelee niin ei se olekaan kummaa. Ajatellaanpa keskenkasvuisen elinpiiriä ja vieraiden kielten käyttötilanteita. Pelit, chatit, ja muut pulinapalstat (kuten vaikka tämä foorumi). Englannilla pärjää, saksalaiset käyttävät omaa kieltään. Ruotsalaiset sen sijaan käyttävät englantia kun ovat jossakin kansainvälisessä pelissä. Keskenkasvuinen on ole mitenkään voinut ymmärtää tarvitsevansa ruotsia kun ruotsalaiset itse vaihtavat suosista englantiin.
Itsellä sama kokemus ruotsissa hotellista. Yritin treenin vuoksi käyttää ruotsia. Hotellissa puhuivat minulle englantia. No, mentiin sitten silleen ristiin. Minä jatkoin ruotsilla ja hotellin virkailija englannilla.
Mitenkään yleistämättä. Olen huomannut, että jossakin tapauksessa kysymys ruotsinkielestä voi kielihimiselle on aivan käsittämättönän fanaattinen ja tunnepitoinen. Vaikka minkälaisia järkiargumentteja käyttää ja vaikka ei olisi edes kyse äidinkielestä, ruotsinkieli voi olla melkoinen tabu. Juuri tässä yhteydessä saa sitten kuulla argumentitn, miten ruotsia kannattaa opsikella, jotta muiden kielien oppiminen olisi helpompaa. Naurettva juttu, ainakin minusta. Vähän sama jos suomea opiskeleva jenkki opettelisi ensin Hantia tai Mantia jotta oppisi suomea. _________________ Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Suomileijona Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 14 Mar 2007 Viestejä: 89
|
Lähetetty: 03.12.2010 14:37 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Suomen kaltaisessa maassa pienen vähemmistön on pakko oppia valtaväestön kieli eli suomi, jos haluaa työtä pienen kotipaikkansa ulkopuolelta – varsinkin ruotsinkielisellä rannikolla. Ruotsinkielisiltä lapsilta kuluu siihen valtavasti aikaa ja voimia. Jos suomenkielisillä ei olisi tätä vastaavaa 'rasitetta', he voisivat käyttää aikansa ja voimansa hyödyllisemmin esim. englantiin tai matematiikkaan, jolloin ruotsinkieliset lapset joutuisivat epäoikeudenmukaiseen asemaan. |
http://www.pakkoruotsi.net/rkp.shtml |
|
Takaisin alkuun |
|
|
näätämies212 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2006 Viestejä: 1143 Paikkakunta: pohjanmaa
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 03.12.2010 14:43 Viestin aihe: |
|
|
JuhaH kirjoitti: | Olen huomannut, että jossakin tapauksessa kysymys ruotsinkielestä voi kielihimiselle on aivan käsittämättönän fanaattinen ja tunnepitoinen. Vaikka minkälaisia järkiargumentteja käyttää ja vaikka ei olisi edes kyse äidinkielestä, ruotsinkieli voi olla melkoinen tabu. Juuri tässä yhteydessä saa sitten kuulla argumentitn, miten ruotsia kannattaa opsikella, jotta muiden kielien oppiminen olisi helpompaa. Naurettva juttu, ainakin minusta. |
Itse olen havainnut fanaattisuutta pääasiassa pakkoruåtsi pois -väen puolella. Naurettavaa se on, syyllistyi siihen kumpi tahansa.
Tuo opiskelun helppous... siinä on yleensä joko argumentin lausuja syyllistynyt mantran hokemiseen ymmärtämättä sen sanomaa itse tai sitten kuulija on vaahtoa suupielestä pyyhkiessään jättänyt kuuntelematta järjen kanssa. Vaikka vakavalla naamalla ei voikaan lähteä paasaamaan mistään universaalista grammatiikasta, on päivänselvää että jokainen uusi kieli on helpompi omaksua kuin edellinen. Älyllistä vaivaa tarvitaan joka kerta vähemmän. Siksi argumentti liian monista kielistä kuulostaa tekosyyltä. Oppijoita on tietysti monenlaisia. Toisille lähes kaikki peruskoulussa opetettava on liian haastavaa ja toiset leipääntyvät haasteiden puutteeseen. Tältä väliltä sitten on kaikenlaista. Neljännen kielen aloittaa jo rutiinilla... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 03.12.2010 14:54 Viestin aihe: |
|
|
ioni kirjoitti: | Neljännen kielen aloittaa jo rutiinilla... |
Kieltämättä ja kreolikieliä opiskelee todella helposti jos osaa ennestään niiden johdannaiskieliä, mutta silti pinnalla pitäisi olla kysymys että miksi juuri ruotsia. Okei, olen itse hyötynyt siitä käytännössä ja kavereista varsin suuri osa puhuu sitä äidinkielenään, mutta on varsin monia joille ainoa käytännön vaikutus ruotsin opetuksesta koulussa on otsaan kasvava tatti.
Valinnaisena sen olisi ottanut ehkä kolmantena tai neljäntenä kielenä, esimerkiksi saksan osaamisesta on ollut selvästi enemmän hyötyä omakohtaisesti, myös tuon alussa mainitun siitä vaikutteita saaneiden kielten opiskelussa.
En sano ehdottomasti ei, mutta kyseenalaistan siitä huolimatta pakkoruotsin, ainakin nykyään esitetyillä perusteilla. Maan historia on hieno asia ja siitä ei ole NIIN kauan kun tämän maan nimi oli Sverige, mutta mitä todellista hyötyä vaihtoehtoihin verrattuna asian ylläpitämisestä tällä keinoin on? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Johan Nyton Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Maa 2010 Viestejä: 1221
|
Lähetetty: 03.12.2010 17:08 Viestin aihe: |
|
|
Tässä kuten monessa muussakin asiassa poliittiset tavoitteet menevät todellisten tarpeiden edelle.
Jos meillä loppuisi ruotsin kielen opiskelu se tarkoittaisi sitä että aika pian (noin 10-20 vuoden aikana) jouduttaisiin poistamaan ns. virallinen kaksikielisyys ja vaatimukset ruotsinkielen osaamisesta esim. tiettyjen virkojen täytössä. Puolueista RKP:n ainoa todellinen tavoite on ruotsinkielen virallisen aseman säilyttäminen. Se on heille hallituskysymys ja sillä on pysytty puolustamaan ruotsinkielen asemaa.
Toinen asia taas on se että kun kaupalliset yhteydet kehittyy (WTO jäsenyys mm.) ja viisumivapaus toteutuu Venäjän kanssa tulee äidinkielenään venäjää puhuva väestö lisääntymään Suomessa. Veikkaan että parissa kymmenessä vuodessa venäläisiä asuu maassamme enemmän kuin ruotsinkielisiä. Siinä vaiheessa ja venäläiset tuntien jo vähän ennenkin, tullaan keskustelemaan monella tavalla kieliasioista.
Pakkoa en kannata, mutta pienen maan kansalaiselle on paljon hyötyä hyvästä kielitaidosta. Ruotsinkielestäkin on paljon hyötyä kun osaa/haluaa hyödyntää työ- ja opiskelumahdollisuuksia naapurimaassa. Jokaisen pitää vain miettiä itselleen sopiva ratkaisu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jbear Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 5545
|
Lähetetty: 03.12.2010 17:11 Viestin aihe: |
|
|
Pakkoruotsi on jäänne vanhoilta ajoilta. Jäänne joka rassaa kansantaloutta kohtuuttomasti saavutettuun hyötyyn nähden. Jäänne joka rassaa yksittäisiä ihmisiä. Tämä kömpelö menetelmä on omiaan vierraannuttamaan nuoret opiskelijat kielten opiskelun monipuolistavalta vaikutukselta. Tämä 200 vuoden takainen jäänne kuuluisi enemmin historian tunneille kuin kielten opiskeluun. Aikoinaan kun tämä, jo silloinen jäänne, otettiin käyttöön oli opettajilla vielä auktoriteettiä ja moni muukin aine taottiin lasten nuppiin pakolla. Nykyisellään kun opettajien sana ei paljon paina ja omat toiveet otetaan huomioon monessa on Pakkoruotsi jäänyt auttamattomasti jalkoihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35436
|
Lähetetty: 03.12.2010 17:12 Viestin aihe: |
|
|
JuhaH kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | ......Se ei ketään huolestuttanut,mutta ruotsintaidottomuuteni tuntui olevan aivan ylivoimaista...mihinkään en ole kyseistä kieltä tarvinnut... |
Tämä on kestämätön argumentti. Et tietenkään ole tarvinntu kieltä kun et sitä osaa. Olet kiertänyt tarpeen tulkin avulla tai käyttämällä englantia tai viittomakieltä. En minäkään ole tarvinnut hiukkasfysiikan tietoutta kun minulla ei sitä ole. Jos olisi ollut, olisin tarvinnut. Niin sinullakin.
Tämä hypoteettinen tarve ei kuitenkaan ole peruste aivan kaiken mahdollisen sisällyttämiseen PERUSkouluun. |
En tosiaankaan ole ruotsia tarvinnut koskaan,edes ruotisssa,puhuvat englantia ennenkuin ehdin suutani avata,olen varmaankin niin junttisuomalaisen näköinen ettei kukaan ole edes vahingossa yrittänyt kanssani ruotsilla,ja hyvä niin enhän sitä tosiaan osaakkaan...miksi edes pitäisi kun ilmankin pärjää?
Tätä ruotsinkielen PAKKOA minä juuri ihmettelen,miksi ihmeessä moista reliikkiä pitää takoa niidenkin päähän jotka eivät ole siitä tippaakaan kiinnostuneet? _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|